سفیر کشورمان در اتریش در گفت وگو با روزنامه اتریش علیا اظهار کرد: آمریکا چه در چارچوب دولت فعلی چه دولت آینده می‌تواند به این میز مذاکرات چندجانبه بازگردد.

ایران آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، متن مصاحبه عباس باقرپور سفیر کشورمان در اتریش به شرح زیر است:

  • وضعیت کنونی کرونا در ایران چگونه است؟

شیوع کرونا تمام جهان را فراگرفته است. در ایران نیز مانند دیگر کشورها، این بیماری فرازونشیب زیادی داشته و چالش‌هایی را پدید آورده که اکثرا بسیار خوب مدیریت شده اند. برای من یک نکته مهم است: در شیوع این بیماری که درد و رنج‌های بسیاری را در سراسر جهان به همراه آورده، نیاز به یک پاسخ جمعی و همکاری بین‌المللی از سوی جامعه جهانی احساس می‌شود. رویکردهای یکجانبه گرایانه کمکی به رفع این چالش نمی‌کند.

  • در اوج بحران کرونا آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را گسترش داد...

تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی برای ما مشکلات مضاعفی را پدید آورد. جامعه جهانی باید علیه اینگونه برخوردها و اقدامات با جدیت برخورد کند. به مدد سیستم بهداشتی و درمانی عالی در کشور و تلاش خستگی ناپذیر مردم، توانستیم این چالش‌های مضاعف را نیز مدیریت کنیم. حتی فراتر از آن ما توانستیم ظرفیت‌های خود را تقویت کرده و برخی اقلام درمانی را به کشورهای اروپایی و آسیایی ارسال کنیم. در عین حال هیچ گاه فراموش نخواهیم کرد که تحریم‌ها که در واقع تروریسم پزشکی و اقتصادی هستند، با ما چه کرد. این اقدامات جنایتی علیه بشریت می‌باشند. هم چنین سکوت و عدم اقدام برخی که تلویحا تاییدکننده آن رویکرد ظالمانه می‌باشد نیز در خاطر مردم ما خواهد بود. 

  • پنج هفته دیگر آمریکایی‌ها رئیس جمهوری جدیدی را انتخاب می‌کنند. دونالد ترامپ یا جو بایدن؟ کدام یک از این کاندیداها برای ایران بهتر است؟

 شما چه فکری می‌کنید؟ (با خنده) ما در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کنیم، اما ما تحولات بین‌المللی را از نزدیک رصد می‌کنیم. ما آموخته ایم که نگاهمان به سمت خارج نبوده و به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی خود تکیه کنیم.

  • در حال حاضر بین دو کشور همسایه ایران (ارمنستان و آذربایجان) یک درگیری کهنه دوباره به وخامت گراییده است. آیا تهران نمی‌تواند در این زمینه میانجیگری کند؟

ما این تحولات را به دقت پیگیری کرده و خواهان کاهش تنش‌ها هستیم. ما به عنوان دوست خوب ارمنستان و آذربایجان طبیعتا و با کمال میل برای دست یافتن به راه‌حل این مشکلات کمک خواهیم کرد.

  • آینده توافق هسته‌ای را چگونه می‌بینید؟

راهکار زیربنایی ما برای تمامی مشکلات بین‌المللی فارغ از پیچیدگی‌های آن این است: راه‌حل مبتنی بر گفت و گو. ما خواستار استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای برای مقاصد پزشکی و علمی هستیم. این موضوع را باید هر کشوری برای خود تصمیم گیری کند. اتریش ۴۱ سال پیش تصمیم گرفت که از انرژی اتمی چشم پوشی کند. ما مسیر دیگری را انتخاب کردیم. ما همواره تاکید کرده ایم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما با توجه به برنامه‌های ملی نیازمند برنامه صرفا صلح آمیز هسته‌ای هستیم اما برخی کشورها بر مبنای اطلاعات غلط و هدفمند یک بحران بی‌موردی را ایجاد کردند. این موضوع با توافق هسته‌ای حل و فصل شد. پس از آن اما آمریکا به صورت یکجانبه میز مذاکرات چندجانبه را ترک کرد. میز مذاکرات چندجانبه هم چنان وجود دارد و آمریکا چه در چارچوب دولت فعلی چه دولت آینده می‌تواند به این میز مذاکرات چندجانبه بازگردد.

  • آیا شما در این زمینه پشتیبانی کافی از اروپا را احساس می‌کنید؟

 اروپا تعهدات ایفاء نشده‌ای دارد که بهتر است آنها را اجراء کند. ما از دولت‌های اروپایی به خاطر مواضع خوب آنها و هم چنین تلاش‌های سیاسی بسیار ارزنده‌ای که اخیرا در شورای امنیت در مقابل اقدام بدون پایه حقوقی آمریکا داشته اند، قدردانی می‌کنیم. در عین حال، هم چنان منتظر اقدام عملی اروپا در بهره مندی اقتصادی از توافق هسته‌ای هستیم.

کد خبر 553872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha