مدت زمان میان قرارگرفتن در معرض عامل بیماری‌زا تا شروع علائم را «دوره کمون» یا «دوره پنهانی» می‌نامند و این مدت برای کروناویروس جدید بین سه تا ۱۴ روز است.

contagion

به گزارش همشهری آنلاین، البته معمولا چهار تا پنج روز پس از قرارگیری در معرض ویروس علائم در افراد دچار عفونت ظاهر می‌شود.

از طرف دیگر می‌دانیم فرد دچار کووید-۱۹ می‌تواند ۴۸ تا ۷۲ پیش از ظهور علائم واگیر باشد و ویروس را به دیگران منتقل کند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند بیشترین احتمال انتقال ویروس از فرد دچار عفونت به دیگران در طول ۴۸ ساعت پیش از بروز علائم عفونت در فرد است.

با توجه به این یافته‌ها، ماسک زدن، فاصله گیری جسمی و یافتن افرادی که در تماس با فرد دچار عفونت بوده‌اند، می‌تواند خطر انتقال ناخواسته ویروس را از فرد دارای عفونت اما بدون علائم به دیگران کاهش دهد.

همچنین احتمال انتفال ویروس در ابتدای بروز علائم در فرد دارای عفونت، به خصوص اگر علائم شامل سرفه و عطسه باشد، زیاد است.

حتی اگر فرد در طول دوره عفونت هیچ علامتی نداشته باشد، در صورتی در تماس نزدیک با دیگران قرار گیرد، امکان انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.

اغلب افراد دچار کروناویروس که علامت‌دار هستند، ۱۰ روز پس از برطرف شدن علائم دیگر واگیر نیستند و ویروس را سرایت نمی‌دهند. افرادی که آزمایش کرونایشان مثبت شده است، اما در طول ۱۰ روز پس از انجام آزمایش هیچ علامتی بروز نمی‌دهند، نیز احتمالا واگیر نیستند، اما باید توجه داشت که استثنائاتی هم در این باره وجود دارد.

بنابراین برخی از کارشناسان هنوز هم ایزوله کردن برای ۱۴ روز را توصیه می‌کنند.

یکی از مشکلات برای اینکه قواعد کلی برای انتقال و سرایت کروناویروس بیان کرد، این است که این ویروس در افراد متفاوت به اشکال متفاوتی رفتار می‌کند. برای همین هم در مناطقی که میزان شیوع کرونا بالا است، توصیه می‌شود همه افراد ماسک بزنند و فاصله دست کم ۲ متری را رعایت کنند.

اگر بخواهیم به شیوه‌ای «‌علمی»‌تر بخواهیم تعیین کنیم که فرد دیگر واگیر نیست، باید دو آزمایش PCR با نمونه‌گیری از ترشحات بینی یا گلو یا نمونه‌گیری از بزاق با فاصله ۲۴ ساعت انجام شود و نتیجه هر دو آزمایش از لحاظ وجود ویروس کرونا منفی باشد.

کد خبر 552128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha