در کارگاه آیینه‌کاری مرکز کارآفرینی و صنایع‌دستی یونسکو(زمزم) آثار قلمزنی «راضیه روشن‌زاده اصفهانی» جلوه‌ای خاص دارند.

فرصتي براي هنرنمايي بانوان

در این آثار با استفاده از سبک‌های نو هنر قلمزنی طرح‌های بدیع و اصیل ایرانی روی فلزات حک شده و آیینه‌های شکسته مانند قابی این تابلوها را دربرگرفته‌اند. روشن‌زاده جزو بانوان هنرمند مرکز کارآفرینی و صنـــایع‌دســتی یونسکو(زمزم) است. گزارش زیر نقل گوشه‌ای از زندگی این بانوی هنرمند است.  
همیشه از تماشای رومیزی‌های زیبایی که پدربزرگ قلم می‌زد، لذت می‌برد. وقتی می‌دید پارچه‌های کتان و چلوار و کرباس سفید با هنر دست پدربزرگ به رومیزی‌هایی پر از گل و بته و نقوش اسلیمی تبدیل می‌شوند، ذوق‌زده می‌شد و دوست داشت او هم روزی بانویی هنرمند شود. تحصیلات دانشگاهی‌اش در رشته باستان‌شناسی سبب شد با فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و پیشینه ایرانیان بیشتر آشنا شود، اما تا وقتی مدیریت فروش صنایع‌دستی گالری «حسین دهنوی» را برعهده نگرفته بود تصور نمی‌کرد روزی او هم قلم به دست بگیرد و روی فلزهای سخت و زمخت نقوش و طرح‌های لطیف و زیبا خلق کند. «راضیه روشن‌زاده اصفهانی» در نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی برای محصولات گالری دهنوی شناسنامه‌هایی طراحی کرد که در آنها ویژگی‌های محصولات مانند سبک قلمزنی اثر، ارزیابی کارشناسی اصالت طرح و... به زبان‌های فارسی و انگلیسی ثبت شده بود. این نوآوری روشن‌زاده سبب شد گالری آثار دهنوی به‌عنوان غرفه برتر نمایشگاه انتخاب شود. روشن‌زاده در این نمایشگاه متوجه شد هنرهای اصیل ایرانی بستر مناسبی برای کسب درآمد و حضور اجتماعی بانوان است و تصمیم گرفت هنر قلمزنی روی فلزات را بیاموزد. او با آموزش و تمرین سبک شبکه و گل و مرغ آغاز کرد و پس از آموزش به خلق تابلوهایی پرداخت که در طرح‌های آنها عناصر نمادین فرهنگ و هنر ایرانی مانند سیمرغ و آهو برجسته و شاخص بودند.  
بانوی هنرمند اصفهانی بیش از 20 نمایشگاه مشارکتی با دوستان هنرمندش برگزار کرد که در هریک از این نمایشگاه‌ها آثار او مورد توجه هنردوستان قرار می‌گرفت. پس از مدتی تصمیم گرفت سبک‌های قدیمی هنر قلمزنی مانند سیاه قلم را بیاموزد. سیاه قلم برخلاف سبک شبکه و گل و مرغ از ظرافت‌های خاصی برخوردار بود و سینه به سینه آموزش داده می‌شد. روشن‌زاده یک سال به آموختن و تمرین مداوم این سبک پرداخت و توانست آثاری بیافریند که مورد تأیید استادان هنر قلمزنی بودند، اما این آثار در بازار صنایع‌دستی جزو آثار گرانقیمت محسوب می‌شدند و خریداران زیادی نداشتند. این بانوی هنرمند به ضرورت شرایط بازار به تولید آثاری با سبک عکسی روی آورد که در آن انواع تصاویر قلمزنی می‌شود. این تدبیر روشن‌زاده برای تجاری کردن هنرش مؤثر بود و سبب شد در کنار خلق آثار هنری، درآمد مناسبی هم به دست آورد. روشن‌زاده به تازگی به جمع هنرمندان باشگاه زمزم پیوسته است. او می‌گوید: «تأمین کارگاه از مهم‌ترین نیازهای هنرمندان است و وجود این باشگاه به بقای کار آنها کمک زیادی می‌کند.» روشن‌زاده برای افزایش جلوه آثارش، به ترکیب هنر آینه‌کاری و قلمزنی پرداخته و آثاری که او خلق می‌کند، توسط «حمید نوراللهی» هنرمند آینه کار باشگاه در قاب‌های آینه‌کاری شده جای می‌گیرد.  

کد خبر 553187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha