مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) گفت: تمام فعالیت معلمان و دانش‌آموزان در شبکه شاد باید رایگان باشد و از جیب کاربران نباید هزینه‌ای در حین استفاده از شاد صرف شود.

شبکه شاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دیروز وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه ای اعلام کرد که هنوز اینترنت شبکه شاد رایگان نشده است. بالاخره نت استفاده شده در شاد رایگان است یا خیر؟ حسن الحسینی مسئول شبکه شاد در پاسخ به این سوال گفت: وزیر این حرف را مطرح نکرده و استنباطی از صحبت ایشان بوده است. بنده این خبر را مطالعه کردم. وزیر گفت «دستور رئیس جمهور و مصوبه دولت است که حتما باید رایگان باشد، اما اگر شکایتی وجود داشته باشد قابل پیگیری است.»

الحسینی افزود: تمام فعالیت معلمان و دانش‌آموزان در شبکه شاد باید رایگان باشد و از جیب کاربران نباید هزینه‌ای در حین استفاده از شاد صرف شود.

  • ۳.۵ میلیون دانش‌آموز به شاد دسترسی ندارند

مسئول شبکه شاد در ادامه با بیان اینکه اکنون شاد بزرگ‌ترین اپلیکیشن آموزشی کشور است و توانسته امکانات آموزش تعاملی را تا حدودی فراهم آورد، گفت: ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز ما در این شبکه احراز هویت شده‌اند که ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفرشان به شکل همزمان آموزش می بینند گفت: جریان تعلیم و تربیت تعاملی در آموزش و پرورش ادامه دارد.

وی افزود: از این ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حدود ۲۰ درصدشان (حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر) طبق برآوردهای ما از شبکه های دیگر و ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از شبکه شاد استفاده می کنند. بعضا کلاس‌های لایو و تمرین و تکلیف دارند و کار در بیرون از شبکه هم دارند. این ۹ میلیون عملا در شاد آموزش می‌بینند.

الحسینی با بیان اینکه ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در کل کشور داریم اظهار کرد: امسال آموزش و پرورش آموزش ترکیبی را اجرا می کند که آمیزه ای از آموزش مجازی، تلویزیونی، مکتوب با بسته های آموزشی و بعضا در مناطقی که اجازه داد شود آموزش حضوری است. ۳.۵ میلیون باقیمانده به دلایلی چون عدم پوشش شبکه اینترنت و عدم دسترسی به ابزار هوشمند به شبکه شاد دسترسی ندارند که البته این آمار بر ای ما رنج‌آور است.

او گفت: این دانش آموزان از حق تحصیل محروم نیستند و از روش های دیگر تحت آموزش قرار دارند.

  • حضور و غیاب در شبکه شاد

مسئول شبکه شاد درباره اجباری بودن نصب و استفاده از شبکه شاد و حضور و غیاب روزانه معلم در این شبکه گفت: دانش آموزی که ثبت‌نام کرده و در شاد احراز هویت شده و آموزشش در شبکه شاد انجام می شود، حضور و غیاب شده و سیستم حضور و غیاب ما هر هفت دقیقه یک بار کنترل می کند که آیا دانش آموز سر کلاس هست یا خیر.

الحسینی ادامه داد: نمرات مستمر دانش آموز نیز بر اساس انجام تکالیف و حضور برای دانش آموز منظور می شود و معلم مرجعیت ارزیابی تام را دارد. معلم بر اساس آزمون‌ها و امتحاناتی که در قالب میان ترم و پایانی برگزار می شود و همچنین  بر اساس فعالیت دانش‌آموز نمره می دهد.

وی با بیان اینکه نمی خواهیم هیچ انحصاری ایجاد کنیم و اجباری نکردیم، گفت: اما فضای آموزش های رسمی و پایه، رایگان و با کیفیت عملا در شاد برقرار است و برای همه دانش آموزان ارائه می شود.

  • استفاده از سایر اپلیکیشن‌ها برای آموزش

مسئول شبکه شاد در پاسخ به این سوال که نظارت بر معلمانی که به هر دلیل از سامانه شاد برای آموزش استفاده نمی کنند، چگونه است، اظهار کرد: ما موظف شدیم از سوی دولت و مجموعه نظام تعلیم و تربیت که خدمات پایه اصلی را در شاد ارائه دهیم و به همه مدارس توصیه کردیم که برای آموزش فقط وارد شبکه شاد شوند تا نظارت آموزش و پرورش مستقر و مستدام باشد.

الحسینی تاکید کرد: حتی معلمانی که از اپلیکیشن‌های دیگر استفاده می‌کنند هم باید در شاد احراز هویت بشوند و از اپلیکیشن‌های دیگر هم استفاده کنند.

  • دلایل اشکالات و قطع و وصلی شبکه شاد

این مسئول در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر قطع و وصلی زیاد شبکه شاد و سرعت پایین آن اظهار کرد: دو دسته مشکلات در شاد می توانیم احصاء کنیم؛ نخست اشکالات خود شاد که در حداقل ممکن است و دوم مشکللات انتقالی به شاد است. وقتی مدیرمدرسه در ورود اطلاعات معلم خطایی دارد این خطا به شاد منتقل می شود و نمی تواند احراز هویت کند.

مسئول شبکه شاد افزود: اگر اشتباهی در سامانه سناد رخ داده باشد، احراز هویت در شبکه شاد هم دچار خطا می‌شود. برای این موضوع یک پشتیبانی قدرتمند ایجاد کرده ایم و حداقل ۶۰۰ نفر به طور همزمان در مرکز پاسخگویی تلفنی حاضر به پاسخگویی هستند.

الحسینی با بیان اینکه چگونگی بارگذاری محتوا نیز باید بر اساس استانداردها صورت بگیرد گفت: البته قبول داریم که در ساعات بسیار پرترافیک مانند ۱۰ تا یک بعدازظهر تداخل وجود دارد و دانش آموزان ما را اذیت کرده است. برای کاهش این مشکل ساعات آموزش را به چهار بخش تقسیم کردیم. به نحوی که در صبح متوسطه اول و دوم و در بعدازظهر دانش آموزان ابتدایی در شاد کلاس دارند.

  • اتباع خارجی چگونه می‌توانند وارد شاد شوند؟

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنانش درپاسخ به اینکه آیا کودکان افغان به علت نداشتن سیمکارت نمی توانند عضو شبکه شاد بشوند، اظهار کرد: داشتن سیمکارت یا نداشتن سیمکارت مطرح نیست. از آموزش همه دانش آموزان اتباع استقبال می کنیم و همانطور که در مدارس ما ثبت نام می‌شوند، با کد اتباع که دارند، می توانند وارد شبکه شاد هم بشوند و مشکلی در این باره نداریم.

  • شرمندگی در برابر دانش‌آموزان استثنایی

مسئول شبکه شاد درباره دانش آموزان استثنایی نیز گفت: هنوز شرمنده آنها هستیم و کار خاصی نتوانستیم تاکنون برایشان انجام دهیم. کانال های خاصی ایجاد شده اما به زودی «شادنما» برای آموزش کم‌شنوایان و ناشنوایان راه اندازی می شود. برای نابینایان هم برنامه ای داریم که فکر می کنم تا یکی دوماه آینده محقق و عملی شود.

کد خبر 552936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha