شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
۰ نفر

کارشناسان مطالعات اقلیمی هشدار می‌دهند بر اساس یک بررسی جدید، یخ‌های گرینلند با ادامه وضع موجود با سرعتی بیش از آن چه که در ۱۲ هزار سال گذشته پیش می‌رفته آب خواهند شد، مگر آن که انتشار گازهای گلخانه‌ای به شدت کاهش یابند.

گرینلند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، آنها می‌گویند این یافته‌ها زنگ خطر دیگری را برای ما به صدا در آورده است. میزان از دست رفتن یخ‌های گرینلند که دانشمندان درباره آن هشدار می‌دهند در آستانه رسیدن به بیشترین میزان شناخته شده طی ۱۲ هزار سال گذشته است، مگر آن که در این میان تغییرات عمده‌ای در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای صورت پذیرد. 

این مطالعه که در مجله نیچر منتشر شده است بر پایه شبیه‌سازی تغییرات لایه‌های یخی گرینلند انجام شده که بازه زمانی از شروع دوره هولوسن (آخرین دوره زمین‌شناسی در حدود ۱۲ هزار سال پیش) تا سال ۲۱۰۰ را در برمی‌گیرد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مقدار کنونی از دست رفتن یخ‌ها در بزرگ‌ترین سرزمین یخی زمین به بالاترین میزان دوره هولوسن نزدیک است. کارشناسان بر این باورند که این عدد در آینده به بالاترین میزان ثبت شده در دوره هولوسن نیز خواهد رسید. 

جیسون براینر، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: اساسا ما سیاره خود را به شکلی تغییر داده‌ایم که نرخ آب شدن لایه‌های یخی از تمام آن چه که تغییرات طبیعی لایه‌های یخ طی ۱۲ هزار سال گذشته اتفاق افتاده نیز پیشی بگیرد. 

استاد دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه بوفالو می‌گوید: اگر در کاهش گازهای گلخانه‌ای اقدامی جدی انجام ندهیم، یخ‌ها را از دست خواهیم داد. او می‌گوید چنان چه بشر یک رژیم سخت انرژی بگیرد، نرخ آب شدن یخ‌ها در قرن حاضر، تازه باز هم کمی بیشتر از تمام ۱۲ هزار سال گذشته خواهد شد.

دانشمندان می‌گویند: انتظار می‌رود نرخ آب شدن یخ‌ها تا پایان قرن جاری از حداکثر میزان مذکور نیز پیشی بگیرد.

به گزارش ایندیپندنت، براینر می‌گوید: در یکی از سناریوهای ممکن برای تغییرات اقلیمی آینده - در بدترین سناریو که RCP۸.۵ نام دارد - یعنی سناریویی که اکنون یخ‌های گرینلند در مسیر آن قرار گرفته‌اند، نرخ آب شدن یخ‌ها می‌تواند در حدود چهار بار بیش از میزان طبیعی تغییرات اقلیمی طی ۱۲ هزار سال گذشته باشد.

کد خبر 554179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha