معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: این استان یکی از خاستگاه‌های اصلی تولید باریجه در ایران است.

باریجه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، احمد یزدانی اظهارکرد: با توجه به کوهستانی بودن خراسان شمالی، وسعت رویش این گیاه در عرصه‌های منابع طبیعی استان خوب بوده و این استان از رویشگاه‌های خوبی از این گیاه برخوردار است. برای برداشت اصولی این گیاه طرح تهیه شده است که بهره‌برداران موظف هستند طبق طرح، برداشت این گیاه را انجام دهند. اما متاسفانه باریجه‌های برداشت شده از این صورت به صورت خام به سایر استان‌ها همچون شیراز و تهران صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: البته بخشی از باریجه‌های تولیدی در یکی از واحدهای تولیدی خارج خراسان شمالی تبدیل به اسانس شده، اما قسمت اعظم آن دوباره به صورت خام توسط صادرکنندگان سایر استان به کشورهای دیگر صادر می‌شود. استفاده از این گیاه در تولید دارو، در ساخت عطر و ادکلن و چسب الماس از جمله مواردی است که در سایر کشورها مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی تعداد طرح‌های تهیه شده برای گیاهان دارویی در این استان را ۲۵ مورد اعلام کرد که این گیاهان شامل باریجه، گون کتیرا و زرشک کوهی است و مساحت آن ۷۰ هزار هکتار است. از تعداد طرح‌های مذکور ۱۵ طرح مربوط به گیاه باریجه بوده که مساحت آنها ۶۳ هزار هکتار است.

کد خبر 553583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha