جاده ۱۵ کیلومتری گردنه اسدآباد سال‌هاست بار سنگین تصادف‌های خونین را به دوش می‌کشد و در حالی ایمن‌سازی آن بارها رسانه‌ای شده که این پروژه در گیر و دار اعتبارهای قطره‌چکانی همچنان درجا می‌زند.

گردنه اسدآباد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، گردنه اسدآباد از گردنه‌های معروف کوه الوند در استان همدان است که بین همدان و کرمانشاه واقع شده و ۱۵ کیلومتر مسافت دارد. طبق بررسی‌های انجام‌شده و آمار منتشرشده سالانه دست‌کم ۲۱ نفر در این مسیر پرحادثه جان خود را از دست می‌دهند و ۱۰۰ نفر نیز مجروح و مصدوم می‌شوند که در یک حساب سرانگشتی گویی در هر کیلومتر این مسیر سالانه ۱. ۵ نفر فوت می‌کنند. حالا اگر این وضعیت به کل استان همدان که ۵۴۰۰ کیلومتر راه دارد تعمیم داده شود، باید سالانه هفت هزار نفر در سوانح رانندگی کشته شوند که همین آمار حادثه‌خیز بودن گردنه اسدآباد را تائید می‌کند.

گردنه اسدآباد با دو هزار متر ارتفاع یکی از پنج گردنه مخوف و سخت گذر ایران است و در دسته ۱۰ تایی جاده‌های حادثه‌آفرین کشور جای گرفته به‌نوعی که در خصوص این گردنه بارها تأکید شده عمده مشکل گردنه اسدآباد تصادفات رخ‌به‌رخ است. گردنه اسدآباد تنها یک مسیر عبور از مرکزیت استان همدان و شهرستان‌های آن به شهرستان اسدآباد نیست، بلکه محل عبور بزرگراه کربلا از این شهر نیز هست و با توجه به‌قرار گرفتن آن در شاهراه ارتباطی ۶ استان کشور و پُل ارتباطی با برخی کشورهای همسایه می‌توان این مسیر را بین‌المللی نیز برشمرد.

طبق آنچه در سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان آمده مطالعه و اجرای تونل گردنه اسدآباد، تعریض گردنه و نصب نیوجرسی از اقدام‌های اولویت‌دار و محرک توسعه شهرستان اسدآباد مطرح شده است اما بررسی نشان می‌دهد تاکنون قدمی برای مطالعه طرح تونل گردنه اسدآباد برداشته نشده است. چند سال است مداوم تأکید می‌شود «گردنه اسدآباد نیازمند توجه ویژه برای ایمن‌سازی و اعتبار برای تعریض است» اما این سؤال وجود دارد که چرا تاکنون این مهم به سرانجام نرسیده و همچنان از مسیرهای پرحادثه ایران محسوب می‌شود؟ چه چاره‌ای باید اندیشیده شود تا مشکلات چند ساله این گردنه تا حدی کاهش یابد؟

گردنه اسدآباد پرترافیک‌ترین راه مواصلاتی غرب ایران

دقیق‌تر که می‌شویم گردنه اسدآباد پرترافیک‌ترین راه مواصلاتی غرب کشور است اما همچنان پس از چندین سال مسیر ترانزیت بودن و بیش از یک دهه قول تعریض، هنوز هم با مشکلاتی ازجمله نامناسب بودن روشنایی، پیچ‌های پرخطر، مسیر نامناسب، آسفالت‌های آسیب‌دیده، تصادفات رخ‌به‌رخ، سقوط اتوبوس و ماشین‌ها به داخل دره و مسائلی از دست مواجه است. حال باید دید نگاه مسئولان مربوطه به این موضوع چگونه بوده است؟ آیا گردنه اسدآباد با توجه به نزدیکی به فصل بارش بازهم قرار است شاهد مسدودی جاده به سبب لغزندگی و تصادفات جاده‌ای باشد یا برنامه‌های دیگری به‌صورت جدی برای این مسیر در پیش‌گرفته‌شده است. رسیدن به پاسخ این سؤالات ما را به سمت مسئولان هدایت کرد و بر آن شدیم تا گفتگویی با کیومرث سرمدی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، مجید درویشی فرماندار شهرستان اسدآباد و حمید پرورشی خرم معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان ترتیب دهیم تا از آخرین وضعیت این گردنه و برنامه‌های پیش روی ایمن‌سازی آن آگاه شویم.

کیومرث سرمدی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: گردنه اسدآباد به‌عنوان یک گردنه استراتژیک در محور ارتباطی استان‌های مرکزی و شرقی کشور به غرب و البته مسیر کربلا مطرح است، با همه این موارد، اما متأسفانه شاهد هستیم که گردنه اسدآباد به لحاظ مشکلاتی که دارد همواره مخاطراتی برای مردم ایجاد کرده است. تاکنون اعتبارات مناسبی برای ایمن‌سازی و مناسب‌سازی گردنه اسدآباد در نظر گرفته نشده است، هرساله اعتباراتی محدود به این گردنه تزریق می‌شود که آن‌قدر محدود است که حتی برای هزینه‌های نگهداری این مسیر نیز کافی نیست. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوع ایجاد تونل در مسیر گردنه اسدآباد را حتماً پیگیری خواهیم کرد، این موضوع باید به‌عنوان یک مطالبه ملی مطرح شود و نیاز است تا در این زمینه نمایندگان استان‌های غربی کشور پای‌کار باشند تا نه‌تنها شاهد تعریض، ایمن‌سازی و آسفالت‌ریزی مناسب در این مسیر باشیم بلکه در این مسیر، تونل هم احداث شود.

احداث تونل گردنه اسدآباد نیازمند اعتبار ویژه

مجید درویشی، فرماندار شهرستان اسدآباد نیز گفت: برای تعریض و ایمن‌سازی گردنه اسدآباد در سال جاری بالغ‌بر پنج میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده است، در حال حاضر، این پروژه فعال است و پیمانکار آن از سمت همدان به سمت شهرستان اسدآباد در حال کار است. علاوه بر بحث تعریض، قرار است وسط مسیر گردنه اسدآباد نیز گارد جداکننده‌ای نصب شود. تعریض و ایمن‌سازی و البته روشنایی گردنه اسدآباد موضوعی است که باید به‌صورت جدی پیگیری شود چراکه همواره بحث حادثه‌خیز بودن گردنه اسدآباد مطرح است و تنها با چنین اقداماتی می‌توان این حوادث را کاهش داد.

حمید پرورشی خرم، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان نیز گفت: مجموع طول راه‌های استان همدان برابر پنج هزار و ۱۱۴ کیلومتر است که این راه‌ها شامل ۸۵ کیلومتر آزادراه، ۴۹۸ کیلومتر بزرگراه، ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه درون‌شهری، ۳۱۸ کیلومتر راه اصلی، ۷۵۱ کیلومتر راه فرعی و سه هزار و ۳۶۲ کیلومتر راه روستایی است، امسال ۸۳ نقطه جدید پر تصادف و دارای تصادف در محورهای استان همدان شناسایی و در راستای ارتقای ایمنی راه‌های مواصلاتی استان همدان برنامه‌ریزی‌شده است. وی بیان کرد: در مسیر گردنه اسدآباد بحث احداث تونل مطرح نیست، با توجه به شرایط خاص این محدوده، برای اجرای تونل نیازمند مطالعات مناسبی هستیم. هم‌اکنون، تعریض، روشنایی و بحث نیوجرسی برای گردنه اسدآباد مطرح است و برای این موضوع بالغ‌بر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده است.

گردنه اسدآباد چشم‌انتظار اعتبار ملی

با همه این تفاسیر امید است تا با یک‌همت مسئولانه از سوی نمایندگان مردم غرب کشور در مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های مسئولین استان همدان شاهد آن باشیم که اعتبارات ملی و استانی به این محدوده در مدت‌زمان مناسب تزریق شود تا این گردنه نه‌تنها در تصادفات رانندگی قربانی نگیرد و سر تیتر خبرهای پُرحادثه و البته دردناک نباشد؛ بلکه چشم‌انداز زیبای آن درزمینهٔ گردشگری مطرح‌شده و شهرستان اسدآباد از آورده‌های گردشگری و البته ایجاد نیروگاه بادی نیز دستانش پُر باشد.

کد خبر 554427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha