بالاخره پس از ۱۰ سال پروژه خاک گرفته مجتمع فرهنگی و تفریحی «کوثر» منطقه ۹ به روزهای افتتاح نزدیک می‌شود.

پروژه محلی

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور: این خبر و رویداد برای اهالی محله «استاد معین» به منزله همان نقطه پایان محدودیت‌های رفت و آمد به سبب فعالیت و استقرار کارگاه‌های عمرانی پروژه و هم‌چنین سامان گرفتن نمای بصری ضلع جنوبی محله در محور خیابان «هاشمی» است. اما این تنها یک روی ماجراست. سری به محله استادمعین زده‌ایم تا در گفت‌وگو با اهالی و معتمدان محله، بیم و امیدهای آنها را درباره کم و کیف بهره‌برداری و همسایگی با مجتمع کوثر با هم مرور ‌کنیم.  
خیابان «دامپزشکی» را به سوی خیابان هاشمی گذر می‌کنم. با وجود پاندمی «کووید ۱۹»، اینجا خبری از رعایت فاصله‌های فیزیکی و بهداشتی بین اهالی نیست. شاید چون تراکم جمعیتی محله استادمعین به حدود ۱۹ هزار نفر می‌رسد و ساختمان‌ها تنگ هم قد کشیده‌اند، فاصله گرفتن کمی دشوار به نظر می‌آید. جلوتر، مجتمع کوثر با سنگ نمایی کرم رنگ و حاشیه‌هایی آجری، جلوه می‌کند. کارگران مشغول نازک‌کاری هستند و اهالی اما بی‌تفاوت عبور می‌کنند. 

  • از زمینِ متروک معتادنشین  تا پروژه خاک گرفته

سراغ کاسب قدیمی محله می‌روم. به هر حال، کاسبان به سبب معاشرت و مجالستی که با دیگر همسایه‌ها دارند، منابع اطلاعاتی خوبی برای مصاحبه و هم‌صحبتی درباره موضوعات محلی محسوب می‌شوند. «احمد نقبی»، یکی از همان کاسبانی قدیمی محله است که می‌گوید: «۱۰ سال از روزی که در این زمین متروک معتادنشین، کلنگ زده‌اند، گذشته است. آن روز گفتند قرار است مجتمع تفریحی بسازند، اما تا امروز تنها سر و صدا و محدودیت‌های‌ ترددی‌اش نصیب ما شده است. چشم‌مان آب نمی‌خورد که به این زودی‌ها عملیات عمرانی این مجتمع پایان یابد. اگر هم افتتاح شود، کسی استقبال نمی‌کند! آخر تالار پذیرایی‌اش ظرفیت ۱۰۰ نفری دارد! در حالی که این محدوده همه خانواده‌ها، قوم و خویش‌دار هستند و پرجمعیت. کسی بخواهد مراسم عروسی بگیرد، حداقل ۳۰۰، ۴۰۰ نفری مهمان دارد. برای این است که می‌گویم استقبال نمی‌شود.»

  • افزایش سرانه‌ها در سایه ایرادهای فنی

«احمد آقا، بی‌راه نمی‌گوید.» این جمله تأییدی را «بهرام قاضی» یکی از مشتری‌هایش می‌گوید و ادامه می‌دهد: «سال گذشته، چند کارشناس معماری و سرمایه‌گذار برای بازدید از مجتمع آورده بودند تا شاید برای پیشروی پروژه جذب سرمایه کنند، اما مشکلات فنی مجتمع مانع شد. می‌گویند سیستم تهویه رستوران‌هایش استاندارد نیست و به هنگام بروز احتمالی حوادث، خطرآفرین است.» «‌محمد مرادی»، یکی دیگر از مشتری‌های مغازه جمع و جور احمداقا، وارد گفت‌وگو می‌شود و می‌گوید: «این مجتمع کاربری‌هایی زیادی دارد. یعنی فکرش را نکرده‌اند که معبر کم‌عرض هاشمی و معابر باریک و فرعی اطراف، گنجایش حجم زیادی از رفت و آمدها را ندارد و ممکن است مشکلات ترافیکی و حتی درگیری‌های متعدد ایجاد کند؟ این‌گونه آرامش محله را بیشتر بر هم می‌زند. جای این مجتمع‌های چند منظوره، در معابر عریض با پهنه‌های گسترده است.» «مریم پسندپور» نیز از ساکنان محله است که نظرش کمی متفاوت از دیگران است. او می‌گوید: «با بهره‌برداری از این مجتمع، سطح سرانه‌های تفریحی و ورزشی محله حسابی جابه‌جا می‌شود. ما اینجا سینما و تالار پذیرایی محلی نداشته‌ایم که البته با افتتاح مجتمع کوثر از خدمات این چنینی بهره‌مند می‌شویم. به هر حال، همسایگی با مجتمع کوثر می‌تواند دردسرهایی داشته باشد، ولی این همان نیاز جدی است که خیلی از اهالی محله اغلب اوقات بهانه‌اش را می‌گرفتند. ناگفته نماند که محله استاد معین، کتابخانه و کتابفروشی درست و حسابی هم ندارد. کاش این سرانه نیز در این مجتمع گنجانده می‌شد.»

  • ضرورت خدمات‌دهی به اهالی

«مسعود بخشایشی»، یکی از اعضای شورایاری محله استادمعین در این‌باره می‌گوید: «به مثبت یا منفی بودن عملکرد و بازدهی پروژه کوثرکاری ندارم. آنچه انتظار می‌رود، تحقق وعده‌هاست. ۱۰ سال از کلنگ‌زنی این پروژه می‌گذرد. ۱۰ سال، زمان خیلی زیادی است. در عصر حاضر با این زمانی که ما صرف ساخت مجتمع کوثر کرده‌ایم، یک شهر می‌سازند! اینها به کنار، افتتاح هم اگر اتفاق بیفتد، پیمانکار برای بخش‌های مختلف آن با توجه به شرایط اقتصادی حاکم به این آسانی پیدا نمی‌شود. به هر حال، پیمانکار و سرمایه‌گذار هم حق دارند برای آزمودن بخت خودشان در این محله تقریباً کم‌برخوردار، نگران باشند. مگر اینکه خدمات ارائه شده در مجتمع کوثر را نیم‌بها و متناسب با سطح درآمد اهالی تنظیم کنند تا بتوانند از سرانه‌هایی که طی این سال‌ها محروم بوده‌اند، استفاده کنند.» «مجید کریمی»، یکی دیگر از اعضای شورایاری می‌گوید: «افزایش سرانه‌های فرهنگی و تفریحی و از سویی دسترسی مناسب محلی، از جمله امتیازهای مجتمع کوثر است اما به شرطی که معابر منتهی به این مجتمع ضمن اصلاح هندسی و جانمایی تابلوهایی مناسب، طرح تعریض‌شان نیز اجرا شود. چراکه با راه‌اندازی مجتمع کوثر و چند برابر شدن‌ ترددها، ترافیک سنگین ایجاد می‌شود. بنابراین، پیش از اینکه مشکل حاد دیگری پیش بیاید، باید برایش فکری کرد. البته امیدوارم این دوباره فکر کردن، ۱۰ سال طول نکشد. اهالی امروز به سرانه‌های حداقلی شهری احتیاج دارند.»

  • توقف پروژه به دلیل کمبود بودجه

«فرزاد فرهادیان»، سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه ۹، ضمن اعلام خبر افتتاح مجتمع فرهنگی و تفریحی کوثر تا سال ۱۴۰۰، می‌گوید: «مجتمع کوثر، بیش از ۸ هزارمترمربع زیربنا دارد که سال ۱۳۸۹ در تقاطع خیابان دامپزشکی و هاشمی کلنگ زده شد. دلیل اصلی توقف عملیات عمرانی این پروژه بزرگ محلی، طی این سال‌ها، تأمین نشدن بودجه لازم بوده است.» فرهادیان، در پاسخ به این پرسش که مگر بودجه هر پروژه در مرحله مطالعات و ارزیابی آن پیش‌بینی و سپس تخصیص داده می‌شود، می‌گوید: «بودجه تعیین شده است اما نوسانات مداوم بازار سبب ناهماهنگی در بودجه تعریف شده و بودجه مورد نیاز و مصرفی شد. دلیلی که در شرایط اقتصادی کنونی نیز همچنان پابرجاست. از آنجا که این مجتمع با ۸۰‌درصد پیشرفت فیزیکی جزو پروژه‌های اولویت‌دار منطقه محسوب می‌شود، فعالیت کارگاه‌های عمرانی آن از سر گرفته شده است.» او در ادامه می‌افزاید: «مجتمع فرهنگی و تفریحی کوثر در ۲ فاز به بهره‌برداری خواهد رسید. فاز نخست، شامل بخش‌های خدماتی است که فعالیت‌شان مغایر با پروتکل‌های بهداشتی دوران کرونایی نیست و فاز دوم شامل بخش‌های مربوط به ورزش‌های آبی می‌شود.»
مجتمع کوثر منطقه ۹ دارای ۷ طبقه و شامل بخش‌هایی مانند پارکینگ، استخر، سونا و جکوزی، کافی‌شاپ، رستوران‌های بین‌المللی، خانه اسباب‌بازی، ۳ سالن سینما، سالن‌های ورزشی، تالارهای پذیرایی است.

کد خبر 552515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha