در یکی از خیابان‌های محله نارمک ساختمان ۵ طبقه‌ای با نمای زیبا و کاربری متفاوت قرار دارد که به خاطر نوع مراجعانش، گاهی توجه و کنجکاوی رهگذران را جلب می‌کند.

مردم با حيوانات هربان شده اند

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  اگر چند دقیقه جلو ساختمان بایستید انواع پرنده، سگ، گربه، خرگوش، همستر و حتی مار و لاک‌پشت را می‌بینید که داخل سبد مخصوص حمل حیوانات، یا با پای خودشان به داخل ساختمان می‌روند و.... اینجا یکی از مجهزترین بیمارستان‌های دامپزشکی شرق تهران است که با داشتن بخش‌های داخلی، جراحی، اورژانس، رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه، داروخانه، دندانپزشکی، آی. سی. یو، سرم تراپی،‌ ام.آر.آی و... چیزی از یک مرکز درمانی تخصصی انسان‌ها کم ندارد. فرا رسیدن روز دامپزشک بهانه‌ای شد تا برای تهیه گزارش به این مرکز سر بزنیم.  

طبقه همکف، سالن بزرگی است که در آن چند سگ، گربه، خرگوش و پرنده همراه صاحبانشان منتظرند تا پذیرش و ویزیت شوند. مسئول پذیرش، سن و جنسیت، وزن و دلیل مراجعه‌شان را می‌پرسد و بعد از دریافت مبلغ معینی بابت حق ویزیت، برایشان پرونده تشکیل می‌دهد. خانمی که قفس بزرگ کاسکو را به سختی حمل می‌کند درباره دلیل مراجعه‌اش با نگرانی می‌گوید «نمی‌دانم چرا از صبح چشم راستش متورم و قرمز شده، شاید دچار حساسیت فصلی شده است»؛ نفر بعدی دختر جوانی است که گربه سفید و پشمالویی در آغوش دارد و معتقد است «این بچه حال ندارد و کم اشتها شده»، مراجعه‌کننده بعدی دختر بچه‌ای است که به همراه مادرش آمده تا پانسمان دست گربه‌اش را باز کند و... در باز می‌شود و یک زن میانسال سبد به دست وارد می‌شود و به مسئول پذیرش می‌گوید: «خرگوشم از درد دندان بی‌قرار شده و موهایش را می‌کند، لطفاً دکتر اورژانس را خبرکنید...» در انتهای سالن تابلوی بخش‌های داخلی، رادیولوژی، سرم تراپی، دندانپزشکی و آزمایشگاه دیده می‌شود. 

  • مردم نسبت به حیوانات مهربان شده‌اند

«طاها رفیعی» متخصص داخلی و دامپزشک جوانی است که از ۶ سال پیش در این مرکز کار می‌کند و انواع و اقسام حیوانات اهلی و غیراهلی را ویزیت کرده. او در حالی‌که چشم یک گربه را معاینه می‌کند، می‌گوید: «روزانه حدود ۱۵۰ بیمار در بخش داخلی پذیرش می‌شود که اغلب سگ و گربه و پرندگان هستند. گاهی خرگوش، لاک‌پشت و خوکچه هندی و مار هم می‌آورند. البته من میمون و راکون هم اینجا ویزیت کرده‌ام، اما به صاحبان این حیوانات می‌گویم که این حیوانات را در خانه نگه ندارید و به باغ‌وحش بسپارید، چون نمی‌توانید شرایط مناسبی برای نگهداری‌شان فراهم کنید و ممکن است برای سلامتی‌تان هم مضر باشند.» به گفته دامپزشک جوان، بیماران این مرکز حیوانات خانگی هستند، اما گاهی حیوانات خیابانی را هم به اینجا می‌آورند: «خوشبختانه در سال‌های اخیر مردم نسبت به حیوانات خیابانی مهربان‌تر شده‌اند و بارها پیش آمده افراد مهربان در خیابان حیوان مجروحی را دیده و با وجودی که عجله داشته‌اند، بی‌تفاوت نگذشته‌اند و آن حیوان را به مرکز درمانی رسانده‌اند. مثلاً یکبار شیفت شب بودم یک آقایی ساعت ۴ صبح یک سگ خیابانی که در بزرگراه رسالت، تصادف کرده بود به بیمارستان آورد. شکم حیوان پاره شده و خونریزی داخلی داشت، ولی با درمان به موقع بعد از چند روز حالش خوب شد.» رفیعی درباره هزینه درمان این حیوانات می‌گوید: «این موارد جزو بیماران حمایتی هستند و ما هزینه ویزیت یا حق‌الزحمه و جراحی نمی‌گیریم.» این دامپزشک که پیداست عاشق کارش است، در ادامه می‌گوید: «حیوانات هم مثل ما احساس دارند وقتی حالشان را خوب می‌کنیم قدردانی می‌کنند، یادم است یکبار حیوانی را که درد می‌کشید درمان کردم، وقتی دردش کم شد برای ابراز محبت، نیم‌خیز شد و دو دستش را روی شانه‌ام انداخت.» 

  • فروشگاه، آرایشگاه و پانسیون حیوانات

طبقه زیرهمکف به داروخانه و فروشگاه مخصوص حیوانات اختصاص داده شده است. جایی که در آن علاو بر دارو، انواع اسباب‌بازی، قلاده‌های رنگارنگ، خاک مخصوص حیوانات، لوازم بهداشتی و آرایشی لوکس، ظروف غذاخوری، غذاهای متنوع و مکمل‌های غذایی، انواع جلیقه و لباس‌ مارک‌دار، جای خواب، کیف حمل، دستگاه ماساژور و.... عرضه می‌شود. بیشتر از همه جعبه‌های غذای خشک در قفسه‌ها چیده شده است. قیمت یک پاکت غذای خشک بسته به وزن و محتویاتش از ۴۵ تا ۲۲۰ هزار تومان است، در بخش پوشاک تنوع زیاد است؛ جوراب، کت و شلوار، جلیقه، پاپیون، پیراهن، تی شرت، پلیور، سارافون، دامن، کاپشن و حتی عینک آفتابی مخصوص حیوانات در اینجا پیدا می‌شود. طبقات دوم و سوم بیمارستان مخصوص اتاق‌های جراحی، MRI، اکوی قلب و بخش بیماران سرطانی و ایزوله است و فقط پزشکان و همراهان بیمار که اغلب چشمانی مضطرب و صورتی غمگین دارند در رفت و آمدند. اما برخلاف این طبقات، طبقه چهارم شاد و متفاوت است. اینجا با داشتن ۳ میز مخصوص شست‌وشو و اصلاح و ماساژ حیوانات یکی از لوکس‌ترین قسمت‌های بیمارستان است. روی یکی از میزها گربه سفیدی که ازنژاد پرشین است لم داده و آرایشگر پس از سشوار کشیدن با برس مخصوص موهایش را مرتب می‌کند. روی میز کناری سگ پاکوتاهی با گوش‌های آویزان منتظر است تا ناخن‌هایش را کوتاه کنند و... هزینه شست‌وشو، سشوار، اصلاح مو و ناخن و ماساژ از ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان متغیر است. اما مرفه‌ترین طبقه این مرکز پانسیون مخصوص نگهداری حیواناتی است که صاحبانشان به دلیل مسافرت آنها را به اینجا سپرده‌اند. در این پانسیون که بی‌شباهت به هتل نیست حیوانات در محفظه‌های پاکیزه و جدا نگهداری می‌شوند و بنا به ذائقه‌شان با غذای گرم یا سرد پذیرایی می‌شوند. حمام، ماساژ، هواخوری و گردش روزانه و کلبه بازی هم از خدمات پانسیون است. هزینه نگهداری حیوانات در پانسیون برای یک شب بسته به نوع خدمات دریافتی از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.»

  • کرونا از حیوان به انسان منتقل نمی‌شود

در ماه‌های اول شیوع کرونا خبرهای ضد و نقیضی درباره انتقال این ویروس توسط حیوانات منتشر می‌شد. رفیعی با رد این خبرها درباره ارتباط حیوانات با کرونا می‌گوید: «چند ماه قبل به دلیل ترس از بیماری کرونا خیلی‌ها حیوانات خانگی‌شان را رها کردند اما کرونا در حیوانات بسیار به ندرت دیده شده و آن هم بسیار خفیف است. از طرفی تحقیقات علمی جدید نشان می‌دهد کرونا از انسان به حیوان قابل انتقال است اما از حیوان به انسان منتقل نمی‌شود. یعنی حیوانات برای ما خطرناک نیستند، بلکه این ما هستیم که اگر ناقل باشیم آنها را بیمار می‌کنیم.» او درباره آمار بیماران کرونایی مرکز می‌گوید: «در این چند ماه فقط یک یا دو مورد گربه مبتلا به کووید ۱۹ به مرکز آوردند.» 

  • شغل پراسترس

دامپزشک جوان معتقد است برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند دامپزشکان فقط واکسن می‌زنند یا قرص انگل به حیوانات می‌دهند، دامپزشکی شغل بسیار سختی است چون حیوان زبان ندارد که بگوید کجایش درد می‌کند و پزشک باید با معاینه دقیق درد را تشخیص داده و درمان کند. او می‌گوید: «حیوانات هم مانند انسان‌ها انواع بیماری‌های عجیب و غریب دچار می‌شوند. گاهی بیمار یک جسم خارجی در شکمش فرو رفته یا آسیب مغزی دیده و باید بلافاصله جراحی شود و این کار پراسترسی است.» او که می‌گوید گاهی شب‌ها خواب عمل جراحی که فردا باید انجام دهد را می‌بینید، معتقد است با همه این استرس، دامپزشکی شغل پردرآمدی نیست و دامپزشکان حاذق و پرکار میانگین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان درآمد دارند. به گفته دامپزشک جوان، چون بیمه درمانی حیوانات نداریم، هزینه‌ درمان در بیمارستان‌های دامپزشکی نسبتاً بالاست و مراجعان این مراکز اغلب قشر مرفه یا متوسط هستند. 

کد خبر 552895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha