معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: برخی عوارض قلبی در موارد شدید کرونا مشاهده شده که ممکن است دائمی شود، اما در حال حاضر صحبت در این زمینه زود و بسیاری از موارد در این زمینه در حال تغییر است.

بیماری قلبی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا مهدوی امروز در نشست خبری آنلاین که به مناسبت روز جهانی قلب برگزار شد، اظهار کرد: بیمارانی که بیماری مزمن زمینه‌ای دارند، اگر مبتلا به کووید۱۹ شوند، ممکن است بیماری شدیدتری را تجربه کنند. این موضوع یک تهدید محسوب می‌شود.

وی افزود: از طرفی افراد برای مراقبت از بیماری‌های زمینه‌ای خود ممکن است به پزشک مراجعه نکنند. این دو موضوع در کنار هم باعث می‌شود که کنترل بیماری تحت تاثیر قرار بگیرد.

مهدوی درباره ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی بیان کرد: سالانه ۳۶۰ هزار مرگ افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را داریم. حدود ۴۴ درصد مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است.

او گفت: بسیاری از بیمارانی که به دلیل ابتلا به کووید۱۹ وضعیت وخیمی پیدا کرده و جان خود را از دست می‌دهند، ممکن است سالمند باشند یا بیماری زمینه‌ای مثل بیماری قلبی، دیابت یا فشار خون داشته باشند.

  • کاهش خدمات غیرکرونایی از زمان شروع کرونا

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: هدف ما از پویش فشار خون این بود که کسانی از قبل مبتلا به فشار خون بالا بودند یا کسانی که فشار خون بالا داشتند و نمی‌دانستند را بیماریابی کنیم و به آنها خدمات بدهیم. این اقدام با پوشش بیش از ۹۰ درصد انجام شد. مراقبت و غربالگری فشار خون در سطح یک خدمات سلامت ارائه می‌شود. هر شخص بالای ۳۰ سال اگر به خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت مراجعه کند، اگر فشار خون بالا یا دیابت یا پیش دیابت داشته باشد، این بیماری‌ها در او تشخیص داده می‌شود.

مهدوی گفت: اگر فرد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا باشد، پیگیری و مراقبت می‌شود. البته با شروع کووید۱۹ برخی خدمات کاهش یافت. چون کل سیستم درگیر ارائه خدمت در زمینه ویروس کرونا شد و از طرفی بیماران هم رغبتی برای مراجعه به مراکز برای کنترل یا ارزیابی اولیه نداشتند. درنتیجه ۵۰ تا ۶۰ درصد خدمات نسبت به زمان مشابه در سال قبل کمتر شد. البته از تیرماه ارائه خدمات شیب افزایشی یافته است.

وی گفت: بیماری‌های واگیر دوره ظهور و بروز مشخصی دارند اما بیماری‌های غیرواگیر این طور نیستند. ما در پایان سال آمار را می‌شماریم. خدمات سطح یک در زمینه بیماری‌های غیرواگیر کاهش یافته است. این به علت تمرکز روی بیماری کووید۱۹ اتفاق افتاده است. در مورد بیماری‌ها و عوامل خطر، مطالعه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر هر پنج سال یک بار انجام می‌شود. آخرین بار این مطالعه در سال ۹۵ انجام شد.

این مسئول افزود: تعداد سکته‌های قلبی یا مغزی در این ماه‌های اخیر را می‌شود استخراج کرد، اما این در شرایطی است که ثبت‌ها و ارائه خدمات کم شده است. بنابراین باید این موضوع را به پایان سال موکول کنیم تا آمار دقیقی ارائه بدهیم.

  • کاهش سن سکته‌های قلبی 

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در ادامه سخنانش از سن سکته‌های قلبی خبر داد و گفت: هدف اصلی سند بیماری‌های غیرواگیر، کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر زودرس در سنین ۳۰ تا ۷۰ سالگی به دلیل این بیماری‌هاست. سن سکته‌های قلبی در حال کاهش است. در حال حاضر دیابت نوع دو را در جوانان هم بیشتر می‌بینیم که به علت کم‌تحرکی است. از طرفی مصرف چربی مضر بیشتر شده و مصرف میوه و سبزی کاهش یافته است.

مهدوی گفت: ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. این به علت سبک زندگی جدید است. کشورهای در حال توسعه به علت ماهیت توسعه و شرایط شهرنشینی و زندگی ماشینی دچار این اتفاق شده‌اند. مردم باید به فعالیت بدنی کافی و تغذیه سالم ترغیب شوند. مصرف نمک و چربی کمتر و جایگزین کردن مواد غذایی بی‌ضرر اهمیت زیادی دارد.

کد خبر 553240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha