دانش‌آموزان موفق دور اول دبیرستان هوشمند شاهد هاجر در منطقه ۱۰ از همین شروع سال تحصیلی با کسب رتبه‌های برتر نخستین جشنواره علمی، ‌پژوهشی دانش‌آموزی کشوری برای ایستادن بر سکوهای نخست ‌کشوری و جهانی گام برداشتند.

برنامه نویسی

همشهری آنلاین _ علی حسنی راوری: «نازنین‌فاطمه خرمی‌فر» در رشته «ماکروفتوگرافی»، «سیده‌صالحه زهتاب» در رشته «کدنویسی و بازی‌سازی اندروید»، «نازنین‌زهرا امیری» در رشته «فیلم آموزشی نانو» و «فاطمه جوشقانی» در رشته «نقالی» از دانش‌آموزان موفق این مدرسه هستند که به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند. به همین بهانه راهی دبیرستان شاهد هاجر شدیم و با این دانش‌آموزان درباره راه‌های رسیدن به سکوهای برتر علمی ‌گفت‌وگو کردیم.

«سیده صالحه زهتاب»
حضور در کلاس‌های برنامه‌نویسی مدرسه

هرچند شیوع ویروس «کووید ۱۹» تعطیلی مدارس و خانه‌نشینی برای رعایت فاصله اجتماعی را همراه داشت اما همین خانه‌نشینی فرصت شکوفایی استعدادها را فراهم کرد. «سیده صالحه زهتاب» دانش‌آموزکلاس دهم دبیرستان دخترانه شاهد هاجر که موفق به کسب رتبه برتر رشته «کدنویسی و بازی‌سازی اندروید» شده است، با اشاره به این موضوع و برگزاری دوره آموزشی برنامه‌نویسی مجازی سر صحبت را باز می‌کند و می‌گوید: «از دوران کودکی به کار با رایانه و برنامه‌نویسی علاقه‌مند بودم. این علاقه باعث شد پیگیر مطالعه و تحقیق در رشته کدنویسی و رایانه شوم.

وقتی مدرسه دوره‌های آموزشی کدنویسی را برگزار کرد، مشتاقانه در این دوره‌ها نامنویسی کردم. البته مادرم هم برای دنبال کردن این موضوع و حضور در دوره‌های آموزشی مشوقم بود.» صالحه در کلاس‌های آقای شیرازی شرکت می‌کند و از همین دوره‌های آموزشی جرقه شرکت در مسابقات‌آموزی در ذهنش جرقه می‌زند. او بیان این مطلب درباره برنامه‌های آینده‌اش می‌گوید: «قصد ادامه تحصیل در رشته رایانه در دانشگاه را ندارم، اما دوست دارم درباره کدنویسی و برنامه‌نویسی رایانه همچنان تحقیق کنم و بتوانم اطلاعات جدید و بیشتری کسب کنم و برنامه‌های جدید کاربردی برای نرم‌افزار بازار یا حسابداری بنویسم و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.»

«نازنین‌فاطمه خرمی»
از شمردن دست و پای مورچه تا کسب رتبه برتر

«از همان دوران کودکی به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی علاقه‌مند بودم. خاطرم هست در کودکی برای کشف ناشناخته‌های ذهنم کتاب می‌خواندم و مطالعات زیادی انجام می‌دادم. گاهی اوقات مورچه‌ها را از روی زمین برمی‌داشتم و تعداد دست و پای آنها را می‌شمردم.»
«نازنین‌فاطمه خرمی» دانش‌آموز کلاس نهم دبیرستان شاهد هاجر که در رشته «مایکرو فتوگرافی» موفق به کسب رتبه برتر شده است، با یادی از این خاطره دوران کودکی تعریف می‌کند: «از کلاس هفتم که وارد دبیرستان شدم، از امکانات پژوهشی مدرسه استفاده کردم. همین موضوع به ایجاد علاقه و انگیزه برای شرکت در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی بیشتر کمکم کرد.»
به عقیده نازنین‌فاطمه انجام مطالعات و پروژه‌های پژوهشی به یادگیری بهتر درس‌ها و افزایش اطلاعات علمی ‌کمک فراوانی می‌کند. شرکت در فعالیت‌های پژوهشی حکایت یک تیر و ۲ نشان است، اما به شرط اینکه در کارها برنامه‌ریزی داشت تا میان درس و مدرسه و کارهای پژوهشی تداخلی ایجاد نشود. نازنین‌فاطمه قصد انتخاب رشته تجربی را برای سال آینده دارد. او در ادامه به دانش‌آموزان توصیه می‌کند: «کسانی که به پژوهش علاقه‌مند هستند، اما امکاناتی در مدرسه یا اطرافشان نیست، می‌توانند از امکانات پژوهش‌سرای اندیشه پویای آموزش و پرورش منطقه ۱۰ و سرای محله‌ها استفاده کنند.»

«نازنین‌زهرا امیری»
مؤلف ۶ کتاب زیست‌شناسی

«نازنین‌زهرا امیری» دانش‌آموز پایه نهم مدرسه‌ هاجر که در رشته «فیلم آموزشی نانو» موفق به کسب رتبه برتر نخستین جشنواره علمی، ‌پژوهشی دانش‌آموزی کشوری شده است، بیشتر علاقه‌مند مطالعه و تحقیق در زیست‌شناسی است. او که مؤلف ۶ جلد کتاب مختلف در رشته زیست‌شناسی است، با اشاره به این همین علاقه سر صبحت را باز می‌کند و در ادامه می‌گوید: «از دوران دبستان به رشته زیست‌شناسی و مطالعه روی اعضای بدن انسان علاقه‌مند بودم. همین علاقه باعث شد تا کتاب‌های بیشتری درباره بدن انسان مطالعه کنم و به کمک مادرم که مؤلف است، کتاب بنویسم. در زمینه نانو هم مطالعات و تحقیقات فراوانی داشتم. از سال هشتم سعی کردم روی رشته نانو جدی‌تر از قبل کار کنم و حتی برای امتحان حق تدریس نانو شرکت کردم و در صورت قبولی می‌توانم تدریس هم بکنم.»
نازنین‌زهرا به رشته پزشکی و تحصیل در رشته تجربی علاقه دارد. به عقیده او برای کسب تجربه باید همه چیز را دانست و به همین دلیل روی موضوعات مختلف علمی ‌مطالعه و تحقیق می‌کند و قصد شرکت در المپیاد نانو را برای کسب سهمیه کنکور دارد. مؤلف کتاب‌های «قلب من» و «اندام‌های بدن من» از پدر و مادرش و امکانات خوب آموزشی مدرسه‌ هاجر تشکر می‌کند و نکته جالبی برای رسیدن به موفقیت اشاره می‌کند: «برای رسیدن به موفقیت و کسب رتبه‌های علمی ‌تحصیل در مدرسه خوب معیار نیست. چون مدرسه ۲۰‌درصد روی فعالیت دانش‌آموزان تأثیر دارد و ۸۰‌درصد دست خود دانش‌آموز است که باید برای رسیدن به موفقیت تلاش و تحقیق کند.
دانش‌آموزان زیادی در مدارس نمونه و تیزهوشان سال‌ها مشغول تحصیل هستند، اما فقط چند نفر از آنها می‌توانند در زندگی، کار و تحصیل موفق باشند و مدارج بالای علمی ‌را کسب کنند. پس قبل از هر چیز خود دانش‌آموز باید انگیزه علاقه و هدفی برای تحصیل و پژوهش داشته باشد.»

فاطمه یک‌رنگ‌سرشت/ مدیر دبیرستان هوشمند شاهد هاجر
  • درک لذت پژوهش

یکی از کاربردهای مهم پژوهش و تحقیق برای دانش‌آموزان علاوه بر افزایش عمق یادگیری، توانایی حل مسائل زندگی در بزرگسالی است. «فاطمه یک‌رنگ‌سرشت» مدیر دبیرستان هوشمند شاهد هاجر با بیان این مطلب و با اشاره به اهمیت گنجاندن روش‌های پژوهشی در سیستم آموزشی، توضیح می‌دهد: «دانش‌آموزان با تحقیق و پژوهش علاوه بر داشتن روحیه شاداب در فضای علم و تحصیل، مهارت حل مسائل و مشکلات زندگی را هم کسب می‌کنند. اگر در زندگی مشکلی سر راهشان قرار گیرد، یاد می‌گیرند برای حل آن هزاران راه وجود دارد و با کوچک‌ترین سختی و ناراحتی جا نمی‌زنند.»
به گفته این مدیر قدیمی ‌آموزش و پرورش منطقه ۱۰ وقتی بچه‌ها لذت پژوهش را درک می‌کنند، در واقع یادگیری برای آنها عمیق‌تر و ماندگارتر می‌شود. با جایگزینی سیستم پژوهش‌محور به جای سیستم سنتی حافظه‌محور در آموزش و پروش قطعاً شاهد اتفاقات مثبت و خوبی در زمینه رشد سرمایه‌های علمی‌کشور خواهیم بود.

  • استفاده از حواس پنجگانه

استفاده از حواس پنجگانه کمک زیادی نهادینه شدن فرایند یادگیری و آموزش می‌کند. «کبری حاجی‌محمدی» کارشناس روابط‌عمومی‌ آموزش و پرورش منطقه ۱۰ با بیان این مطلب می‌گوید: «هراندازه دانش‌آموزان به تحقیق و پژوهش ترغیب شوند، خوب دیدن، خوب شنیدن و... و. را آموزش می‌بینند. همین موضوع به استفاده از حواس پنچگانه در زندگی و توانمندسازی آنها در امور علمی ‌و تربیتی کمک می‌کند.»

کد خبر 556173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha