دو دانشمند آمریکایی و یک دانشمند بریتانیایی به علت کارشان در شناسایی ویروس هپاتیت C، یک ویروس منتقل‌شونده از راه خون که باعث التهاب و تخریب کبد می‌شود، جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ را دریافت کردند.

hepaptitis

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین هاروی جی التر از موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا، چارلز ام رایس از دانشگاه راکفلر در نیویورک و مایکل هافتون، ویروس‌شناسای بریتانیایی در دانشگاه آلبرتای کانادا به طور مشترک به خاطر کشف ویروس هپاتیت C، یک عامل عمده التهاب و آسیب کبدی به این افتخار نائل شدند.

ارزش این جایزه روز دوشنبه ۱۴ مهر بوسیله مجمع نوبل در انستیتو کارولینسکای سوئد اعلام شد، ۱۰ میلیون کرون سوئد (۸۷۰ هزار پوند) است که با سهم‌های مساوی میان برندگان تقسیم خواهد شد.

کار این دانشمندان باعث درک بیماری هپاتیت C، التهاب کبدی ناشی از این ویروس شد. این ویروس بیش از ۷۰ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کند و هر سال ۴۰۰ هزار نفر به علت عوارض مربوط به آن مانند سیروز و سرطان کبد می‌میرند.

دانشمندان در دهه ۱۹۴۰ دریافتند که که دو نوع هپاتیت (۱التهاب کبد) عفونی وجود دارد. اولی که عامل آن  ویروس هپاتیت A است و این ویروس از طریق غذا و آب به افراد منتقل می‌شود و تاثیر درازمدتی بر کبد باقی نمی‌گذارد. نوع دوم هپاتیت عفونی از طریق خون و مایعات بدنی منتقل می‌کنند و سیری پنهانی‌تر دارد.

این بیماران ممکن است بدون سروصدا سال‌ها عفونت را داشته باشند، بدون اینکه عوارض وخیمی مانند آسیب کبدی به نام سیروز و سرطان کبدی ایجاد شود.

پژوهشگران در دهه ۱۹۶۰ ویروس هپاتیت ‌B را کشف کردند، اما به سرعت معلوم شد که این ویروس تنها علت هپاتیت عفونی منتقل‌شونده از راه خون نیست. هاروی التر که انتشار هپاتیت عفونی از طریق انتقال خون را بررسی می‌کرد، دریافت که برخی بیماران بوسیله یک عامل ناشناخته دچار عفونت شده‌اند. او بعدها کشف کرد که خون بیماران می‌تواند این بیماری را به شمپانزه‌ها منتقل کند.

کشف بعدی بوسیله هافتون و همکارانش در شرکت داروسازی کایرون انجام شد. آنها راهبردی جدید و قبلا آزمایش‌نشده را به کار بردند و  آنتی‌بادی‌های انسانی به دست آمده از بیماران توانستند این ویروس ناشناخته را که بعدا «ویروس هپاتیت C» نامیده شد،‌شناسایی و توالی رمز ژنتیکی آن را مشخص کنند.

گام نهایی در این مسیر را چارلز رایس برداشت. او که در آن هنگام در دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس بود، نشان داد که این ویروس می‌تواند به تنهایی می‌تواند هپاتیت یا التهاب کبدی ایجاد کند و به این ترتیب علت بقیه موارد عفونت کبدی ناشی از انتقال خون کشف شد.

سپس به زودی تست‌های حساس برای تشخیص هپاتیت C و داروهای ضد ویروسی که می‌توانند این عفونت را درمان کنند، در اختیار قرار گرفت.

کد خبر 554924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha