در پی سفر هفته گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به هرمزگان و بازدید از گمرک استان مصوبه‌های مهم نشست وی رسماً اعلام شد.

جهانگیری گمرک هرمزگان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، استاندار هرمزگان با توجه به تأکید معاون اول رئیس ‌جمهوری بر تعیین تکلیف و ترخیص فوری کالاهای موجود در گمرکات و بنادر گفت: تصمیم‌هایی برای واردات اعتباری کالاهای اساسی گرفته شد. ترخیص قطعی و رفع تعهد واردات کل کالا از گمرک ظرف ۴۵ روز پس از تخصیص ارز، تعهد بانک مرکزی به تأمین ارز پس از رسید مالی پروانه گمرک در مدت ۳ ماه، واریز معادل ریالی ارز تخصیص‌یافته به بازرگان توسط بانک عامل از مهم‌ترین مصوبات معاون اول رئیس‌جمهور در سفر به هرمزگان بود.

تأمین ارز توسط بانک عامل و بانک مرکزی به‌محض دریافت فهرست اعلامی وزارتخانه و تضمین نرخ ارز ترجیحی بانک مرکزی در صورتی ‌که در زمان ۴۵ روز پس از تخصیص ارز کالا مشمول ارز با نرخ ترجیحی باشد و وجود شماره ثبت سفارش در فهرست اعلامی وزارتخانه از دیگر مصوبه‌های معاون اول رئیس ‌جمهوری به هرمزگان است. درباره کالاهای اساسی موجود در بنادر و اماکن گمرکی تا تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۹۹، با اعلام ثبت سفارش‌ها از سوی وزارت صمت در اولویت تخصیص و تأمین ارز قرار می‌گیرند.

فریدون همتی افزود: علاوه بر این مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت‌های کشتیرانی الزام کند در زمان صدور، احراز و انتقال مالکیت قبض انبار به هر شخصی اعم از حقیقی و حقوقی، ضمن دریافت کد ملی یا شناسه ملی صاحب کالا، درصورتی‌که صاحب کالا قصد واردات قطعی آن را داشته باشد، شماره ثبت سفارش از ایشان الزاماً دریافت و در سامانه سازمان بنادر ثبت کند. لازم است این اقلام اطلاعاتی به همراه اطلاعات قبوض انبار به‌صورت برخط و سیستمی در اختیار سامانه جامع تجارت قرار گیرد و وزارت صمت در سامانه جامع تجارت، اقدام لازم برای دریافت اطلاعات فوق را در اسرع وقت انجام شود. در خصوص کالاهای گروه ۲ که دارای قبض انبار تا تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۹۹ دارند، مقرر شد صاحبان کالا ظرف حداکثر دو هفته اقدام به اظهار کالا به گمرک کند.

استاندار هرمزگان گفت: بانک مرکزی ظرف یک هفته پس از دریافت لیست مذکور، مکلف به تخصیص ارز و پیگیری صدور اعلامیه تأمین ارز (کد ره‌گیری) پس از ثبت‌اسناد و اعلام نتیجه به وزارت صمت و گمرک است. درصورتی‌که کالای مربوطه ظرف ۱۰ روز کاری از صدور اعلامیه تأمین ارز (کد ره‌گیری) از گمرک به‌صورت کامل ترخیص نشود، گمرک موظف شده است ضمن اخطار به صاحب کالا ظرف یک هفته، نسبت به اعلام متروکه اقدام و نتیجه را به وزارت صمت و بانک مرکزی ابلاغ کند. همچنین وزارت صمت از صدور ثبت سفارش جدید و بانک مرکزی از صدور تخصیص ارز جدید برای صاحب کالا تا زمان خروج کالا از گمرک جلوگیری به عمل بیاورد. همچنین مقررشده است در خصوص کالاهای گروه ۲ (کالای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و اجزا و قطعات و قطعات یدکی تولید)، با اعلام وزارت صمت، ثبت سفارش‌های آن‌ها در اولویت تخصیص ارز قرار گیرند.

در خصوص کالاهایی که در زمان اعتبار ثبت سفارش دارای قبض انباردارند، اظهار کالا به گمرک و صدور مجوزهای قانونی (مانند استاندارد، بهداشت، قرنطینه، دامپزشکی و...) بدون تمدید ثبت سفارش بلامانع است و در صورت داشتن اعلامیه تأمین ارز (کد ره‌گیری) برای ترخیص قطعی کالا نیاز به تمدید ثبت سفارش ندارند. مقرر شد مهلت رفع تعهد واردات کلیه کالاها از زمان تأمین ارز، سه ماه در نظر گرفته شود. موارد استثناء توسط وزارت صمت بررسی و برای تمدید مهلت به بانک مرکزی اعلام می‌شود.

کد خبر 554566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha