رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان در استان آذربایجان غربی میزبان بیش از ۹ هزار پرنده مهاجر آبزی و کنارآبزی شد.

تالاب کانی‌برازان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فاروق سخنور اظهار کرد: با شروع فصل پاییز و سرد شدن نسبی هوا در مناطق شمالی، هزاران پرنده مهاجر شامل انواع خوتکا، اردک سرسبز و اردک نوک‌پهن وارد بین‌المللی کانی‌برازان شدند. هم‌اکنون بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر در این تالاب مربوط به خوتکاها در حدود ۸ هزار قطعه، اردک سرسبز ۶۰۰ قطعه، اردک نوک‌پهن ۴۰۰ قطعه و لک‌لک ۱۰۰ قطعه است که با مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، وارد این تالاب بین‌المللی شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب، مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرم‌تر ادامه می‌دهند. تالاب بین‌المللی کانی‌برازان به دلیل تنوع غذایی و وضعیت و امنیت مناسب، به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده است که همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری آبزی و کنارآبزی است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.

سخنور گفت: مدت حضور پرندگان مهاجر در تالاب کانی‌برازان متفاوت است و برخی از گونه‌های پرندگان زودتر و برخی دیگر دیرتر از این تالاب می‌روند و بعضی نیز زمستان خود را در دیگر تالاب‌های منطقه سپری می‌کنند. از اهالی روستاهای اطراف این تالاب بین‌المللی می‌خواهیم برای حفاظت بیشتر از این مهمانان پاییزی تالاب، هر گونه ورود شکارچیان و افراد متفرقه را به نزدیکی تالاب را به محیطبانان مستقر در سایت پرنده‌نگری  کانی‌برازان گزارش دهند.

تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور و آذربایجان غربی به شمار می‌رود. هم‌اکنون هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی از جمله چنگر، اردک بلوطی، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب‌پا، کشم بزرگ و عروس غاز در این تالاب زیست می‌کنند.

کد خبر 555667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha