گیلان پیرترین استان کشور است و بنا بر آمارها اگر نرخ سالمندی در کشور ۱۰ درصد باشد در این استان نرخ سالمندی بین ۱۶ تا ۱۷ درصد عنوان می‌شود. 

حسین نحوی‌نژاد

همشهری آنلاین - فرشته رضایی: مدیرکل بهزیستی گیلان این افزایش جمعیت سالمندی را فرصت و تهدیدی همزمان برای استان بیان می‌کند و می‌گوید: اگر برای این موضوع درست فکر و برنامه‌ریزی کنیم سالمندی برای ما یک فرصت است ولی اگر برنامه‌ریزی نکنیم و از آسیب‌های سالمندان کم نکنیم تبدیل به تهدید می‌شود.

دکتر حسین نحوی‌نژاد می‌افزاید: افراد سالمند در دوران پیری و کهولت سن نیاز به مراقبت بیشتر، توجه به سلامتی و محبت دارند و باید هم جامعه و هم دولت این دوران را برای آنها آسان کنند. اما همه امور به دولت منتهی نمی‌شود و بخشی از وظایف سازمانی بر عهده دولت است. خود خانواده‌ها باید از نظر محیطی و عاطفی فضای بهتری را برای آنان ایجاد کنند.

وی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین تاکید می‌کند: بخشی از امور هم مربوط به بحث درمان و پوشش درمانی بیمه‌هاست که همه بیماری‌های سالمندان را پوشش نمی‌دهند. در پرداخت حقوق‌ها هم همسانی وجود ندارد و مشکلاتی برای سالمندان ایجاد می‌کند. در بخش استفاده آسان از امکانات شهری مثل تردد وسایل نقلیه عمومی هم کمبودهایی داریم که باید نهادها برای رفع آنها همکاری کنند. خصوصا شهرداری‌ها در بحث مناسب‌سازی شهری و ایجاد سرویس‌های بهداشتی مناسب، اتوبوس‌های مناسب و ارزان، خدمات ارزان و یا طراحی شهری باید همکاری بیشتری داشته باشد. در این باره بهزیستی گیلان از نظر دبیرخانه‌ای می‌تواند وظایف دستگاه‌ها را به آنان یادآوری کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان درباره کارت‌های منزلت برای سالمندان بیان می‌کند: چنین امری تاکنون محقق نشده ولی نهادهایی مانند شهرداری‌ها یا وزارت فرهنگ و ارشاد و ورزش، باید برای استفاده سالمندان از خدمات رایگان و یا نیم بهای مراکز تفریحی و فرهنگی و ورزشی تحت عنوان کارت منزلت به تفاهم برسند. هرچند که این موضوع ابتدا باید به شکل قانون مصوب شود.

نحوی‌نژاد به کمک‌های بهزیستی در قالب کمک به سالمندان تحت پوشش هم اشاره می‌کند و می‌گوید: ۱۴ هزار سالمند یعنی ۴ درصد سالمندان گیلان تحت پوشش ما هستند که به آنان خدمات درمانی و توانبخشی و توان پزشکی داده می‌شود. همچنین حمایت‌هایی از فرزندان آنها در بخش آموزش داده می‌شود. حدود هزار نفر از سالمندان نیز در مراکز سالمندان نگهداری می‌شوند و در مجموع گیلان ۲۹۰ هزار نفر سالمند دارد.

این مسئول عنوان می‌کند: اکنون میزان مناسب سازی شهری در گیلان از ۲۷ درصد به ۴۰ درصد رسیده ولی همچنان وضعیت مناسب نیست. هر سال ۴ جلسه در استانداری گیلان با حضور همه دستگاه‌ها درباره مسایل مربوط به سالمندان برگزار می‌شود اما اگر بخواهیم بگوییم همه این مسایل منجر به بهبود وضعیت شده باید بگویم چنین نیست.

کد خبر 553635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha