همزمان با تصویب کلیات و بازگشت جزئیات طرح به کمیسیون برنامه و بودجه، گزارش مرکز پژوهش‌ها برای منابع جایگزین طرح تامین کالاهای اساسی منتشر شد.

فروشگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، کلیات طرح تامین کالاهای اساسی دیروز با رای قاطع نمایندگان در مجلس تصویب شد. طرحی که در آن یارانه کالایی یا به عبارت دیگر کالابرگ الکترونیک به ارزش ماهانه ۱۲۰ هزار تومان برای ۲۰ میلیون نفر افراد کم درآمد و ۶۰ هزار تومان برای ۴۰ میلیون نفر افراد دارای درآمد متوسط در نظر گرفته شده است.

با این حال، ابهاماتی در خصوص تامین مالی آن نظیر تشدید کسری بودجه مطرح بود و همین موضوع باعث شد این طرح با رای نمایندگان، مجدد به کمیسیون برنامه و بودجه بازگردد.

در این زمینه، قالیباف رئیس مجلس گفت: اصرار ما در این طرح این است که کالاها بین مردم توزیع شود. چون اکنون مشکل در شبکه توزیع کالا در کشور است که دارای نابسامانی است و دولت نتوانسته این مجموعه را سامان دهی کند. وی خاطر نشان کرد: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاها تخصیص داده می‌شد انتظار می‌رفت که با همان قیمت به دست مصرف کننده برسد اما قیمت تمام شده چیز دیگری بود. زیرا مابه التفاوت ارز تخصیص داده شده با قیمت اصلی به جیب دلالان رفت.

قالیباف افزود: برای بحث تامین منابع این طرح، باید جزئیات را به کمیسیون برنامه ارجاع دهیم تا در اولین فرصت به صحن برگردد. در این حال، دیروز مرکز پژوهش های مجلس، اظهار نظر کارشناسی خود در خصوص طرح تامین کالاهای اساسی را منتشر کرد.

این مرکز پنج ویژگی تامین مالی این طرح را به این صورت برشمرده است: ۱- واقعی باشد و در شرایط کنونی به کسری بودجه دامن نزند،۲- از جنس فروش دارایی نبوده و امکان تداوم در سال های بعد را داشته باشد، ۳- بار آن تا حد ممکن بر دوش افراد با درآمد بالاتر باشد، ۴- امسال قابل حصول باشد، ۵- متناسب با نرخ تورم، این منابع نیز افزایش یابد.

این مرکز این گونه نتیجه گیری کرده که منابع درنظر گرفته شده در طرح فعلی، از ویژگی های مطلوب ذکر شده برخوردار نیستند به گونه ای که اولاً استفاده مجدد از منابع هدفمندی و افزایش ۱۵ هزار میلیارد تومان به مصارف آن، در شرایطی که در شش ماه نخست امسال، منابع هدفمندی با عدم تحقق بالایی همراه بوده، موجب تعمیق کسری بودجه در منابع و مصارف هدفمندی می شود. ثانیاً افزایش ۳۵ هزار میلیارد تومانی سقف مجاز رد دیون دولت با شرایطی از این قبیل که چگونگی تبدیل آن به منبع درآمدی و امکان نقدشوندگی دیون واگذار شده مشخص نیست، ابهام دارد.مرکز پژوهش ها در نهایت در راستای تامین منابع این طرح به طوری که قیود یادشده را تامین کند، سه راهکار پیشنهادی را ارائه کرده که به شرح جدول است:

کد خبر 553409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha