گردوی تویسرکان با کسب یک برند جهانی نام و نشانی ارزنده برای ایران به ارمغان آور، اما در سایه شوم فقر فناوری و نبود تجهیزات ایمنی هر سال در فصل چیدن محصول صدها مصدوم و چند کشته بر جا می‌گذارد که سخت نیازمند جذب سرمایه و ایده‌های نوین برای رهایی از شیوه‌های سنتی گردوتکانی است.

گردو تکانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، پاییز با همه زیبایی‌های دل انگیزش فصلی لبریز از دلهره برای اهالی تویسرکان، استان همدان است؛ دلهره سقوط!  سقوط از شاخه‌های صاف و صیقلی سر به فلک کشیده درختان گردو؛ گردوی تویسرکان که به پشتوانه کیفیت و مرغوبیتش ثبت جهانی شد و شهرت و آوازه‌اش مرزهای کشور را هم شکافت اما در فقر تکنولوژی و تجهیزات ایمنی هرسال قربانی‌های بسیار می‌گیرد.  

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان تعداد قربانیان گردو چینی را از تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۰ نفر اعلام می‌کند که بیشترین مصدوم و مجروح مربوط به شهرستان تویسرکان است. به عبارتی در ۱۹ روز گذشته ۶۵ نفر از مردم این شهر مجروح و مصدوم راهی بیمارستان‌ها شده‌اند، آن‌هم نه در یک جنگ و مبارزه مسلحانه که در تلاش و تکاپوی چیدن گردوهای سمج و سخت آویزان شده از درخت. اگرچه تویسرکانی‌ها در تولید گردو رکورددار کشور هستند و در پرورش این گوی‌های سبز زبانزد جهانیان، اما در مبارزه نفس‌گیر گردو چینی همواره مغلوب شده و خاطره‌های تلخی از این شکست در ذهن دارند. پاییز پارسال گردو چینی در تویسرکان جان هشت نفر را گرفت و پنج نفر هم به دلیل ضایعه نخاعی برای همیشه زمین‌گیر شدند و جسم و جان ۱۰۰ نفر دیگر هم از زخم گردو هنوز التیام نیافته است.  

راه چاره کاهش حوادث

اما چاره چیست و راه مقابله با این‌گونه حوادث کدام است را از فرماندار تویسرکان جویا شدیم که دردآشناتر است و ارتباط تنگاتنگی با مردم این دیار دارد.

سید رسول حسینی، فرماندار تویسرکان می‌گوید: کیفیت، طعم بی‌نظیر، روغن و سفیدی مغز ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که موجب شد ۱۸ استان تولیدکننده کشورمان و حتی آمریکا و چین به‌عنوان ابر تولیدکننده گردوی جهان به گردپای گردوی تویسرکان ‌هم نرسند و سازمان مالکیت معنوی (وای پو) این گوی‌های سبز را شایسته ثبت در فهرست جهانی بداند. «اما این محصول بین‌المللی هنوز با خیلی از بایدها فاصله دارد، صنایع بسته‌بندی و لیبلینگ، فرآوری و تبدیلی و بازیافت مهم‌ترین صنایعی است که باید باشد تا گردوی تویسرکان از شیوه‌های سنتی به صنعتی گذر کرده و در سبد صادراتی ایران قرار گیرد و برای دستیابی به این اهداف تلاش می‌کنیم». فصل برداشت گردو مملو از دردسر و گرفتاری‌های بسیار بوده که علت اصلی آن سقوط از شاخه‌های درختان است، این سقوط هرسال تعدادی مجروح، کشته و نقص عضو به جا می‌گذارد.  

حسینی به طرح مطالعاتی اورژانس اشاره می‌کند که امسال برای کاهش حوادث گردو چینی اجراشده و نتیجه آن در جلساتی به باغداران اطلاع‌رسانی شده است. بر اساس این طرح گردو تکان‌ها در ساعات اولیه فعالیت براثر کاهش قند خون تعادل خود را از دست می‌دهند که باید با تغذیه مناسب تجدیدقوا کنند و همچنین در هنگام ظهر به دلیل خستگی باید دست از کار کشیده و استراحت کافی داشته باشند و عصرها نیز به دلیل وزش باد از صعود اجتناب کنند تا دچار حادثه نشوند.  

فراخوان گردو برای مخترعان 

فرماندار تویسرکان از تمام دانش‌آموختگان و مخترعان کشور دعوت می‌کند برای نجات جان مردم این شهر که پرچم‌دار تولید گردو در جهان هستند همت کرده و با ایده و طرح‌های کارآمد خود عملیات گردو چینی در این دیار را ایمن و بی‌خطر کنند. با هماهنگی‌های انجام شده از سوی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی یک متخصص ارتوپدی در تویسرکان مستقر کرده‌ایم تا در فصل برداشت گردو در کمترین زمان بیماران آسیب‌دیده درمان شوند و مجبور به اعزام آن‌ها به مرکز استان و شهرهای مجاور نشویم.  

درخت گردو کوتاه‌قامت می‌شود

اما متولیان برای اصلاح باغ‌های گردوی تویسرکان و کاهش حادثه‌خیزی آن‌ها چه کرده‌اند؟ سؤالی که معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به آن توضیح می‌دهد: در باغ‌های جدید استفاده از نهال گردوی پیوندی را به باغداران این منطقه توصیه می‌کنیم و در این راستا سال گذشته نخستین زنجیره تولید گردوی پیوندی ایران را در تویسرکان راه‌اندازی کردیم.  

حجت‌الله شهبازی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ همدان  می‌گوید: در باغ‌هایی که از نهال پیوندی استفاده‌شده دوره نونهالی از ۱۰ به پنج سال کاهش‌یافته و سریع‌تر به مرحله تولید می‌رسند همچنین تولید گردو در هر هکتار را از سه تن به پنج‌تن افزایش داده و مهم‌تر از همه عملیات برداشت مکانیزه در این باغ‌ها بسیار آسان است. سرشاخه کاری طرح دیگری است که در باغ‌های گردوی تویسرکان اجرا می‌شود که با حفظ تنه و ریشه درخت، تاج آن تعویض شده و افزایش راندمان بهره‌وری را برای باغداران به ارمغان آورده است. تعویض تاج موجب کوتاه شدن قد و قامت درخت گردو و تسهیل چیدن میوه و کاهش حوادث می‌شود حتی اگر سقوط رخ بدهد کارگران آسیب جدی نمی‌بینند.  

کد خبر 554158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha