گروه سیاسی: پس از آنکه نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته تأکید کرد که بهتر است ایران هرچه زودتر به بسته مشوق‌های پیشنهادی غرب پاسخ دهد

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه گفت: ما بسته را دریافت کرده‌ایم و آن را بررسی خواهیم کرد و در زمان مناسبش درباره مسائل مربوط به آن اظهارنظر خواهیم کرد.

خاویر سولانا که شنبه گذشته با سفر به تهران بسته مشوق‌ها را به منوچهر متکی تحویل داده بود، روز گذشته به لوکزامبورگ رفت تا در جمع وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، گزارش سفر خود به تهران را ارائه کند.

به گزارش ایسنا، وی در این سفر در جمع خبرنگاران گفت: ملاقات با مقام‌های ایرانی بهتر از آنچه فکر می‌کردم، پیش رفت. کریستینا گالاچ، سخنگوی سولانا هم که در سفر به تهران وی را همراهی می‌کرد، گفت: فضا و واکنش مقامات ایرانی‌ بهتر از حد انتظار ما بود.

متکی هم که روز گذشته در افتتاحیه هجدهمین همایش بین‌المللی خلیج‌فارس سخن می‌گفت، با اشاره به بحث امنیت منطقه‌ای در بسته پیشنهادی 1+5 خاطرنشان کرد: برای کشورهای اروپایی و مصرف‌کنندگان عمده انرژی در آسیا بحث مدیریت انرژی در خلیج‌فارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به عبارت دیگر این کشورها این دغدغه را دارند که نوعی مدیریت سیاسی با اهداف خاص در این عرصه اعمال شود.

به گزارش خبرنگار همشهری، وی با اشاره به حساسیت 1+5 بر همکاری در امنیت منطقه‌ای گفت:‌ مقوله امنیت منطقه‌ای با رویکرد بومی‌سازی و تکیه بر کشورهای منطقه الزاما به معنای رد همکاری با دیگران نیست.

وزیر امور خارجه با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی ایران به کشورهای غربی برای مدیریت و حل مهم‌ترین مسائل جهان نیز گفت: فلسفه ارائه بسته ایران در اوایل ماه گذشته میلادی به گروه کشورهای 1+5 و دیگران با نگاه همکاری‌جویانه تنظیم شده است.

متکی با مقایسه تلویحی بسته ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: بسته پیشنهادی ما درخواستی را برای خودمان مطرح نمی‌کند و مبتنی بر چانه‌زنی برای طرح مباحث مختلف نیست بلکه صرفا با اهداف سازنده و در راستای کمک به حل معضلات و مشکلات منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای ارائه شده است.

باز نگه داشتن کانال‌ها

در چنین شرایطی، شبکه خبری بی‌بی‌سی با اشاره به تحویل بسته 1+5 به ایران، هدف غرب از این کار را باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی با ایران دانست و تأکید کرد: سولانا می‌داند که تعلیق غنی‌سازی، مناقشه‌های موجود را حل نمی‌کند، همانطور که زمانی که ایران غنی‌سازی را تعلیق کرد، چنین نشد و به همین دلیل است که غرب تنها تلاش می‌کند کانال‌های ارتباطی با ایران را باز نگه دارد.

کد خبر 55197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز