اکثر گالری‌های پایتخت در سومین جمعه پاییزی به دلیل تعطیلی فعالیت‌های هنری با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا و همچنین همزمانی با اربعین حسینی تعطیل هستند اما تعدادی به صورت مجازی برپا هستند.

گالری گردی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، اکثر گالری‌های پایتخت در سومین جمعه پاییزی به دلیل اینکه روزهای پایانی هفته با اربعین حسینی و مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) همزمان شده است، تعطیل هستند اما تعدادی از گالری‌ها نیز، نمایشگاه‌هایی به مناسبت اربعین حسینی برپا کردند.

از جمله این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه «نقش راستان» با نمایش آثار عاشورایی از حسن روح‌الامین اشاره کرد که از ۱۴ مهرماه در گالری نقش خیال مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر به صورت مجازی برقرار است. در این نمایشگاه ۱۷ اثر از حسن روح‌الامین چون «فاتح خیبر»، خاتم رسولان»، «شب بدر»، «خلیل من»، «عرش بر زمین افتاد»، آثاری از مجموعه «عصیان» و «ویرانه شام» به همراه کتیبه و پرده‌های عاشورایی این هنرمند به نمایش درآمده است.

همچنین در نمایشگاه «نقش راستان» یک پرده قطع ۳۷۵ در ۱۸۴ اثر مهدی شمس، چهار قطعه پرده به ابعاد ۵۰۰ در ۲۱۰ اثر محمدرضا محمدحسین شهره به حسینی (شامل پرده اول: مرگ معاویه تا شهادت حضرت مسلم علیه‌السلام و طفلان ایشان، پرده دوم: حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به کوفه و شهادت حضرت، پرده سوم: پس از شهادت امام حسین علیه السلام تا شهادت حضرت رقیه سلام الله علیه و پرده چهارم: حرکت کاروان اسرای کربلا تا واقعه مختار) و همچنین یک کتیبه اثر میرزا عمو تهرانی متخلص به میرزا ابراهیم مربوط به قرن ۱۳ (قاجاریه) به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه عکس «عطش وصل» روایت تصویری حمید وکیلی عکاس مستند و خبری از پیاده‌روی با شکوه اربعین حسینی با حمایت و میزبانی خانه عکاسان ایران حوزه هنری در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران برپاست.

در این نمایشگاه عکس که از ۱۹ مهرماه تا ۷ آبان ماه ۹۹ برپاست، روایت تصویری پنج سال از سال‌های عاشقی طریق حسینی، از زاویه لنز یکی از عکاسان حرفه‌ای خبری و مستند به نمایش گذاشته شده است. بازدید از نمایشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همه روزه به جز روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ صبح الی ۱۸ واقع در انتهای خیابان سمیه، حوزه هنری انقلاب اسلامی برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

در سومین جمعه پاییزی تهران که اتفاقاً به دلیل پروتکل‌های بهداشتی وضع شده از جانب ستاد ملی مبارزه با کرونا، بیشتر گالری‌ها به صورت مجازی نمایشگاه‌های خود را برقرار کرده‌اند، تعداد اندکی نمایشگاه هنری در گالری‌های تهران افتتاح می‌شوند که عبارتند از:

گالری راه ابریشم

نمایشگاه گروهی عکس «قرنطینه» با نمایش آثاری از ۱۳ عکاس از روز جمعه ۱۸ مهرماه در گالری راه ابریشم به صورت مجازی افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه عکس‌های مریم تخت‌کشیان، بابک حقی، سارا ساسانی، گلناز طاهری، پرگل عینالو، جاسم غضبان‌پور، مریم فیروزی، فرزانه قدیانلو، حسن ملحم، محمد مؤذن، حامد نظری، ابراهیم نوروزی و مهدی وثوق‌نیا به نمایش در می‌آید.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «جهان آنگونه که ما می‌شناختیم فعلاً از حرکت باز ایستاده است و شاید هم برای همیشه تغییر کرده است. برای مردمی هم که در عرصه هنرفعالیت دارند، این همه‌گیری جهانی چالش‌های عظیم و آشکاری را برای کل جامعه عکاسی ازعکاسان شخصی گرفته، تا مجموعه‌ها و آژانس‌ها، و همچنین مؤسسات و سازمان‌های جهانی بوجود آورده است ... وضعیت کووید ۱۹ همه ما را به شیوه‌های گوناگون تحت تأثیر قرار می‌دهد و مطمئناً دوران نامعلومی در پیش رو داریم، اما یک چیز را با اطمینان می‌دانیم: جامعه جهانی عکاسی همچنان خلاق و پویا مانده است. ما در اینجا عکس‌هایی را که عکاسان در طول دوران قرنطینه برای پر کردن وقت اضافی خود از محیط اطراف خود گرفته‌اند گرد آورده‌ایم.»

گالری طراحان آزاد

نمایشگاه انفرادی آثار مریم بنی‌اسدی با عنوان «دگردیسی» از جمعه ۱۸ مهرماه در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ آغاز به کار می‌کند.

گالری هفت ثمر

نمایشگاه گروهی چاپ دستی با عنوان «چارسو» با گردآوری المیرا میرمیران به مدت یک از ۱۸ مهرماه در گالری هفت ثمر به نشانی خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ گشایش می‌یابد.

کد خبر 556207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha