سهم دوچرخه در حمل و نقل درون‌شهری قم آنقدر ناچیز است که حتی در آمارها نیز نمی‌گنجد و نیاز است در کنار مطالبه عمومی، همت مسئولان را به ویژه در حوزه فرهنگ‌سازی شاهد باشیم.

مسیر ویژه برای دوچرخه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، نیاز نیست از کسی نشانی بپرسم، پلاکاردهایی که هرکدام کلمه پرپر شده را در خود جا داده و با شمع و گل از طرف بازماندگان روی سراسر دیوار کوچه نصب‌شده آدرس را نشانم می‌دهد. روبه روی در که می‌ایستم دلم آشوب می‌شود، صدای سکوت خانه از پشت دیوارها در گوشم زنگ می‌زند. حرفی برای گفتن ندارم و دوباره به سمت خیابان حرکت می‌کنم.

خبر کوتاه بود، نوجوانی ۱۲ ساله که هنگام دوچرخه‌سواری در خیابان حضرت معصومه (س) با کامیون برخورد کرده و جان خود را ازدست‌داده مرگش کوچه‌ای را سیاه‌پوش کرده است. شاید صبح که از خانه بیرون می‌رفته مادرش آن‌قدر سرگرم کارهای خانه بوده که بدون آن‌که نگاهش کند جواب خداحافظی‌اش را داده و در حال خورد کردن پیاز ناهاری بوده که می‌خواسته دور هم جمعشان کند اما هیچ‌وقت فرصت نشد تشرش بزند: غذایت را تمام کن.

حالا تنها یادگاری‌اش از آن روز دوچرخه‌ای است که از فشار و ضربه کامیون مچاله شده و تا ابد تصویر فرزندی را برایش تداعی می‌کند که موقع خداحافظی بدرقه‌اش نکرده و هیچ‌گاه فرصت تجربه دوباره مدرسه و بازی‌های زنگ تفریح با دوستانش را پیدا نکرده است. هستند همسایه‌هایی از این قبیل که موتور را روزی خطرناک‌ترین وسیله برای جوانان می‌دانستند و حالا دوچرخه‌ای که می‌تواند وسیله‌ای برای رفت و آمدشان به مدرسه باشد امروز دل‌شوره همه مادران آن منطقه شده و شاید تا مدت‌ها گوشه حیاط تک‌تک اهالی آن خیابان خاک بخورد. چرا ساده‌ترین و دل‌چسب‌ترین تفریح روزهای گرم و چسبناک بچه‌ها در این سنین باید تهدیدی برای جانشان باشد و دل والدینشان را این‌چنین بلرزاند؟

متأسفانه در خیابان‌های شهر قم چیزی به‌عنوان ایمنی و فضای ایمن دیده نمی‌شود درحالی‌که بعضی از شهرها مدت‌هاست مسیرهای ویژه تردد دوچرخه داشته و اصفهان به‌عنوان پیشرو در این فرهنگ حتی برای اصلی‌ترین خیابان‌های شهر نیز مسیر ویژه دوچرخه‌سواری طراحی‌ کرده است. اگرچه این روزها در قم نیز خبرهای خوبی شنیده می‌شود، اتمام مطالعات طرح جامع دوچرخه‌سواری و ساخت پیست حرفه‌ای دوچرخه‌سواری در پردیسان شاید آغازی برای پایان این‌همه ناایمنی در خیابان‌های شهر باشد.

اجرای فاز نخست احداث مسیر ویژه دوچرخه در قم

عباس ذاکریان، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از اجرایی شدن نخستین مرحله طرح جامع دوچرخه‌سواری در خیابان باجک یک و خیابان شهید صدوقی خبر داد و گفت: خط‌کشی‌های خیابان اصلاح‌شده و مسیر ویژه دوچرخه به کمک جداکننده مشخص می‌شود، فاز یک این طرح از ابتدای خیابان شهید صدوقی شروع و به میدان مفید ختم شده و در طول خیابان باجک یک نیز اجرا می‌شود. بر اساس این طرح ۳۵۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌سواری طراحی‌شده و ایمنی کسانی که از دوچرخه به‌عنوان یکی از پاک‌ترین وسیله حمل‌ونقلی استفاده می‌کنند، تأمین می‌شود.

وی درباره مدیریت دوچرخه‌های امانی بر اساس نرم‌افزار و اجرای قفل‌های نسل چهارم در سطح شهر نیز گفت: به‌زودی ۱۰۰ دستگاه دوچرخه مجهز به جی‌پی‌اس و قفل نسل چهارم در اختیار مردم قرار می‌گیرد. استقبال و مطالبه مردم از این طرح و استفاده از دوچرخه می‌تواند در اجرای آن تأثیر بسیاری داشته و طبق برنامه‌ریزی‌ها باید تا ۱۰ سال آینده سهم دوچرخه در سفرهای درون‌شهری به ۸ درصد افزایش پیدا کند.

حامد خسروی، مدیر بخش مطالعات حمل‌ونقل شهرداری قم سهم استفاده از دوچرخ در قم را ۱۳ درصد دانست درحالی‌که از این ۱۳ درصد تنها یک درصد آن به دوچرخه اختصاص داده‌شده و باید بگوییم نسبت به سایر وسایل حمل‌ونقلی صفر حساب می‌شود و تنها جنبه تفریحی ناایمن را برای خانواده‌ها دارد.

کشور هلند با ۱۷ میلیون جمعیت و ۲۳ میلیون جمعیت دوچرخه‌ها شاید الگوی خوبی برای نهضت دوچرخه‌سواری در قم باشد. عکس‌های ۳۰سال پیش آمستردام پایتخت هلند شبیه امروز شهرهای ایران است، خیابان‌های عریض و ترافیکی که نتیجه آن در سال ۱۹۷۱ میلادی  ۳۳۰۰ تلفات بوده که نام ۴۰۰ کودک در بین آن‌ها ثبت‌شده است. نکته جالب در قوانین این کشور حکمرانی دوچرخه‌سواران در شهرهاست، اجرای ۳۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر  شبکه پیچیده از مسیرهای دوچرخه و خطوط ویژه و مستثنا بودن از قوانین ترافیکی در همه شهرها از یک‌شنبه‌های بدون خودرو و با بیش از ۱۰ سال مطالبه مستمر مردم برای داشتن شهری ایمن برای کودکانشان شروع‌شده است.

ذاکریان یکی دیگر از برنامه‌های تشویقی برای استفاده عموم مردم از دوچرخه را ارائه وام‌های قرض‌الحسنه خرید دوچرخه و استقرار پایگاه‌های دوچرخه‌های امانی می‌داند. باید منتظر اجرای مسیر دوچرخه‌سواری بمانیم و امیدوار باشیم که زودتر از پیش‌بینی‌ها این طرح اجرایی شده و دیگر جان هیچ دوچرخه‌سواری به علت ناایمنی خیابان گرفته نشود و هیچ مادری یادگاری فرزندش دوچرخه مچاله شده‌اش نخواهد بود.

کد خبر 554218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha