امسال در حالی هفته تهران را گرامی می‌داریم که حدود ۲۰۰ سال از عمر پایتختی تهران می‌گذرد؛ شهری با مختصات و ویژگی‌های خاص خودش.  

نصر اله آباديان

نصرالله‌آبادیان / شهردار منطقه ۱۱: تهران از معدود کلانشهرهای دنیاست که روند رشد توسعه را با سرعت بسیار پشت سر گذاشته است. رشد روز افزون جمعیت در تهران و گسترش پهنه شهری در این کلانشهر باعث تولد محله‌های مختلف در شهر بود. این محله‌ها در کنار هم هویت و تاریخ این شهر را تشکیل می‌دهند و امروز تهران با همین محله‌ها شناخته می‌شود.
  اگرچه در طول دهه‌های گذشته سیر تحولات و توسعه شهری تهران در قالب اجرای کلان پروژه‌های شهری دنبال می‌شد، امروز قرار است توسعه تهران حول محور محله‌ها دنبال شود؛ چراکه معتقدیم اولاً محله‌های تهران هویت پایتخت را شکل می‌دهند، دوماً تهران باید شهری برای همه شهروندان باشد، لذا در همین راستا اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی در دستور کار مدیریت شهری کلان تهران قرار گرفت. شروع پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی منطبق بر نیاز فرهنگی، اجتماعی و شهری هر محله در نیمه نخست امسال آغاز شده و امیدواریم اجرای این پروژه‌ها در کنار توسعه محلی شهر موجب رضایت شهروندان شود.  
درست است توسعه محلی شهر از اولویت‌های امروز مدیریت شهری تهران و مناطق مختلف آن است، اما یکی دیگر از اولویت‌های مدیریت شهری تلاش برای حفاظت و حراست از بافت تاریخی، بناهای ارزشمند قدیمی ‌و هویت تهران در محله‌ها است؛ بافت ارزشمندی که در صورت احیا می‌تواند هم موجب ارتقای کیفیت زندگی در محله‌ها شود و هم ظرفیت‌های گردشگری تهران را افزایش دهد.  
حجم قلابل توجهی از این بافت تاریخی تهران در مناطق مرکزی پایتخت واقع شده است و باید با مشارکت بخش خصوصی به احیا و مرمت این بناها اقدام کنیم و مانع از تخریب هویت تاریخی این شهر شویم. درطول سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از این بناها احیا و امروز به پاتوق‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی تبدیل شده‌اند. شهرداری منطقه ۱۱ حمایت از سرمایه‌گذاران این بخش را در دستور کار خود قرار داده و با تسهیل روند قانونی احیای خانه‌های تاریخی می‌کوشد تا تحولی شگرف در این بخش ایجاد کند.  
 هفته تهران فرصت خوبی برای آشنایی مردم با ظرفیت‌های گردشگری تهران قدیم در حصار ناصری است. ۴ کیلومتر از بافت تاریخی حصار ناصری در محدوده این منطقه قرار دارد. به جز گذرهای تاریخی و آثار ارزشمند موجود در آنها ابنیه بسیار فاخر و نیز موزه‌هایی در این محدوده موجود است که علاقه‌مندان می‌توانند از آنها بازدید کنند.  

کد خبر 554123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha