دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

ماراتن اهدای جوایز نوبل ۲۰۲۰ امروز دوشنبه با معرفی برندگان نوبل پزشکی آغاز شد و جایزه این بخش به سه پزشک آمریکایی و بریتانیایی کاشف ویروس هپاتیت سی رسید.

برندگان جايزه نوبل پزشكي 2020

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، هاروی جی. التر، مایکل هاوتن و چارلز ام. رایس سه پزشکی هستند که جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ را از آن خود کردند. بنیاد نوبل این جایزه را به پاس تلاش‌های این سه پزشک (دو آمریکایی و یک بریتانیایی) برای کشف ویروس هپاتیت سی به آنها اهدا کرد. التر از موسسه ملی بهداشت در مریلند، رایس از دانشگاه راکفلر در نیویورک و هاوتن، ویروس‌شناس دانشگاه آلبرتا در کانادا در پژوهش‌های خود ویروسی را کشف کردند که عامل اصلی یک بیماری مادرزادی مرگبار است.

هپاتیت سی یک مشکل جسمی در سراسر جهان است که به سیروز و سرطان کبد می‌انجامد و جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرد. کشف ویروس هپاتیت سی که متفاوت از دو هپاتیت ای و بی است، می‌تواند راه درمان التهاب کبد را به پزشکان نشان دهد. این سه پزشک آمریکایی و بریتانیایی جایزه نقدی ۱۰ میلیون کرون سوئد را بین خود تقسیم می‌کنند. این جایزه همراه با مدال نوبل امروز در موسسه کارولینسکا در استکهلم به برندگان نوبل پزشکی اهدا شد.

سازمان بهداشت جهانی تعداد مبتلایان به هپاتیت سی را بیش از ۷۰ میلیون نفر در سراسر دنیا برآورده کرده و هر سال ۴۰۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. پیشینه فعالیت دانشمندان برنده جایزه نوبل پزشکی در این عرصه به دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ می‌رسد و کار آنها باعث شده جان میلیون‌ها انسان از خطر مرگ حتمی نجات یابد.

کد خبر 554861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha