مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بیش از ۱۰ درصد جمعیت حیات وحش و تنوع زیستی در تالاب‌های استان افزایش یافته است.

تالاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محمدجواد اشرفی شامگاه دوشنبه در این خصوص اظهار کرد: وضعیت تالاب‌های استان و نقش کارکردی آنها در معیشت و اقتصاد تالاب‌نشینان، محیط زیست، حیات پرندگان، آبزیان و جاندارانی که زندگی‌شان به زنده ماندن تالاب‌ها وابسته است، بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: تالاب‌های خوزستان از جاذبه‌های گردشگری فوق العاده با محیط زیست منحصر به فرد برخوردار هستند و به رغم وجود مناطق مختلف دیدنی، تاریخی و طبیعی در این استان، بسیاری از نقاط آن از جمله تالاب‌ها برای عده‌ای ناشناخته ماندند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه بیان کرد: در هورهای خوزستان شاهد مجموعه‌ای از آب، انواع پرندگان مهاجر و کمیاب، گیاهان بومی رشد یافته از دل هورها و حیات مردم تالاب نشین و نیازشان به تنوع زیستی تالاب‌ها هستیم.

اشرفی در خصوص میزان آب در تالاب‌های استان گفت: میزان آبگیری تالاب‌ها تا به امروز بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، تالاب هورالعظیم ۷۳ درصد، تالاب شادگان ۷۰ درصد، بامدژ ۸۵ درصد و میانگران ۵۵ درصد برآورد شده است. ‏ ‏

وی اضافه کرد: شرایط امسال این تالاب‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته در تابستان، با اجرای برنامه‌های مدیریتی آب باعث شده تا بسیاری از قسمت‌ها که سال‌های قبل خشک و به کانون‌های گرد و غبار در استان تبدیل شده بودند، آبگیری و کانون‌های گرد و غبار در این قسمت‌ها مهار شود.

اشرفی با بیان این که امسال حجم آب تأمین شده برای تالاب‌ها بیش از حد مطلوب است و امسال جزو سال‌های استثنایی است، گفت: برای فصل تابستان حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب برابر ۵۱.۵ مترمکعب در ثانیه حقابه برای هورالعظیم در نظر گرفته شده بود که تنها در ماه‌های تیر و مرداد، ۲۶۷ میلیون مترمکعب از آن به عنوان حقابه تالاب از سد کرخه رهاسازی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: امسال بعد از سال گذشته که حوضه کرخه با سیل بی‌سابقه مواجه بود، از نظر آبی در شرایط بسیار خوبی قرار داشته است به گونه‌ای که برای ماه‌های تیر و مرداد یک میلیارد مترمکعب آب از سد کرخه رهاسازی شد که این مقدار خروجی کم‌سابقه بوده و احتمال تکرار آن در سال‌های آینده بسیار کم است.

اشرفی به تنوع زیستی و پرندگان تالاب‌های استان اشاره کرد و افزود: با توجه به تأمین حقابه تالاب‌ها، شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی جمعیت حیات وحش و تنوع زیستی در تالاب‌های استان هستیم و در سال جاری گونه کمیاب «اردک دم دراز» برای نخستین بار در تالاب هورالعظیم مشاهده و ثبت شده است.

وی خبر داد: اولین گزارش مستند جوجه آوری و زادآوری پرنده باکلان مارگردن و زادآوری اکراس آفریقایی، گونه‌های کمیاب خاورمیانه در تالاب هورالعظیم مشاهده و ثبت شدند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: مشاهده گونه‌های جدید در تالاب نشانه تنوع زیستی بالا و شرایط مطلوب آنها است چرا که مشخص می‌کند انواع پرندگان آن تالاب را به عنوان زیستگاه انتخاب کرده‌اند.

اشرفی در پایان تصریح کرد: با ثبت این گونه‌ها تعداد گونه‌های پرندگان خوزستان به ۳۸۰ گونه رسید. استان خوزستان با دارا بودن بیشترین تعداد گونه‌های پرندگان، در صدر تنوع زیستی پرندگان ایران قرار دارد و تالاب‌های استان، جزو مهم‌ترین تالاب‌ها و زیستگاه‌های پرندگان در جهان محسوب می‌شوند و اهمیت جهانی فراوانی دارند.

کد خبر 552941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha