دولت پس از گذشت ۸ ماه از شیوع کرونا در حالی هنوز نتوانسته مشکل توقف صادرات پسته را حل کند که دلال‌ها وارد بازار شده و جای تدبیر مسئولان را گرفته‌اند.

برداشت پسته از باغات جاجرم

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول پسته در سال جاری برداشت و وارد بازار این محصول می‌شود این میزان پسته در حالی میزان عرضه را بالا می‌برد که تقاضا برای این محصول به‌خصوص در بازار بین‌الملل به صفر رسیده است و عجیب اینکه پس‌ازاینکه صادرات پسته از اواخر بهمن سال گذشته متوقف شد هنوز دولت هیچ اقدامی برای آغاز صادرات انجام نداده است. نکته جالب اینکه مهم‌ترین بازار پسته ایران چین است و با توجه به رابطه مطلوب ایران و چین صادرات این محصول مدت‌ها قبل می‌توانستد احیا شود.

هزاران تن پسته در انبارها در معرض نابودی است

حالا هزاران تن پسته سال گذشته در انبارهای شهرستان‌های مختلف استان کرمان دپو شده و دست کشاورزان نیز خالی است، در حالی دولت نتوانسته زمینه را برای صادرات محصول مهیا کند و پسته دپو شده در آستانه تخریب قرارگرفته که محصول سال جاری تا پایان مهر در استان برداشت و به محصول سال گذشته افزوده می‌شود. کمبود مکان برای انبار کردن پسته‌ها از یک‌سو و از سوی دیگر آفت‌زدگی محصول سال گذشته، کاهش نقدینگی کشاورزان، افزایش هزینه‌های تولید و برداشت محصول و مشخص نبودن آینده اقتصاد کشاورزی به مشکلات افزوده‌شده است. محدودیت‌ها برای رعایت نکات بهداشتی در زمان برداشت محصول نیز افزوده‌شده و همین امر هزینه‌های برداشت را افزایش داده است.

افزایش گرمای هوا در روزهای آخر شهریور نیز موجب خسارت جدی به کشاورزان در برخی از شهرستان‌ها شده است به‌طوری‌که ۶۰ درصد محصول زرند و ۴۰ درصد محصول در رفسنجان از بین رفته است. در چنین شرایطی سکوت دولت در قبال پسته کاران که هرسال بیش از یک میلیارد دلار ارز راهی کشور می‌کردند عجیب به نظر می‌رسد.

محمدرضا نظری زاده ازجمله تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته است که می‌گوید: متأسفانه کشورهای مختلف واردات محصولات را متوقف کرده‌اند و محموله‌هایی هم که به امارات ارسال‌شده‌اند در انبارها دبی مانده‌اند و جلوی صادرات گرفته‌شده است. این درد دل همه صادرکنندگان است مهم‌ترین بازار پسته ایران آسیای دور به‌خصوص چین است اما طرف چینی از واردات جلوگیری می‌کند و تنها راه پیگیری‌های دیپلماتیک است که تاکنون هیچ اقدامی انجام‌نشده است.

هزینه‌ها افزایش ‌یافته و محصول روی دست کشاورز مانده است

مجتبی احمدی دیگر فعال پسته استان کرمان بیان کرد: هزینه برداشت و کارگر به‌شدت افزایش‌یافته و نرخ سم و کود روند صعودی دارد در این میان کشاورزان نمی‌دانند باید چه انجام دهند. مسئولان از تولید و برداشت محصول خبر می‌دهند! این را که کشاورزان هم می‌دانند و تمام این روند را انجام می‌دهند سؤال این است مسئولان برای کشاورز چه‌کاری انجام می‌دهند؟ ۸ ماه است داد می‌زنیم نمی‌توانیم محصول را صادر کنیم به ما بگویید در این چند ماه برای صادرات محصول چه کرده‌اید؟ حداقل بگویید چه کردید اما به دربسته خوردید؟

گرمازدگی ۶۰ درصد محصول زرند را از بین برد

علی صادق زاده، فرماندار زرند گفت: در سال جاری نزدیک ۷ هزار تن محصول برداشت می‌شود و ۲۷۰ هزار نفر روز اشتغال در شهرستان ایجادشده است. متأسفانه گرمازدگی موجب شده ۶۰ درصد محصول از بین برود اما باقیمانده محصول کیفیت خوبی دارد. نظارت بر روند برداشت پسته با توجه به کرونا انجام می‌شود و ۲۲ اکیپ این نظارت را انجام می‌دهند. ۳۴ هزار باغ پسته در زرند وجود دارد که تقریباً ۹۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی ایجاد می‌کند اما باید در سال جاری تدبیر کرد که این درآمد محقق شود. درصورتی‌که مشکلات و موانع صادرات برطرف نشود واسطه‌ها به کشاورزان فشار می‌آورند و چون هزینه تولید افزایش‌یافته است کشاورز مجبور می‌شود در مقابل دلالان تسلیم شوند. به همین دلیل دولت باید زمینه حمایت از کشاورزان را فراهم کند.

میزان تولید در سیرجان افزایش یافت

محمودآبادی، مدیر جهاد کشاورزی سیرجان نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: در شهرستان سیرجان ۴۵ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد و به دلیل بارندگی‌های مطلوب سال جاری شاهد افزایش محصول دهی باغ‌های شهرستان بودیم و پیش‌بینی می‌کنیم ۱۶ هزار تن محصول خشک تولید شود. ۳۸۰ هزار نفر درزمینهٔ برداشت محصول در حال فعالیت هستند، ۱۵۰ مرکز مکانیزه و ۸۰۰ دستگاه سنتی داریم و کلیه کارها با بالاترین ظرفیت انجام می‌شود.

مردم محصول را به دلال‌ها نفروشند

محمد حاج عبدالهی، مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان نیز در گفتگو با مهر بیان کرد: برداشت محصول از ۸۶ هزار هکتار باغ پسته رفسنجان که از ۱۵ شهریور آغازشده و تا اواخر مهر ادامه خواهد یافت. در ۱۰۰ کارگاه فرآوری پسته در حال انجام است و هزاران نفر کارگر در حال تلاش برای برداشت محصول هستند. بخش قابل‌توجهی از کشاورزان خسارت‌دیده‌اند، اما مشکل اصلی شیوع کرونا و انبار شدن پسته سال گذشته در انبارها است و باید هر چه زودتر مسئولان فکری برای صادرات این محصول کنند.

وی از کشاورزان خواست با توجه به فعال شدت دلال‌ها از فروش محصول به این افراد جدا خودداری کنند در غیر این صورت شاهد افت شدید قیمت محصول توسط دلالان خواهیم بود.

کد خبر 555880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha