مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: سالانه حدود ۹۱ هزار تن ترکیبات آلی فرار در شهر تهران تولید می‌شود که ۷۸ درصد از آن ناشی از فعالیت خودروها است.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین، حسین شهبازی با بیان این مطلب افزود: سالانه حدود ۷۲ هزار تن ترکیبات آلی فرار بر اثر فعالیت خودروها در هوای تهران تولید می‌شود که خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها به ترتیب عامل تولید ۳۱ و ۲۸ هزار تن از این مقدار هستند. ۱۴ درصد دیگر از ترکیبات آلی فرار در شهر تهران نیز بر اثر تبخیر بنزین در جایگاه‌های نگهداری و توزیع سوخت بنزین تولید می‌شود.

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه گفت: ترکیبات آلی فرار موادی شیمیایی هستند که نه تنها تاثیری نامطلوب بر سلامت دارند بلکه یکی از مهم‌ترین پیش‌سازهای تولید آلاینده‌های ثانویه از جمله ازن و ذرات معلق در اتمسفر هستند.

شهبازی درباره راهکارهای کاهش تولید و انتشار ترکیبات آلی فرار توضیح داد: از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش تولید و انتشار این مواد شیمیایی از اگزوز خودروها، نصب و تعویض کاتالیست خودروهای گازسوز و بنزین‌سوز است. این کار می‌تواند تا بیش از ۹۰ درصد از انتشار ترکیبات آلی فرار از اگزوز خودروها را کنترل و حذف کند.

وی در پایان ضمن بیان اینکه موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز به دلیل احتراق ناقص مقادیر زیادی ترکیبات آلی فرار تولید و وارد هوا می‌کنند، گفت: جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری فرسوده موجود با موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش انتشار ترکیبات آلی فرار از این منبع آلاینده داشته باشد.

کد خبر 554144
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha