مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

ثبت جهانی رکورد ورزشی در میراث جهانی تخت جمشید تکذیب شد.

رکورد کشیدن تریلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، در پی برگزاری مراسمی با عنوان رکورد کشیدن تریلی با فک و دندان توسط پهلوان مصطفی محکم در مجموعه جهانی تخت جمشید، اداره کل ورزش و جوانان استان فارس اعلام کرد: در برنامه فوق هیچیک از افراد نامبرده حضور ندارند و این برنامه ثبت گینس و حتی ثبت کشوری هم ندارد. ضمن ارزشمند بودن این حرکت فقط به صورت نمادین انجام می‌شود و هیچ گونه مجوز ثبت رکورد ندارد.

در حالی که از سوی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام شده بود، با حضور رئیس فدراسیون‌جهانی ورزش‌های قدرتی(WPSF) و رئیس کنفدراسیون آسیا و مشاور «گینس» در کشور این برنامه جمعه ۱۸ مهرماه جاری ساعت ۹.۳۰ صبح برگزار خواهد شد، با این حال به گفته روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید محل برگزاری برنامه یادشده پارکینگ مجموعه میراث جهانی تخت جمشید است.

در تکمیل دعوتنامه‌ای که پایگاه میراث جهانی تخت جمشید منتشر کرده است، آمده که منظور از تریلی، کشیدن ۳ تا دستگاه تریلی به صورت همزمان است و ثبت جهانی می‌شود و حمل خودروهای یادشده از شیراز به تخت جمشید انجام می‌گیرد.

با توجه به اینکه تخت جمشید میراثی گران بها و ارزشمند به شمار می‌رود و هرگونه فعالیت غیر فرهنگی و هنری در این مجموعه تاریخی در شأن و جایگاه میراث تاریخی ایران نیست سعید نظری، عضو شورای پنجم شورای اسلامی شهر شیراز در واکنش به این برنامه گفت: انتشار اخباری مبنی بر جابه‌جایی رکورد کشیدن تریلی با فک و دندان در مجموعه جهانی تخت جمشید باعث تعجب همگان شده است.

به گفته سخنگوی شورای شهر شیراز، هرچند که نمی دانم فرد دعوت کننده از اهالی رسانه به این مراسم، چه سمت و مسئولیتی در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس دارد اما اطمینان دارم اینگونه برنامه‌ها بدون هماهنگی با مدیران این اداره کل ترتیب داده شده است.

وی با بیان اینکه تخت جمشید مجموعه‌ای جهانی است و شأن و جایگاه آن به دور از برگزاری چنین مراسمی است، اظهار کرد: در واکنش به این برنامه برای اهالی هنر و فعالان گردشگری و میراثی که در مجموعه تخت جمشید، برنامه‌هایی همچون کنسرت لوریس چکناواریان و شهرام ناظری دیده‌اند، جای تعجب است.

عضو هیات رئیسه شورای پنجم شهر شیراز افزود: تخت جمشید همیشه میزبان دوستداران فرهنگ و میراث ایران از همه دنیا بوده و جای پژوهش‌های تاریخی و باستانی است، بنابر این نباید اجازه بدهیم با برنامه‌های بی مایه زمینه برپایی جُنگ و سیرک و زورآزمایی در این منطقه تاریخی، باستانی باب شود.

این در حالی است که مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از برگزاری چنین رویدادی در تخت جمشید اظهار بی اطلاعی کرده است. این برنامه در حالی در مجموعه تخت جمشید برگزار شد که رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی مشهود بود و هجوم تماشاگران باعث توقف برنامه در چند نوبت شد.

بی نظمی برنامه از مهمترین نکات بارز این رویداد بود و همچنین برخی اصحاب رسانه نسبت به بی نظمی در این برنامه انتقاد داشتند. با وجود اعلام پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، ۲ نفر به عنوان مشاور رکورد گینس در این مراسم حضور یافتند که ثبت رسمی برای ایران به همراه نخواهد داشت.

کد خبر 556181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha