افسردگی و کم‌حوصلگی فصلی با شروع فصل پاییز بسیار شایع است، برای جلوگیری از این عارضه مصرف مواد غذایی سرشار از مواد معدنی آهن و سلنیوم بسیار مفید است.

مواد غذایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید ضیاءالدین مظهری عضو انجمن تغذیه ایران افزود: کمبود ماده معدنی سلنیوم نه‌تنها موجب افسردگی می شود، بلکه بروز ترس و خستگی را نیز به بدن اضافه می‌کند، رفع نیاز بدن از طریق منابع غذایی حاوی سلنیوم که منجر به رفع کمبود این ماده معدنی شود، به سرحال شدن و برطرف شدن افسردگی نیز منجر می‌شود.

وی اظهار داشت: سلنیوم به علت خاصیت ضدزنگ‌زدگی و یا آنتی‌اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد و مهاجم را خنثی می‌کند و از سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری و مانند سایر آنتی‌اکسیدان‌ها بر روی ساز و کار مغز و در هم تنیده اعصاب، تاثیر مثبت می‌گذارد و احتمالا از بروز آلزایمر زودرس پیشگیری می کند.

مظهری ادامه داد: ماهی، دانه‌ها و غلات کامل پرک‌شده و جگر مرغ از منابع غذایی سلنیوم هستند و از استفاده خودسرانه مکمل‌های حاوی سلنیوم باید خودداری شود زیرا دریافت زیاد آن از طریق مکمل‌ها و غذاها مسمومیت‌های خطرناکی را ایجاد می‌کند، اما استفاده از منابع غذایی آن و ماهی‌های مختلف که علاوه بر دارا بودن این ماده معدنی، غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین‌های حیوانی با ارزش بیولوژیکی بالاتر بوده و بدون وارد آمدن صدمه‌ای به سلامتی، نشاط می‌آورد.

وی اضافه کرد: آهن از جمله مواد معدنی بسیار پراهمیت و دارای وظایف و خواص متعدد بوده و کمبود آن باعث افسردگی و بی‌حوصلگی، خستگی، بیقراری، بی‌اشتهایی و سردرد می‌شود، کمبود و افت ذخایر آهن بدن قبل از ایجاد کم‌خونی، موجب بروز عوارض رفتاری خاصی می‌شود و از دیگر نشانه‌های کمبود آهن بدن به‌خصوص در کودکان، اختلالات ایجادشده در تکامل روانی – حرکتی، کاهش توجه و یادگیری و بیش‌فعالی است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: آهن از طریق مصرف گوشت‌های قرمز، جگر، مرغ و ماهی تامین می‌شود و میوه، سبزیجات، غلات، حبوبات و تخم‌مرغ نیز سرشار از این ماده معدنی است و توصیه می‌شود به طور همزمان یا بلافاصله بعد از پایان صرف غذا از نوشیدن چای و برخی نوشابه‌های گازدار و کردن ماست و لبنیات و یا سایر مواد غذایی حاوی کلسیم خودداری شود.

مظهری تاکید کرد: نان‌هایی که با استفاده از جوش شیرین تهیه می‌شوند و همچنین سایر فرآورده‌های غلات که در تهیه و فرآوری آنها جوش شیرین به کار برده می‌شود، نباید همزمان و بلافاصله بعد از میل کردن مواد غذایی حاوی آهن غیرهم مصرف شود و زیاده‌روی در مصرف شیر به‌خصوص در کودکان، یکی از عوامل ایجادکننده زمینه کم‌خونی است.

به گفته وی، لوبیا، سیب‌زمینی تنوری و آبپز، جوانه گندم، گوشت گوساله، مرغ و ماهی، برگه زردآلو و غذاهایی مانند سوپ و آش و پلو حاوی گوشت و عدس و یا خورش‌های سبزیجات نیز حاوی آهن هستند و تلفیق مواد غذایی گیاهی و حیوانی حاوی آهن نیز سطح جذب آهن را افزایش می‌دهد.

کد خبر 553102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha