ترجمه «کتاب رگ‌تک (Regtech book)»، اولین کتاب حوزه فناوری رگولاتوری به تازگی از سوی انتشارات راه‌پرداخت منتشر و راهی بازار نشر شده است.

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، این کتاب سال ۲۰۱۹ در انتشارات وایلی منتشر شد و از معدود کتاب‌های حوزه فناوری قانونگذاری یا همان رگولاتوری است. درباره اهمیت موضوع رگ‌تک می‌توان گفت، انطباق با قوانین مساله بزرگ و پرچالشی است که هر روز شرایطش حادتر می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند راه چاره‌ای قطعی برای آن پیدا کند. سرمایه‌گذاران دنبال ایده‌های جدید در این‌حوزه هستند و مدیران بانکی می‌خواهند راهی برای حل مشکلات آن پیدا کنند. شرکت‌های فین‌تک نیز ‌معتقدند نباید مجبور باشند هزینه‌های زیادی را در این مسیر متحمل شوند.

امروز پیشرفت‌هایی که در زمینه فناوری و رگولاتوری رخ داده‌اند، در حال تغییر ماهیت نهادها، خدمات و بازارهای مالی هستند. استفاده از فناوری برای ارائه راه‌حل‌های مالی را «فین‌تک» یا همان «فناوری مالی» می‌نامند و به استفاده از فناوری جهت تطبیق، گزارش و نظارت قانونی، «رگ‌تک» یا همان «فناوری رگولاتوری» می‌گویند. در کتاب به پیوند همیشگی فناوری و صنعت مالی اشاره شده و بر این‌موضوع تاکید شده که در آینده نزدیک، رگولاتورها باید خودشان را با بازار پراکنده امروزی (که شامل بانک‌های اصلی، شرکت‌های باسابقه و استارت‌آپ‌ها می‌شود) انطباق دهند و فشاری که برای انجام این کار احساس می‌کنند هر روز بیشتر می‌شود.

کتاب «رگ‌تک» همچنین توضیح می‌دهد که استفاده از رگ‌تک نه‌تنها باعث می‌شود مراجع به نظارت و قانونمندکردن فعالیت فعالان صنعت بپردازند؛ بلکه به آنها کمک می‌کند زمان مناسب برای این کار را تشخیص دهند. با افزایش مسئولیت‌های قانونی، رگولاتورها برای اینکه بدانند داده‌ها چگونه جمع‌آوری و پردازش می‌شوند، باید با نقش‌آفرینان رگ‌تک و فین‌تک همکاری کنند، مقتضیات قانونی را در سراسر بازارها هم‌راستا سازند و علاوه بر افزایش به‌اشتراک‌گذاری داده بین رگولاتورها، روش‌های استفاده از داده را نیز افزایش دهند.

علاوه بر این در کتاب مذکور، به مزایایی که این شاخه از فناوری می‌تواند برای صنعت مالی به همراه داشته باشد، اشاره شده است. رگ‌تک، هم برای صنعت و هم برای رگولاتورها، فواید بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به توانمندسازی نهادهای مالی برای کنترل کارآمد ریسک‌ها و هزینه‌ها، ارائه فرصت‌های جدید برای استارت‌آپ‌های فین‌تک و شرکت‌های فناوری و امکان توسعه ابزارهای نظارتی متداوم اشاره کرد.

انتشار کتاب «رگ‌تک» در ادامه روند چاپ کتاب‌های فین‌تک، اینشورتک، ولث‌تک است که پیش از این توسط انتشارات راه‌پرداخت چاپ شده‌اند.

کد خبر 553232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha