هفته گذشته تعاریف علمی استرس و اضطراب همچنین موارد تشابه و تفاوت این دو را توضیح دادم و همچنین به ضرورت به کارگیری روش‌هایی برای مدیریت استرس و پیشگیری از عوارض جسمانی و روانی آن پرداختم.

كاهش استرس

همشهری آنلاین_بنفشه حیرت نگاری: در متن حاضر قصد دارم چند شیوه عملی را که می‌تواند به شما برای کنترل و کاهش استرس‌های روزمره یاری دهد، معرفی کنم: 

۱ دلیل و چرایی استرس خود را پیدا کنید 
هر موقعیتی که بتواند تعادل و روتین زندگی روزمره ما را تحت تأثیر خود قرار دهد، ممکن است موجب بروز استرس شود. بنابراین جست‌وجو کنید از چه زمانی دچار استرس شده‌اید و چه موردی عامل اصلی این نبود تعادل و بر هم زننده روتین زندگی‌تان است. یک مصاحبه شغلی، یک امتحان یا نزدیک شدن به آغاز یک برنامه جدید یا دلخوری از یک دوست؟ هریک از این موقعیت‌ها می‌تواند عامل اصلی استرستان باشد.  

۲ تفکیک موضوعات و موارد قابل کنترل از غیرقابل کنترل
باید به این امر واقف باشید که برخی از مواردی که در زندگی با آنها مواجه می‌شوید، قابل کنترل نیستند و شما روی آنها تأثیری نخواهید داشت. بنابراین آنهایی را که می‌توانید تغییر دهید، از آنهایی که توان تغییر آن را ندارید جدا کنید. این کار موجب می‌شود توجهتان از موارد غیرقابل تغییر به مواردی که در حیطه تأثیرگذاریتان قرار دارند، معطوف شود. به عبارت ساده‌تر برای مسائلی که از حیطه کنترل و تأثیر شما خارج هستند، استرس نداشته باشید و غیرقابل تغییر بودن آنها را بپذیرید.  

۳ به امور و کارهایی که علاقه دارید بپردازید 
به‌طور حتم هر فردی دارای علایقی است که از پرداختن به آنها لذت می‌برد. علایق خود را شناسایی کنید و پرداختن به آنها را در برنامه روزانه یا هفتگی خود قرار دهید. دور شدن از فعالیت‌هایی که دوستشان داریم و از آنها لذت می‌بریم می‌تواند ما را دچار استرس کند.  

۴ با برنامه‌ریزی مناسب زمان خود را مدیریت کنید 
محدودیت یا به قول معروف کم آوردن وقت، می‌تواند یکی از عوامل ایجاد استرس باشد. لذا می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و اولویت‌بندی صحیح از زمان موجود بهتر استفاده کرد.  

۵ به کارگیری تجربه شخصی 
هر فرد زمانی که دچار استرس می‌شود بنا بر تجربه شخصی، به شیوه خود شرایط را قابل تحمل و آن را کنترل می‌کند و کاهش می‌دهد: گروهی با قدم زدن، برخی با کتاب خواندن، تعدادی نیز با دیدن یک فیلم. شما با آگاهی از روش‌هایی که اطرافیان برای کاهش استرس خود به کار می‌گیرند و امتحان آنها می‌توانید به شیوه‌های متنوعی از مدیریت استرس دست یابید.  

۶ کارهای اضافه را شناسایی و حذف کنید 
 با بازنگری کارهای روزانه خود، مطمئن شوید کار اضافه‌ای به خود تحمیل نمی‌کنید و در صورت یافتن چنین فعالیت‌هایی، آنها را کاهش دهید و یا در صورت امکان از برنامه روزانه‌تان حذف کنید.  

۷ برای مسائل و اتفاقات اهمیت و ارزش متناسب با آن قائل باشید
 هر مسئله و اتفاقی که رخ می‌دهد می‌تواند تعادل جاری زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد، ولی آیا همه آنها به یک اندازه اهمیت دارند؟ به‌طور حتم پاسخ به این سؤال «خیر» است. تأخیر در رسیدن به یک قرار به دلیل قرار گرفتن در ترافیک و بروز یک اختلاف نظر در زندگی زناشویی به یک اندازه ارزشگذاری نمی‌شود. پس برای هر مسئله یا موردی که پیش می‌آید به اندازه اهمیت و ارزش و میزان تأثیرگذاری واقعی آن دچار استرس شوید، نه اینکه با هر اتفاقی تا حداکثر ممکن استرس را بر خود تحمیل کنید. این شیوه می‌تواند پیامدهای جسمی و روانی بسیاری را به دنبال داشته باشد.  

۸ بین «نگران بودن» و «اهمیت داشتن»، «اهمیت داشتن» را انتخاب کنید 
برخی هنگامی که با یک مشکل یا مسئله روبه‌رو می‌شوند، نگرانی‌های زیادی را بر خود تحمیل می‌کنند بدون اینکه این نگرانی و تشویش بتواند برای حل و رفع آن مشکل یا مسئله کمک مشخصی به ما کند. در عوض وقتی یک مسئله را برای خود «مهم» می‌انگاریم تمام توان و امکانات خود را به آن موضوع اختصاص می‌دهیم. این تجمیع و تمرکز امکانات می‌تواند ما را در مسیر حل و فصل آن مسئله بسیار یاری کند. بنابراین می‌بینید که «اهمیت دادن» مفیدتر از «نگران بودن» است. پس در واگویه‌های خود جمله «برای ... نگرانم» را به «.... . برایم مهم است» اصلاح کنید.  

۹ تمرین‌های آرامسازی
یکی از مواردی که می‌تواند در کاهش عوارض جسمانی استرس از جمله بالا رفتن ضربان قلب، تعریق و بالا رفتن فشارخون مؤثر واقع شود و انجام آن به کاهش استرس و تسلط آرامش کمک می‌کند، انجام تمرینات تنفسی و آرام‌سازی بدن (ریلکسیشن) است که می‌توانید با یادگیری و تکرار آن به‌طور قابل ملاحظه‌ای از میزان استرس به وجود آمده، بکاهید.  
* روان‌شناس بالینی و فیلم درمانگر

کد خبر 552335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha