فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا که در حال گردش به دور مریخ است، شواهد تازه‌ای را از وجود آب مایع در زیر توده‌های یخ در قطب جنوب این سیاره به دست آورده است.

سطح مریخ

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از نیواطلس، رادار پیشرفته نصب شده بر روی این فضاپیما موسوم به MARSIS موفق به شناسایی سه دریاچه در زیر سطح مریخ شده که مساحت بزرگترین آنها ۲۰ در ۳۰ کیلومتر تخمین زده شده است.

پیش از این در سال ۲۰۱۸ شواهدی از وجود آب در عمق مریخ به دست آمده بود. همچنین در بررسی‌های قبلی مشخص شده بود که دریاچه‌ای مملو از یخ نیز در مریخ وجود دارد که طول و عرض آن ۲۰ در ۱.۵ کیلومتر است.

کشف شواهد محکم‌تری از گذشته مرطوب در مریخ

محققان می‌گویند دریاچه‌های کوچک یادشده شباهت زیادی به دریاچه‌های عصر یخبندان دارند که تعدادی از آنها در زیر یخ‌های مناطقی در گرینلند، شمال کانادا و قطب جنوب شناسایی شده‌اند. اما ممکن است به علت دمای بسیار پایین مناطق قطبی مریخ آب موجود در این دریاچه‌ها بسیار شور باشند و همین مساله از یخ زدن آنها جلوگیری کرده باشد.

محققان امیدوارند بتوانند در آینده این دریاچه‌ها را از نزدیک بررسی کنند تا مشخص شود آیا در آنها موجودات زنده‌ای وجود دارند یا شوری بیش از حد حیات در دریاچه‌های مذکور را ناممکن کرده است.

کد خبر 553158
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha