از مدتی پیش استفاده بهینه از ظرفیت‌های بناهای تاریخی و گردشگری در دستور کار مدیریت شهری مناطق شرق تهران قرار گرفته است.

پوست اندازي ميراث شرق پايتخت

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: از مدتی پیش استفاده بهینه از ظرفیت‌های بناهای تاریخی و گردشگری در دستور کار مدیریت شهری مناطق شرق تهران قرار گرفته و در این راستا تا به‌حال اقدامات موثری انجام شده و برخی هم در آستانه اجرا قرار دارد.  

  • تبدیل باغ وثوق الدوله به تفرجگاه

عملیات بهسازی باغ وثوق الدوله تا بهمن ماه پایان یافته و این مکان تفریحی در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. «سعید تیموری» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردارمنطقه ۱۴ دراین‌باره گفت: «وثوق‌الدوله یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شهر تهران است که در منطقه ۱۴ قرار دارد. پیشینه آن به حدود ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد. تا سال گذشته این مکان تفریحی در تملک بنیاد مستضعفان بود که با پیگیری‌های زیاد مدیران شهری ۱۴ از سوی شهرداری تهران خریداری و به شهرداری این منطقه واگذار شد.» او ادامه داد: «بعد از این رخداد ارزنده، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران عملیات بازپیرایی باغ وثوق‌الدوله را به دست گرفته و به طور جدی عملیات محوطه‌سازی و زیباسازی آن را اجرایی کرده‌اند.» او با بیان اینکه قرار بود تا شهریورماه امسال باغ وثوق الدوله به بهره‌برداری برسد، افزود: «اجرای عملیات بهسازی باغ کمی با تأخیر مواجه شده که آن هم به دلیل وجود عمارت قدیمی در این باغ است. از آنجا که این عمارت ارزش هویتی دارد، کار مرمت و بازسازی آن از سوی کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود و همین امر روند کار را کند می‌کند.» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردارمنطقه ۱۴ گفت: «باغ وثوق الدوله در محدوده شهرداری منطقه۱۴ قرارگرفته و ۲ هکتار مساحت دارد و در حدود ۱۵۰ سال پیش، حسن خان وزیر ناصرالدین شاه معروف به وثوق الدوله آن را به منظور ویلای تابستانی ایجاد کرده است.»

  • تغییر حمام مرمر به فضای سبز 

حمام قدیمی محله وحیدیه به فضای سبز تبدیل می‌شود. «ناصر رضاپور» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۸ دراین‌باره گفت: «حمام مرمر یکی از حمام‌های قدیمی محله وحیدیه است که به دلیل متروکه بودن بی‌استفاده مانده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده‌بود.» او افزود: «شهرداری منطقه هم چند سال پیگیر تملک آن بود. تا اینکه در نهایت این ملک با تلاش‌های شهرداری تملک شد و کارهای اجرایی آن به‌زودی آغاز می‌شود.» او ادامه داد: «ما در منطقه ۸ در مسیر افزایش سرانه فضای سبز قدم برمی‌داریم و با توجه به اینکه در محله‌های غربی منطقه با کمبود فضای سبز مواجه هستیم، هدف اصلی ما این است که سرسبزی غرب منطقه ۸ را افزایش دهیم و تخریب حمام مرمر هم برای ایجاد بوستان صورت گرفت.» رضاپور گفت: «این حمام هزار و ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و در خیابان دماوند، خیابان بخت‌آزاد قرارگرفته است و در آینده شاهد ساخت بوستان به جای آن خواهیم بود.»

  • پرورش گل و گیاه در آب انبار تهرانپارس 

آب‌انبار بوستان بهارک که پس از حصارکشی و جمع‌آوری معتادان به زرتشتی‌های محله تهرانپارس واگذار شده بود، به فضایی برای پرورش گل وگیاه تبدیل می‌شود. «رامین صباغی» شهردار ناحیه ۵ منطقه ۴ با بیان اینکه آب‌انبار بوستان بهارک که متعلق به زرتشتی‌های محله تهرانپارس است، چند سال پیش در حین عملیات گودبرداری کشف شده، گفت: «با مشارکت انجمن زرتشتی‌های ساکن محله تهرانپارس این آب‌انبار که محل انباشت زباله و حضور معتادان شده بود با دیوار و سقف پوشانده و بازسازی شده‌است.» او افزود: «از آنجاکه سند موقوفه این انبار آب در اختیار زرتشتی‌هاست، این بنا و زمین اطرافش به انجمن زرتشتی‌ها واگذار و ظاهرا به گل‌فروشی اجاره داده‌شده‌است.» همچنین «همایون پشوتنی‌زاده» عضو هیات مدیره انجمن زرتشتیان تهرانپارس نیز درباره کاربری فعلی این بنا گفت: «محوطه انبار آب را به یک گل‌فروشی اجاره داده‌ایم و قرار است در این فضا که مساحت آن ۶۸۴ مترمربع است، انواع گل و گیاه پرورش داده شود.» 

  • ساماندهی آرامستان‌های دولاب

آرامستان‌های دولاب به پاتوق فرهنگی و گردشگری تبدیل می‌شوند. «رضا عباسی» شهردار منطقه ۱۴دراین‌باره گفت: «ساماندهی آرامستان‌های دولاب از دغدغه‌های مهم منطقه بود که با پیگیری‌های زیاد به نتیجه رسید. برای جلب رضایت اقلیت‌های مذهبی و خلیفه‌گری ارامنه برای بهسازی آرامستان‌ها زمان و انرژی زیادی صرف شد که بعد از همراهی متولیان آرامستان‌ها طرح بهسازی و ساماندهی این مکان‌های هویتی را با شورای شهر تهران در میان گذاشتیم.» او ادامه داد: «سپس طرح با موافقت مواجه و اعتباری بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ میلیاردتومان برای این کار در نظر گرفته‌شد.» او افزود: «خیابان تاجری که آرامستان‌ها در آن قرار دارند به گذر تاجری تبدیل و در ضلع جنوب غربی خیابان، میدان‌گاهی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی ایجاد خواهدشد.» عباسی با بیان اینکه پس از بهسازی آرامستان‌ها منطقه ۱۴به قطب گردشگری و اقتصادی تبدیل می‌شود، گفت: «با ایجاد پاتوق فرهنگی در محله شاهد، شهروندان هم با هویت دفن‌شدگان آرامستان‌های دولاب آشنا شده و هم فضایی برای تحقیق و بررسی دانشجویان تاریخ فراهم می‌شود.» 

  • احیای زندان تاریخی هارون الرشید

زندان تاریخی «هارون‌الرشید» به نقاط گردشگری منطقه ۱۵ افزوده می‌شود. «اکبرمختاری» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۵ دراین‌باره گفت: «بنای باشکوه زندان هارون‌الرشید به عنوان استحکامات نظامی دوره سلجوقیان مورد استفاده بوده‌است. این بنا اکنون در مالکیت سازمان اوقاف است. اما قرار است به صورت مشارکتی با سازمان اوقاف وارد رینگ گردشگری منطقه ۱۵ شود.» او ادامه داد: «رویکرد شورای اسلامی شهر تهران هم درباره زندان هارون‌الرشید، احیای مشارکتی این بنا است.» مختاری افزود: «زندان هارون‌الرشید در سال ۱۳۳۴ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده و بنای آن ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد و به عنوان یکی از آثار تاریخی پس از اسلام شناخته می‌شود. در صورت تفاهم با سازمان اوقاف، گردشگران بسیاری از این زندان تاریخی بازدید و گردشگری منطقه هم توسعه پیدا خواهدکرد.» زندان هارون‌الرشید در ۱۰ کیلومتری بزرگراه امام رضا(ع)، در روستای غنی‌آباد و ارتفاعات کوه‌های مسگرآباد قرار گرفته است.

  • باغ قدیمی «سازور» باغ ایرانی می‌شود

«باغ ایرانی» در محله زرکش ایجاد می‌شود. «مهناز استقامتی» شهردار منطقه ۸ دراین‌باره گفت: «برای ایجاد باغ ایرانی، باغی به نام «سازور» در یکی از محله‌های کم‌برخوردار منطقه تملک شد تا با ساخت بوستان بتوانیم سرانه فضای سبز را در محله زرکش ارتقا دهیم.» او افزود: «با توجه به اینکه این ملک قبلاً کاربری باغ داشته ۷۰ درصد از این باغ ایرانی را فضای سبز تشکیل می‌دهد. این باغ در محله زرکش با معماری سنتی و ایرانی در حال ساخت است که علاوه بر محوطه‌سازی به امکاناتی از جمله آبنمای ۹۰ متری، زمین بازی برای کودکان، زمین ورزش بزرگسالان، ۶ چشمه سرویس بهداشتی و آلاچیق برای فضای پاتوق های محلی مجهز می‌شود.» او ادامه داد: «در برخی از محله‌های منطقه ۸ با کمبود فضا، بافت متراکم جمعیت و کمبود زمین مواجه و برای ایجاد فضای سبز با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم. به همین دلیل سعی کرده‌ایم از ظرفیت‌های موجود در محله که غالبا رها شده و بدون استفاده‌اند، در این زمینه بهره‌ببریم.»

  • گشایش موزه نیروی هوایی؛ به زودی

امکان‌بازدید شهروندان از موزه نیروی‌هوایی امسال محقق می‌شود. «سجاد سبحانی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۳دراین‌باره گفت: «موزه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۵۳ دایر شده و میراث‌دار اوارق و برگ زرینی از تاریخ این مرز و بوم است. اینجا یکی از این ظرفیت‌های منطقه۱۳به شمار می‌آید که تا قبل از این ورود به آنجا ممکن نبود. اما باتوجه به تعامل شهردار منطقه با نهاجا و پیگیری‌های بسیار و برگزاری جلسات متعدد، این امکان فراهم شده و کارهای آن درحال شروع است.» او افزود: «این هفته هم با شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نشستی خواهیم داشت که بعد از امضای تفاهم‌نامه، آنها مستقر و کار را شروع کنند.» او ادامه داد: «همچنین باتوجه به نشستی که اخیرا با امیرسرتیپ «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشتیم مقرر شد این مجموعه دهه‌فجر به بهره‌برداری برسد.» موزه نیری‌هوایی در خیابان پیروزی، محدوده بیمارستان فجر قرار دارد.

  • معرفی اماکن گردشگری در فضای مجازی

 ویژه‌برنامه‌های متنوعی برای نکوداشت هفته تهران با هدف تقویت و غنابخشی شناخت شهروندان از اماکن گردشگری و فرهنگی تهران با توجه به پیشینه سترگ دینی و فرهنگی پایتخت ۱۵ در حال برگزاری است. «وحید رضا محمدی» شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره گفت: «فعالیت‌هایی درباره معرفی اماکن گردشگری در بستر فضای مجازی تدارک دیده شده از جمله تهیه کلیپ‌های ۵ دقیقه‌ای، موشن‌گرافی، پوستر و مستند گردشگری از اماکن تاریخی و گردشگری منطقه و نیز تهیه کلیپ از یک رستوران قدیمی منطقه و انتشار آن در فضای مجازی و تلویزیون شهری که همگی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه اجرایی می‌شود.» محمدی ادامه داد: ‌ «برپایی نمایشگاه عکس تهران در ساختمان اصلی شهرداری منطقه، برگزاری نمایشگاه عکس مجازی از جاذبه‌های منطقه، برگزاری مسابقه عکاسی(فتو واک) از جاذبه‌های بی‌نظیر عمارت تاریخی امیر سلیمانی، پخش کلیپ از سقا خانه‌ها و کتیبه‌ها و یکی از گرمابه‌های قدیمی منطقه در فضای مجازی، برگزاری تور بازدید از جاذبه‌های زیبای بوستان بزرگ آزادگان (دریاچه آزادگان، کوشک امیر سلیمانی) در فضای باز با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و تقدیر از فعالان حوزه گردشگری منطقه از دیگر برنامه‌هایی است که برگزار می‌شود.»

  1. ۱۳۳۲ سال ایجاد بازارچه شهرستانی قدیمی‌ترین بازارچه منطقه ۱۳ در ضلع جنوب شرقی میدان امام حسین(ع) است.  
  2. ۱۷۰۰۰ جلد کتاب تاریخی در کتابخانه عمارت کوشک امیر سلیمانی منطقه ۱۵ وجود دارد
  3. ۲۰۰ سال قدمت حمام دولاب است که تا ویرانی فاصله‌ای ندارد. این بنای تاریخی به یادگار مانده از دوران قاجار است.  
  4. ۳۰۰۰  مترمربع مساحت باغ ایرانی منطقه ۸ است که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد
  5. ۱۲۰۰ سال قدمت روستای ترکمن ده است که در سال ۱۲۱۱ هجری قمری توسط ترکمن ها خریداری شد

کد خبر 554726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha