یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

روحانی در ماه‌های اخیر با اشارات تلویحی در سخنانش به حملات و فشارهایی که علیه او به‌کار می رود پاسخ داده است.

روحانی - ستاد کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، جبهه مقاومت رئیس‌جمهور مقابل فشارهای سنگین آمریکا یک عقبه پاسخگویی به منتقدان داخلی هم دارد. حسن روحانی همه را نشسته در یک «کشتی» فرض می‌کند و ماه‌هاست مخالفانش را از نکوهش دولت بازمی‌دارد.

تلاطم این کشتی اما در هفته‌های منتهی به انتخابات آمریکا رفته‌رفته بیشتر می‌شود. فشار حداکثری ‌از سوی کاخ‌سفیدنشین‌ها شدت می‌گیرد ‌اما در داخل، منتقدان، ناخدای این کشتی را به ناکارآمدی متهم می‌کنند و روحانی در جواب، اوضاع نابسامان را به توفان تحریم‌های آمریکا حواله می‌دهد.

تنگ‌شدن وضعیت معیشت مردم، انعکاس رسایی در فضای مجازی و حتی رسانه‌های رسمی کشور دارد و برخی رقبای سیاسی دولت نیز پرچم مخالفت خودشان را در این اعتراضات بالا برده‌اند. آمریکا کلیدواژه اصلی رئیس دولت در تحلیل اوضاع و این کارزار است. او با پذیرش تلویحی مشکلات کشور در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید می‌کند:«مردم اگر می‌خواهند به‌خاطر مشکلات کسی را لعن و نفرین کنند، آدرس آن کاخ سفید است.»

تحریف تحریم‌ها و آدرس غلط دادن درباره آنها ۲پاسخ اصلی روحانی به منتقدانش بوده‌است؛ می‌گوید: «عده‌ای به‌خاطر منافع باندی و جناحی درمورد مشکلات کشور به مردم آدرس غلط ندهند.» اما این عده چه کسانی هستند؟ کجا را نشانه گرفته‌اند و درباره بحران‌های داخلی چه می‌اندیشند؟ پاسخ به این ۳سؤال سمت و سو و جهت‌گیری‌های مخالفان دولت را هم روشن خواهد کرد.

لقب روحانی به پمپئو: وزیر جنایت آمریکا

خود روحانی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها از سال‌۹۷ تا ۹۹ با تحریم غلط، غیرقانونی، بیجا و ضدانسانی و همچنین علمیات تروریستی، حداقل ۱۵۰میلیارد دلار به کشور لطمه زده‌اند، می‌گوید: «آنها حتی جلوی انتقال دارو و درمان و مواد غذایی به ایران را گرفتند و آدم‌هایی هستند که هیچ‌وقت با این توحش ما در کاخ سفید ندیده بودیم.

بزرگ‌ترین توحش تاریخی را انجام دادند و آن آقایی که اسمش وزیر خارجه ولی وزیر جنایات آمریکاست، افتخار هم می‌کند و می‌گوید من امسال جلوی ۷۰میلیارد دلار منابع ایران را گرفتم؛ یعنی به دشمنی و ضربه به ملت ایران افتخار می‌کنند.» بعد هم نشانه دیگر این دشمنی را مخالفت آمریکا با وام ۵میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول برای تامین دارو و تجهیزات درمانی و بیمارستانی عنوان می‌کند و ‌می‌افزاید: «مردم برای کمبود و مشکلات در کشور اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، آدرس این لعن و نفرین، کاخ سفید در واشنگتن است و کسی آدرس اشتباه به آنها ندهد. یک عده به‌خاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس صحیح تمام جنایات و فشار بر مردم عزیز ایران، واشنگتن دی‌سی و کاخ‌سفید و آنهایی است که در این ساختمان هستند و این همه جنایات علیه ملت ایران روا داشتند و شما می‌بینید هر روز فشار و مشکلات را تشدید می‌کنند.»

آدرس و نشانی این جریانات و گروه‌های سیاسی در خلال اظهارات دور دوم ریاست‌جمهوری او قابل ردیابی است.روحانی شهریورماه سال۹۷ وقتی برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان به مجلس رفته بود، به «آدرس غلط» داخلی‌ها در نابسامانی اوضاع کشور اشاره کرده بود. او با طرح این سؤال که چه شد کشوری که در یک مسیر کاملا آرام حرکت می‌کرد،یک‌مرتبه فضای کشور تغییر کرد، گفته بود: «تاریخ این تغییر ۵دی‌ماه سال‌۹۶ است. هرکس تاریخ دیگری بدهد، به اعتقاد من آدرس غلط به مردم داده است.

۵دی‌ماه سال‌۹۶ بود که مردم ناگهان دیدند در خیابان‌ها عده‌ای شعار می‌دهند و شعارها کم‌کم به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل‌قبول برای همه مردم تبدیل شد و مردم را دچار حیرت کرد.» او بارها در سخنرانی‌های خود به تأثیر همین عده جنجال‌ساز در تحولات دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش و تبعات آن در آشفتگی اوضاع اقتصادی کشور اشاره داشت.

آنها که تحریف می‌کنند

نشانی دیگر رئیس‌جمهور درباره این عده کینه‌های انتخاباتی‌شان بود. روحانی نیمه مردادماه و در ایام سالگرد مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری خود در جلسه هیأت دولت، در تشریح فضای عمومی سیاسی کشور گفته بود: «اینجا یک نکته‌ای را می‌خواهم خدمت همه عزیزان، همه سیاسیون، همه بزرگان کشور، همه فرهیختگان عرض کنم. یک اشکال بزرگ تا امروز در جمهوری اسلامی ایران داریم و آن اینکه تاریخ انتخابات داریم؛ یعنی وزیر کشور ما اعلام می‌کند که در روز فلان و تاریخ فلان مثلا سال‌۱۴۰۰ انتخابات است، اما پایان آن را نمی‌تواند اعلام کند، این مشکل ماست.

انتخابات را شروع می‌کنیم و روز آن را هم اعلام می‌کنیم، اما انتخابات ما پایان ندارد و همینطور انتخابات و فضای انتخابات و دعوا و رقابت است. انتخابات دوره دارد. انتخابات این است. از روزی که اعلام می‌شود، زمان استعفا، آنهایی که باید استعفا بدهند تا روز ثبت‌نام، تا روز انتخابات پای صندوق، تا روزی که تأیید می‌شود، تا روزی که منتخب اعلام می‌شود، تمام.

روزی که منتخب اعلام شد، پایان انتخابات است. دیگر رقابت و تبلیغات نداریم، دیگر علیه نیستیم، آن دوره انتخابات بود. در دوره انتخابات همه، همه حرف‌ها را می‌زنند. این از آن انتقاد می‌کند و او از این انتقاد می‌کند و اینها در دوره انتخابات قابل‌قبول است و در دوره انتخابات یک چیزهایی قابل گذشت است. اما اشکال ما این است که پایان انتخابات را اعلام نمی‌کنیم که چه زمانی است، انتخابات تمام شد، بیایید با هم کار کنیم.»

روحانی بلافاصله پس از طرح این جملات نشانی سوم همین عده از مخالفان و شیوه مخالفت‌کردن‌شان را هم داده و گفته بود: «بیاییم در کنار تحریم، حداقل تحریف را درست نکنیم. اگر هم دشمنان تحریف درست می‌کنند، در داخل آن را دنبال و اجرا و بیان نکنیم. اشکال از تحریم آمریکاست، تحریم را نمی‌بینید، می‌گویید اشکال از آنجاست، از اینجاست. ممکن است اشکال از آنجا و اینجا باشد، ولی اشکال تحریم را باید ببینیم. علت تحریم و شرایط تحریم را هم باید ببینیم. شرایط اقدامات مثبت و منفی را هم باید به‌خوبی ببینیم.»

روی سخن روحانی مشخصا با کسانی بوده است که در صحبت‌های خود، دولت را متهم به ناکارآمدی در شرایط تحریم‌ها کرده‌اند؛ اینکه:« درحالی‌که تحریم‌کنندگان و دشمنان این ملت و سرزمین بیش از همه شکست خود را شاهدند، ترویج پی‌درپی شایعات، سیاه‌نمایی از طریق ارائه آمار و اطلاعات نادرست و القای ناتوانی و ناکارآمدی و شکاف میان مسئولان و قوای کشور و مهم‌تر از همه ایجاد فاصله میان مردم و مسئولان، به نوعی حرکت در راستای تحقق توطئه دشمنان علیه کشور و نظام است.»

یکصدایی لازم است

بهره‌برداری‌های انتخاباتی تا ۲۸خردادماه سال بعد که انتخابات ریاست‌جمهوری دور سیزدهم برگزار می‌شود نیز اگرچه برای روحانی و تیم دولت غیرمنتظره نبوده‌، اما نباید به هراس جمعی این کشتی‌نشینان در تعابیر روحانی بینجامد.

او می‌گوید: «من هم می‌دانم به انتخابات نزدیک می‌شویم، می‌دانم افرادی از حالا کمربند را برای انتخابات سفت می‌کنند. اشکالی ندارد. ان‌شاءالله یک انتخابات خوب خواهیم داشت، انتخابات با رقابت خواهیم داشت، اما در فضایی که به‌تدریج انتخاباتی خواهد شد، انتظارات را بی‌جهت بالا نبریم. در فضایی که به‌تدریج انتخاباتی خواهد شد، حقایق را تحریف نکنیم. تحریف حقایق، یک گناه بزرگ و نابخشودنی ملی و انقلابی است. سیاه‌نمایی را آغاز نکنیم.»

رئیس‌جمهور دوم مهرماه هم در جلسه هیأت دولت با تأکید بر اینکه شرایط کشور، شرایط جنگ اقتصادی است، گفته بود: «امروز در وهله اول همه باید باور کنیم که در شرایط جنگ هستیم و دوم اینکه باور کنیم بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست و در این عرصه همه مسئولیت دارند.» او همه ارکان نظام را دعوت به یکصدایی در این شرایط جنگی کرده و گفته بود: «اگر مردم باور کنند که در جنگ هستیم - که البته باور دارند - و همه مسئولان و قوا در کنار هم و دست به‌دست هم بدهیم، بدون تردید پیروز و موفق خواهیم شد و امروز به فضل الهی همه قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و تمام ارکان کشور یکصدا هستند.»

کد خبر 552478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • سعید IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    47 5
    بله درسته کاخ سفید بی تقصیر نیست اما دزدیها و کصافت کاری های یک سری مسئولین بی وجدان که تا قیامت مدیون خون شهدا هستند هم تقصیر کاخ سفیده.نه اقای روحانی اتفاقا شما داری به مردم ادرس غلط میدی.!!!!!!!!
    • احمد US ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      0 6
      من نظر شما را لایک کردم دوست عزیز.اما یک سوال را وجدانا، به عنوان یک هموطن شما از جنابعالی میپرسم، آیا شما هم هم عقیده هستید که از نظر اکثر غریب ب اتفاق مردم ایران، این رییس جمهور و اطرافیانش و حتی برادر خودش و برادر معاون اولش که در دادگاه های قوه قضاییه خود جمهوری اسلامی فسادهای اداری و مالی گسترده شان ثابت شده وبرایشان هم حکم صادر شده و معلوم نیست که آیا در حال ،دراندن دوران محکومینت هستند یا نه، فاقد کفایت لازم برای ادامه ریاست جمهوری هستند؟ آیا شما هم موافق هستید؟ مگر اکثر نمایندگان این مجلس به اصطلاح انقلابی یکی از شعارهای دوران تبلیغات خود را سوال محکم و بعضا استیضاح این هییت دولت ناکارآمد و فاسد قرار نداده بود؟مگر ادامه به کار هر روز این دولت لطمه به تک تک ملت ایران و حتی صربه به خود نظم جمهوری اسلامی نیست؟آیا شما میتوانید بنده و یا خودتان و دوستانتان را با کلمه ای،منطقی، چیزی، قانع کنید که چطور ممکن است اجازه حتی سوال از رییس جمهور را نداشته باشند؟ حتی اگر یادتان باشد در جریان اتفاقات ابان ۹۸ که به گفته وزیر کشور چیزی حدود ۲۵۰ نفر در خیابان ها کشته شدند،اجازه سوال از او نبود؟
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    49 1
    یعنی اگر تحریم نبود ما مشکلاتمان حل میشد یا امریکا نبود ما دیگر مشکلی نداشتیم پس این همه پولهای اختلاس شده از کجاس
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    50 2
    لعن ونفرین برآنها که ازروی هوای نفس وکینه ولجباززی کشوررا به این روز انداخته اندوخدا خوب میداند که آنها چه کسانی هستند .انتقام خدا دروغ نیست .
  • اکبر IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    30 9
    آقای روحانی فراموش کرده که ثمره درخت گلابی برجهان خشک شدن درخت گلابی بود وباز فراموش کرده که می گفت آمریکا کدخدا ی جهان است باید با کد خدا ببندیم
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    1 0
    امریکا بهترین بهانه برای دزدها رانتخواران اختلاسگران و هزاران موجود نامردی که خون مردم درشیشه کردندو می خورند می برند و می گویند اگر امریکا نبود اینها را گردن کی باید می انداختیم
  • محمد IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    2 0
    به امید مذاکرات بین ایران و امریکا
  • سعید IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    2 0
    پس اون شعارا چی شد قرار بود آمریکا هیچ غلطی نباید بکند؟ والا گلی که شما به مردم دزدید هیچ آمریکایی نمی تواند بزند
  • ناشناس ۱ IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    1 0
    وقتی از صبح تا شب مرگ بر آمریکا میگید این چیزا هم داره
  • بی نام ا IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    6 0
    آدرس همین جاست خود شما هستی پس مذاکره کن تا لعن ونفرتي به تو نباشد بی کفایتی خود را گردن دیگران نیاندازید
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    جناب اقای روحانی بجای اینکه ناکارامدی خودتان راگردن دیگران بیندازید زمان استراحت بینی وبین الله به کارهای خودت فکرکن بعدازخداتنهاکسی که بیشترازهمه شمارامیشناسدخودشمائی
  • ابوالفضل فشارکی IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    0 0
    روحانی اگرجای توبودم خودکشی میکردم. گند زدی