مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج اعلام کرد بخشی از اراضی منطقه ماهدشت این شهرستان به علت مخلوط شدن آب‌های سطحی با پساب‌های نهر سیاه‌جوی در تهدید آلودگی قرار گرفته است.

آب‌های آلوده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل صارمی اظهار کرد: نهر سیاه جوی منشعب از نهر دلمبر کرج است که این نهر هم از ارتفاعات کرج سرچشمه می‌گیرد که در ادامه مسیر دلمبر به انشعاباتی تقسیم شده که یکی از آن ها نهر سیاه جوی است. نهر سیاه جوی یک نهر طبیعی بوده که به واسطه توسعه شهری،  شکل طبیعی خود را از دست داده و به جای آن یک کانال سیمانی با عرض کمی ایجاد کردند که جوابگوی آب‌های ورودی به آن نیست و به خصوص در هنگام بارندگی ها آب نهر با آب های سطحی مخلوط می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مرکز استان البرز بیان کرد: روان آب‌های سطحی شهرهای کرج و محمد شهر از طریق نهر دلمبر  به سمت سیاه جوی هدایت شده و در ورودی ماهدشت به صورت غیر استاندارد در مواقع بارندگی سرریز می‌شود، سپس با آب کشاورزی منطقه مخلوط و متاسفانه بخش قابل توجهی از اراضی و باغات ماهدشت که با این آب آبیاری می‌شود را آلوده می‌کند. ساماندهی این رواناب‌ها و حفاظت ازبهداشت آب های آبیاری کشاورزی نیازمند تامین اعتبار و توجه ویژه مسئولان استانی است.

صارمی ادامه داد: این رواناب‌های سطحی به صورت غیر کنترل شده  و به ناچار مسیر طبیعی خود را طی می‌کند و در نهایت امنیت غذایی شهروندان را به مخاطره می‌اندازد و این معضل زیست محیطی در  شهرستان کرج نیازمند اقدام عملی و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است و جهاد کشاورزی به تنهایی نمی‌تواند این طرح را عملیاتی کند. کاهش آب در سال‌های اخیر باعث توجه کشاورزان به استفاده از منابع نامتعارف شده و قطعا سلامت جامعه را با معضلاتی روبرو کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی کرج گفت: این نهر در مسیر خود حدود ۱۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه ماهدشت را آبیاری می کند که یکی از برنامه ها برای جلوگیری از اینکه این اراضی با این آب مشروب شوند، استفاده از سیستم تصفیه آب ماهدشت است. اکنون تمام زیرساخت های انتقال پساب تصفیه شده همچون لوله گذاری ها ازتصفیه خانه ماهدشت آماده شده و منتظر اقدام آب و فاضلاب و امور آب منطقه ای شهرستان برای تخصیص حق‌آبه و انتقال آب هستیم.  در صورت تخصیص این حق آبه، کشاورزی در این منطقه به صورت نوین اجرا می‌شود.

کد خبر 556154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha