ساماندهی شناگاه‌های ساحلی آرزوی دیرینه‌ مردم استان بوشهر و وعده تحقق آن بیش از یک دهه است تابستان هر سال به سال بعد موکول می‌شود و امسال هم طبق روال گذشته انتظارها به ۱۴۰۰ کشیده شد.

شنا دریا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حکایت تشنه در کنار ساحل دریا، واقعیت عجیب بوشهری‌هاست زیرا با وجود داشتن بیشترین مرز با خلیج‌فارس به طول بیش از ۹۰۰ کیلومتر، ۹۰ درصد آب آشامیدنی مردم از استان‌های همجوار تأمین می‌شود و سالانه ده‌ها نفر در استان به دلیل نبود شناگاه‌ها و پلاژهای مناسب شنا و نجات‌غریق، در دریا و رودخانه‌ها جان می‌دهند یا مصدوم می‌شوند. در شهرهای ساحلی استان بوشهر به ویژه در نیمه نخست سال به دلیل شرایط گرم و آب و هوایی شنا در دریا تنها تفریح بسیاری از جوانان است ولی همین دلخوشی با خبرهایی مبنی بر آلودگی شناگاه‌ها یا غرق شدن افراد به کام آن‌ها زهر می‌شود.

بوشهری‌ها در حالی که پس از سال‌های متمادی با وعده‌های مسئولان چشم امید به تابستان ۹۹ برای لذت یک آب‌تنی با خیال راحت در خلیج فارس داشتند اما این فصل هم تمام شد تا پیر و جوان بوشهری همچنان در حسرت یک شناگاه استاندارد و سالم یک سال دیگر را با تکرار وعده مسئولان انتظار بشکند. از طرفی تجویز شنا و راه رفتن در آب دریا از سوی شماری از پزشکان بوشهر و دیگر استان‌های همجوار برای بیماران عضلانی و مفاصل و کمر و پا بر شمار مشتاقان آب‌تنی در دریا افزوده، در حالی که بیشتر شناگاه‌های ساحل خلیج فارس در استان بوشهر آلوده و منشأ بسیاری از بیماری‌هاست.

شنا کردن در مکان‌هایی که محل دفع فاضلاب‌های انسانی یا صنعتی و دارای آلودگی بالایی است خطرات زیادی به همراه دارد که ابتلا به بیماری‌های تب حصبه، انواع اسهال، هپاتیت، بیماری‌های گوارشی، ورم ملتحمه چشم، تراخم، کرم قلاب‌دار، عفونت‌های پوستی، گوش میانی و قارچی مانند کچلی و خارش پا از آن جمله است. این در حالی است که جوانان استان بوشهر به‌ناچار برای ساعتی فرار از گرما و شرجی دل به دریا می‌زنند در عمق آلودگی ساحل شیرجه می‌روند.

احمد بهروزیان‌فر، مدیر کل ورزش و جوانان بوشهر گفت: موضوع ساماندهی شناگاه‌های استان ۱۰ سال است در نشست‌ها مطرح می‌شود ولی تاکنون سازماندهی و ساماندهی مناسب برای آن انجام نشده است. همیشه هم گفته شده مردم باید بتوانند از سواحل استفاده کنند ولی تاکنون فضا برای استفاده مطلوب شهروندان فراهم نشده است که این رویه سردرگمی برای ساحل‌نشینان استان بوشهر به وجود آورده تا نتوانند از این مزیت به‌خوبی استفاده کنند. در هشت شهرستان ساحلی استان بوشهر باید با کمک شهرداری‌ها فضاهایی ایجاد شود تا در آغاز فصل گرما و شنا در سال آینده مردم بتوانند از نعمت دریا به‌خوبی استفاده کنند.

سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ورود فاضلاب به شنا گاه‌ها و نبود امکانات خدماتی مانند دوش و سرویس بهداشتی از مهم‌ترین چالش شنا گاه‌های این استان به شمار می‌رود. در زمان حاضر برخی از شنا گاه‌های بوشهر و گناوه به دلیل ورود فاضلاب به دریا به‌طورمعمول آلوده هستند و با اجرای ۱۰۰ درصدی شبکه فاضلاب در بنادر این استان این مشکلات تا حد قابل‌توجهی برطرف می‌شود. نصب دوش، رخت‌کن و سرویس بهداشتی از نیازهای ضروری سواحل استان بوشهر به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در تابستان امسال شنا گاه‌های بندر دیر وضعیت مطلوبی داشتند اما آلودگی در شنا گاه‌های کنگان و بوشهر بالا بود. به‌طورکلی ۸۹ مورد از نمونه‌برداری‌های انجام‌شده از شنا گاه‌های استان بوشهر در تابستان مطلوب و ۳۲ مورد نامطلوب بوده است بر این اساس تعیین مناطق غیر آلوده به فاضلاب برای استفاده مردم ضروری است. با توجه به اینکه در استان بوشهر شنا گاه رسمی و استاندارد وجود ندارد در نقاطی که فاضلاب راهی دریا می‌شود باید فاضلاب آن بی‌خطر شود تا آسیبی به مردم و ذخایر آبزیان وارد نشود. با توجه به شیوع ویروس کرونا شهروندان در هنگام شنا باید حداقل فاصله‌های چهار تا پنج‌متری را رعایت کنند تا از این طریق قطع زنجیره تماس رخ دهد.

صادق پورسالم رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان بوشهر گفت: از ۶ شنا گاه این شهرستان بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام‌شده یک شنا گاه وضعیت آلودگی آن بحرانی و ۲ شنا گاه نیز پرخطر تشخیص داده‌شده است. شنا گاه‌های بوشهر شامل پارک لیان، بندرگاه، پلاژ بانوان، جفره، ریشهر و پارک سیادت است که ازجمله آن‌ها شنا گاه پلاژ بانوان و ریشهر پرخطر و شنا گاه جفره در وضعیت بحرانی قرار دارد. شنا گاه‌های لیان و بندرگاه در وضعیت سالم و شنا گاه پارک سیادت بوشهر نیز به‌طور نسبی پاک است. شهروندان به جد از شنا در شناگاه جفره بپرهیزند زیرا شنا در این محل آنها را در معرض ابتلا به بیماری‌های متعدد قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: کمیته پایش ساحل بوشهر با حضور اعضا وضعیت شنا گاه‌های پاک و ناسالم را مشخص می‌کند و در این راستا شهرداری موظف است با پرچم‌داری یا نصب دیگر علائم، سالم یا ناسالم بودن شنا گاه را برای شهروندان مشخص کند. بخشی از مناطق ساحلی بوشهر که محل ورود فاضلاب خام شهری است به محل شنا گاه پرخطر و بحرانی تبدیل‌شده و باعث بروز بیماری‌های میکروبی ازجمله گوارشی، روده‌ای و پوستی می‌شود. صاحبان منازل باید فاضلاب واحد مسکونی خود را به شبکه فاضلاب متصل کنند تا باعث بروز مشکل در ساحل و محیط نشود.

کد خبر 555076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha