مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

اگر به یکی از حرفه‌های مهندسی برق، مشغول هستید امکان ندارد که اسم قطعه حیاتی "کنتاکتور" را تابحال نشنیده باشید! کنتاکتور، یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق و سیستم‌های قدرت است. از کنتاکتور برای وصل یا قطع کردن مدارهای قدرت از راه دور استفاده گسترده می‌شود.

image-20200929142420-1.jpeg

 وبسایت تهران برق، مجموعه‌ایی از بهترین و متنوع‌ترین کنتاکتورهای موجود در بازار ایران و کلید اتوماتیک را، به منظور هر چه آسان‌تر کردن خرید مشتریان، در فروشگاه خود فراهم کرده است.

کنتاکتور یک نوع کلید الکترومغناطیسی است که از طریق سیم پیچی مغناطیسی کار می‌کند و برای مقاصد کلیدزنی یک مدار قدرت یا کنترل استفاده می‌شود. برخی به دلیل شباهت عملکرد کنتاکتور و رله، این ۲ قطعه را با هم اشتباه می‌گیرند! درست است که شباهت بسیاری بین این ۲ قطعه وجود دارد، اما از کنتاکتور برای کاربردهای آمپر بالا استفاده می‌شود.

طیفی بسیار گسترده‌ایی از کنتاکتورها در عملکرد و اندازه وجود دارد؛ از کنتاکتورهایی که با ولتاژ تغذیه AC که بسیار کوچک هستد تا کنتاکتورهایی که به عریضی ۱ متر بیشتر هستند و با ولتاژ تغدیه چند کیلوولت و آمپراژ بالا کار می‌کنند!

کنتاکتور برق از طریق تحریک یا وصل شدن سیم پیچ مغناطیسی (بوبین) فعال می‌شود و مدار ۳ فاز را وصل می‌کند و برعکس با قطع شدن ولتاژ سیم پیچ مغناطیسی، کنتاکتور نیز قطع می‌گردد. این ویژگی کنتاکتورها باعث می‌شود که مدار را حتی از راه دور هم کنترل کرد؛ قطع یا وصل کرد. به علت استفاده شدن کنتاکتورها در آمپراژ بالا، سرعت قطع و وصل شدن کنتاکتور نسبت به رله کمتر است.

۱ یا ۲ کنتاکت باز و بسته بر روی هر کنتاکتوری وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به منظور هدایت مدار استفاده کرد. از پرکاربردترین کنتاکتورها، می‌توان مدل ۹ آمپری تا ۸۰۰ آمپری را نام برد که همراه با ولتاژهای سیم پیچ مغناطیسی متفاوتی عرضه شده اند. سیم پیچ های مغناطیسی کنتاکتور به صورت مدل‌های ۲۴، ۴۸، ۱۱۰، ۲۲۰، ۳۸۰ یا ... AC یا DC عرضه می‌شوند. سیم پیچ‌های مغناطیسی کنتاکتور در صورت خرابی قابل تعمیر هستند و در صورت نیاز کاربر می‌شود در ولتاژهای خواسته شده مورد استفاده قرار بگیرند. برای مشاهده انواع کنتاکتور و خرید کنتاکتور به سایت فروشگاه تهران برق مراجعه کنید یا با  شماره گیری شماره ۰۲۱۳۳۹۸۸۵۱۶؛ تیم متخصص تهران برق، پرسش‌های شما را با دقت بررسی و پاسخ می‌دهند.

هر کنتاکتور از ۳ بخش اصلی اصلی تیغه (کنتاک)، بوبین (سیم پیچ یا رله) و قالب عایق (محفظه) تشکیل شده است؛ که در صورت نیاز، همراه این موارد، لوازم جانبی نیز وجود دارد. استفاده از کنتاکتور مزایایی دارد که ادامه به آن می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین آن‌ها، قابلیت قطع و وصل در دفعات زیاد است. علاوه بر آن، همانطور که در بالا گفتیم، امکان کنترل کنتاکتور از راه دور وجود دارد. با داشتن کنتاکتور، شما می‌توانید مدار فرمان را اتومات کنید. به دلیل عدم ساییدگی کنتاکت‌ها، عمر کنتاکتورها نسبت به کلیدها بیشتر است. با طراحی مدار فرمان مناسب کنتاکتور، سرعت قطع و وصل بیشتر می‌شود. در صورت رفتن برق و آمدن دوباره‌ی برق، راه‌اندازی کنتاکتورها نیازمند به استارت دارد که حالت امن‌تری برای جلوگیری از خاطرات ناشی از وصل دوباره آنی برق، به شمار می‌آید. هم‌چنین، حفاظت از دستگاه‌ها توسط کنتاکتور مناسب‌تر و ایمن‌تر است؛ و همین طور اقتصادی‌تر! کنتاکتورها قابلیت وصل شدن به PLC را نیز دارند.

با توجه به مشخصات، ویژگی و ...، کنتاکتورها هم مانند هر نوع قطعه الکتریکی دیگر، قیمت متفاوتی دارند، اما اگر به دنبال یک خرید هوشمندانه و  اقتصادی کنتاکتور هستید، ما به شما فروشگاه آنلاین تهران برق https://tehranbargh.com را پیشنهاد می‌کنیم.

کد خبر 553271

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha