روستای ملسوخته در شهرستان دیر استان بوشهر مشکل آب دارد و سهمیه ماهانه آب هر خانواده تنها یک تانکر ۱۰ مترمکعبی با هزینه ۵۰۰ هزار ریال است که به دلیل داشتن دام و استفاده‌های مختلف، این سهمیه کافی نیست.

روستای ملسوخته

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، روستای ملسوخته از توابع بخش بردخون استان بوشهر در ۲۱ کیلومتری مرکز بخش و هفت کیلومتری شرق خلیج‌فارس واقع‌شده و قدمتی طولانی دارد. این روستای ۹ خانواری شامل ۱۹ نفر زن و ۱۸ مرد و شغل بیشتر آنان کشاورزی، دام‌پروری و ماهیگیری است که همه آنان نسبت خویشاوندی دارند و فامیلی کشکولی دارند. روستای ملسوخته یک واحد آموزشی ابتدایی به نام دبستان امت دارد که در سال ۱۳۵۸ تأسیس‌شده و یک باب مسجد و دو حسینیه دارد و بافت جمعیتی متشکل از ۵ لیسانس، یک نفر دیپلم، ۲۱ نفر زیر دیپلم و ۱۲ نفر بی‌سواد است.

ملسوخته خلوت‌تر از همیشه

روستایی پرجمعیت درگذشته که امروزه به دلیل مهاجرت برخی از ساکنان به شهرها و مناطق هم‌جوار، خلوت‌تر از همیشه به نظر ‌می‌رسد و مشکلاتی مانند عدم وجود آب‌لوله‌کشی سالم، نبودن جاده آسفالته آنتنی و عدم جاده دسترسی به دریا، مردم این روستا را آزار می‌دهد. نداشتن وسایل و امکانات ارتباطی مانند تلفن ثابت، اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی باعث شده تعدادی از خانواده‌ها باوجود دل‌بستگی و وابستگی به زادگاه خود عزم دیار غربت کنند و روستا به‌مرور خلوت و آزاردهنده شود. مردم روستا به همت مسئولان در سال ۸۲ از نعمت برق برخوردار شدند و چند سال قبل با تلاش بخشداری بردخون جاده شنی بدون آسفالت دسترسی به جاده اصلی احداث شد اما در فصل بارندگی، رفت‌وآمد به این روستا سخت و دشوار می‌شود. به‌تازگی پارکی ساده با وسایل ابتدایی برای بازی و سرگرمی بچه‌های روستا ایجادشده که بیشتر اوقات فرزندان روستا به بازی کودکانه خود مشغول‌اند و گاه سکوت سنگین محله را با صدای شادی و هلهله می‌شکنند. این روستا مشکل آب دارد و هر خانواده ماهانه تنها یک تانکر ۱۰ مترمکعبی آب با هزینه ۵۰۰ هزار ریال سهمیه دارد که به دلیل داشتن دام و استفاده‌های مختلف، این سهمیه کافی نیست و نیازمند تدبیر و تصمیمی جدید است.

ساختمان دبستان امت با مشارکت جهاد سازندگی وقت، اداره آموزش‌وپرورش، خیرین و اهالی روستا در سال ۶۱ بنا شد و پس از سال‌ها از احداث آن، در سال ۹۶ به همت متانول کاوه شهرستان دیر، کلاس جدیدی برای دانش‌آموزان ساخته شد و تجهیزاتی نو به آن اختصاص یافت و دارای سیستم هوشمند شد. امسال که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشتر مدارس و کلاس‌های درس به‌صورت غیرحضوری فعالیت می‌کنند دبستان کوچک امت با چهار دانش‌آموز بدون تعطیلی فعالیت دارد و دانش‌آموزان با امید به آینده، بااراده قوی و قدرتمندتر از غول کرونا برای ساختن ایران اسلامی تلاش می‌کنند.

آرزوهای بزرگ فرزندان روستا

آنان از آرزوهای فردای خود می‌گویند: زهرا کشکولی برای پزشک شدن تلاش می‌کند، عباس میدری در رویای مهندس شدن است، علی‌اصغر کشکولی می‌خواهد که معلم شود و یاسمن کاظمی در اندیشه پرستاری است. مدیر و آموزگار آنان حسین محمدی که سابقه‌ای ۳۱ ساله دارد با عشق و علاقه در روستایی خارج از محل سکونتش با دانش‌آموزان همراه است، او که سال ۱۳۷۰ در سن ۲۰ سالگی کارش را در روستای اختر شهرستان کنگان آغاز کرده امروز در سال پایانی خدمت است و پس از ۲۲ سال مدیریت و سال‌ها تلاش در تربیت فرزندان ایران اسلامی باافتخار یاد می‌کند و روستای ملسوخته را ایستگاه پایانی خود می‌داند.

ظهیر محمودی، رئیس اداره آموزش‌وپرورش منطقه بردخون با تجلیل از مردم این روستا گفت: مردم روستای ملسوخته افرادی معتقد و پایبند به ارزش‌های دینی و مذهبی هستند و حاضر نیستند اعتقادات خود را فراموش کنند. دبستان امت از مدارس پویا و پیشرو در منطقه است، دستگاه تعلیم و تربیت برای حمایت از فعالیت همه مدارس به‌ویژه مدارس کم‌جمعیت، تلاش می‌کند و از همه ظرفیت و توان درون و برون‌سازمانی در این راستا بهره می‌برد تا این مدارس نیز با حضور دانش‌آموزان مستعد به شکوفایی برسد.

چه بسیار ملسوخته‌ها در کشور اسلامی ایران وجود دارد که فرزندان آن با همه کمبودها و سختی‌ها تلاش می‌کنند و بالاخره پله‌های ترقی و افتخار را طی می‌کنند و اطمینان داریم دبستان امت ملسوخته روزگاری مهد علم و تمدن خواهد شد و آیندگان به نیکی از آن خواهند گفت.

روستای ملسوخته در انتظار توجه

امید آن می‌رود مدیران امروز جامعه، مردم دیار ملسوخته را دریابند و به انتظارات و خواسته‌هایشان توجه کنند تا این عزیزان نیز در خانه و کاشانه خود بمانند و به جور روزگار روستای خود را برای زندگی بهتر ترک نکنند. بی‌شک دانش‌آموزان این مدرسه، مدیرانی خلاق و تلاشگر خواهند شد و برای پویایی و توسعه زادگاه خود می‌کوشند و اگر اراده‌ای برای ساختن روستایشان باشد این روستا به کارگاهی در مسیر پیشرفت و سازندگی قرار تبدیل خواهد شد.

کد خبر 555100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha