منوچهر آشتیانی، مترجم و استاد پیشکسوت فلسفه و علوم اجتماعی امروز به خاک سپرده شد.

منوچهر اشتیانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صفحه‌ای با نام «آراء و آثار دکتر منوچهر آشتیانی» با اعلام این خبر نوشته است: «در این عمر گُریزنده که گویی جز خیالی نیست/ تو آن جاودان را در جهان خود پدید آور/ که هر چیزی فراموش است و آن دم را زوالی نیست. دکتر منوچهر آشتیانی، استاد پیشکسوت فلسفه و علوم اجتماعی ایران، پس از یک دوره بیماری طولانی، امروز (۸ مهر ۱۳۹۹) درگذشت.»

افشین داورپناه، مردم‌شناس و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، درباره خبر درگذشت منوچهر آشتیانی به ایسنا گفت: استاد آشتیانی سال گذشته دچار ناراحتی‌های گوارشی شدند و البته نسبتا بهبود پیدا کردند، اما اواخر مردادماه امسال دچار سکته مغزی شدند و مدتی در بیمارستان شهدای تجریش بستری بودند. در اثر سکته مغزی بخشی از توانایی‌های حرکتی و تکلم‌شان را از دست داده بودند. از ۲۸ مرداد هم در خانه تحت مراقبت بودند، اما در این ۴۰ روز به تدریج بدن ایشان تحلیل رفت تا این‌که امروز جهان را ترک کردند و در آرامش ابدی فرورفتند.

او همچنین اظهار کرد: منوچهر آشتیانی تاریخ زنده علوم اجتماعی ایران بود و به دلیل فعالیت‌های سیاسی و نشست و برخاست و قرابت با سیاسیون و بزرگان فرهنگ (او خواهر زاده نیما یوشیج بود) و اندیشه معاصر ایران، منبعی مهم برای تاریخ شفاهی معاصر بود. «پرسیدن و جنگیدن» مجموعه گفت‌وگوهای رضا نساجی با استاد آشتیانی است که سال ۱۳۹۶ توسط نشر نی منتشر شد و کتابی است خواندنی از زندگی‌نامه، وقایع، خاطرات و دیدگاه‌های ایشان.

منوچهر آشتیانی در ۱۹ مهر ۱۳۰۹ در سنگلج متولد شد. او خواهرزاده نیما یوشیج و از نوادگان میرزاحسن آشتیانی بود. آشتیانی در سال ۱۹۷۱ از دوره دکتری دانشگاه هایدلبرگ فارغ‌التحصیل شد. او از شاگردان کارل لویت و گادامر بود. از آثار آشتیانی می‌توان به «کارل مارکس و جامعه‌شناسی شناخت»، «جامعه‌شناسی شناخت کارل مانهایم»، «ماکس وبر و جامعه‌شناسی شناخت»، «جامعه‌شناسی شناخت (مقدمات و کلیات)»، «جامعه‌شناسی شناخت ماکس شئلر»، «گفتارهایی پیرامون شناخت مناسبات اجتماعی»، «درآمدی به بحران جامعه‌شناسی جهانی» و ... اشاره کرد.

کد خبر 553532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha