همشهری آنلاین: یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که نوشابه‌های کولادار ممکن است خطر پوکی استخوان را در زنان بیفزاید.

به گزارش هلث‌دی نیوز کاترین تانر رئیس برنامه همه‌‌گیرشناسی و ارزیابی غذایی در مرکز پژوهش‌های غذا در دانشگاه تافتز  و سرپرست این تحقیق در این باره گفت: "مصرف نوشابه‌های کولادار  بوسیله زنان باعث کاهش تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها می‌شود."

میزان کاهش تراکم استخوان با میزان مصرف نوشابه کولا‌دار ارتباط مستقیم داشت؛ زنانی که هر روز نوشابه کولادار می‌نوشیدند تراکم استخوانی کمتری نسبت به زنانی داشتند که هفته‌ای یک بار از این نوشابه‌ها مصرف می‌کردند.

این تحقیق که بر روی 2500 زن با میانگین سنی 60 سال انجام گرفت، تراکم استخوان در سه محل متفاوت در استخوان لگن اندازه‌گیری شد.

تراکم استخوان در زنانی که هر رو ز کولا می‌نوشیدند در مقایسه با آنهایی که کولا نمی‌نوشیدند 4 درصد کمتر بود. دکتر تاکر می‌گوید:" این مقدار کاهش هنگامی که تراکم اسکلت مطرح است، کاملا قابل توجه است."

مصرف کولا در مردان با میزان کمتر مواد معدنی در استخوان‌ها ارتباطی نداشت.

مصرف نوشابه کولادار رژیمی هم باعث کاهش تراکم مواد معدنی استخوان می شدند، اما نوشابه‌های بدون کافئین کاهش زیادی در مواد معدنی استخوان ایجاد نکرده بودند.

ممکن است تاثیر نوشابه‌های کولا بر استخوان به کافئین موجود در آنها مربوط باشد که از قبل هم با کاهش مواد معدنی استخوان ارتباط داده شده بود. یک توضیح احتمالی دیگر این است  اسید فسفریک موجود در این نوشابه‌هاست که باعث می‌شود کلسیم استخوان‌ها برای خنثی‌کردن اسید آزاد شود.

دکتر مونا زیدی از دانشکده پزشکی مونت‌سینایی در نیویورک با این یافته‌ها موافق است و می‌گوید: "این موضوع به خصوص برای زنان جوان مهم است که هنوز به حداکثر میزان مواد معدنی استخوان‌شان نرسیده‌اند. مصرف مقدار زیادی نوشابه‌های کولا دار باعث خواهد شد که این زنان جوان به توده استخوانی حداکثر خود نرسند و سال‌ها بعدها در دوران یائسگی بیشتر در معرض پوکی استخوان قراربگیرند"

کد خبر 5521

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز