رئیس کل دادگستری هرمزگان از توقیف دو فروند کشتی حامل ۱۰۰ هزار تن سنگ‌آهن قاچاق با عیار ۶۲ و بالاتر قبل از خروج از آب‌های ایران و دستور تخلیه محموله آنها در روزهای اخیر خبر داد.

کشتی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، علی صالحی سه‌شنبه ۱۵ مهر در جمع خبرنگاران گفت: با ورود دستگاه قضایی و اقدام‌های پیچیده اطلاعاتی و عملیاتی شبانه‌روزی و بازدیدهای میدانی و انجام آزمایش‌ها و بررسی‌هایی که دستگاه قضایی استان انجام داده، در مجموع از ابتدای امسال تاکنون ۶ فقره پرونده در خصوص ۶ فروند کشتی مجموعاً به میزان ۲۶۰ هزار تن سنگ‌آهن تشکیل شده است. در روزهای اخیر دو فروند کشتی حامل ۱۰۰ هزار تن سنگ‌آهن با عیار ۶۲ و بالاتر که قصد قاچاق سنگ‌آهن را داشتند قبل از خروج از آب‌های سرزمینی توقیف و دستور تخلیه محموله آنها صادر شد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان هرمزگان بیان کرد: موارد اقدام‌شده علاوه بر موضوع خام‌فروشی مشمول جرم قاچاق سازمان‌یافته نیز هستند، خام‌فروشی حتی اگر در ظاهر هم با قوانین مخالفت نداشته باشد، اقدامی پسندیده نیست و این در حالی است که صنایع و شرکت‌های بزرگ داخلی به‌شدت به مواد معدنی نیاز دارند و بعضاً بخشی از خطوط تولید آن‌ها به لحاظ کمبود مواد اولیه، دچار مشکل شده است. طبق مقررات صادرات سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله آهن منوط به مازاد نیاز تولیدکنندگان داخلی است که در پرونده‌ها اکثراً این موضوع رعایت نشده و در مواردی نیز در اظهار عیار سنگ‌ها تخلف ‌شده است.

مدتی است به علت عرضه نامناسب مواد اولیه به صنایع پایین‌دست، خوراک کارخانه‌هایی نظیر تولید میله‌گرد و سایر موارد مشابه تأمین نشده و قیمت این اقلام مورد نیاز مردم در ساخت‌وساز به‌شدت افزایش یافته است. از آنجا ‌که معادن و کارخانه‌های متعددی برای تبدیل سنگ‌آهن در کشور وجود دارد اما به نظر می‌رسد کاهش عرضه مواد اولیه در داخل کشور و صادرات به شکل خام فروشی و قاچاق، این معضل را تشدید کرده است.

کد خبر 555118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha