رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در مهار ویروس کرونا گفت: دلیل این‌که الان نمی‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم این است که دولت ما قاطع نیست و در این ۷ ماه حتی یک تصمیم جدی گرفته نشده است.

کرونا در ایران

همشهری‌آنلاین- سارا کلهر: طبق آمار اعلامی وزارت بهداشت و درمان، سه‌شنبه اول مهر با شناسایی ۳ هزار و ۷۱۲ بیمار جدید مبتلا به کوویدـ۱۹ بیشترین آمار ابتلای روزانه در کشور ثبت شد. آمار مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کرونا نیز روندی صعودی دارد؛ دیروز ۲ مهر سخنگوی وزارت بهداشت آمار قربانیان ویروس کرونا را در یک روز ۱۸۴ نفر اعلام کرد. 

پیش از این بسیاری از متخصصان احتمال می‌دادند با برگزاری کنکور، مراسم عزاداری محرم و سفرهای بین شهری در شهریور و شروع مدارس موج جدید بیماری کرونا شروع شود و اکنون خیز دوباره بیماری کرونا که پیش از شروع فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا اتفاق افتاده موجب نگرانی مسئولان شده است. دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، گفت: «در روزهای اخیر که موج سوم بیماری کرونا در برخی نقاط کشور آغاز شده و در ۴۸ ساعت گذشته حتی ۱۵ دقیقه هم نتوانستم چشم بر هم بگذارم؛ موج دوم بیماری با حمایت همکارانم مهار و تا حد زیادی کنترل شد، اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت‌ها، شعله‌های جدیدی از بیماری را شاهدیم.»

بیشتر بخوانید؛

دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز با اشاره به روند نزولی رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا از جهش ژنتیکی این ویروس و افزایش سرایت‌پذیری آن خبر داد و گفت: خصوصیت این موج اپیدمی انتقال درون‌خانوادگی بالاست و در صورت ابتلای یک فرد اکثر اعضای خانواده به کوویدـ۱۹ مبتلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید؛

موج سرعت

دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، درباره تفاوت موج سوم بیماری کرونا با موج‌های قبلی به همشهری‌آنلاین گفت: به جز افزایش سرعت انتقال ویروس، از نظر علائم بیماری تفاوت خاصی با موج‌های قبل ندارد. تفاوتی که در این موج وجود دارد این‌ است که تعداد بیماران بدحال بیشتر است.

او دو دلیل را در افزایش تعداد بیماران بدحال موثر دانست: مردم می‌ترسند به بیمارستان مراجعه کنند. به تازگی در فضای مجازی توصیه می‌شود به بیمارستان مراجعه نکنید و آن‌ها هم صبر می‌کنند و وقتی حالشان بدتر می‌شود به بیمارستان می‌آیند. 

دکتر طبرسی دلیل دوم را کمبود تخت بیمارستانی دانست و گفت: در وضعیت بدی قرار گرفته‌ایم چون در پیک بیماری هستیم، متاسفانه با کمبود تخت در بیمارستان‌ها مواجه‌ایم. من در یک بیمارستان دولتی و یک بیمارستان خصوصی هستم اما در حال حاضر تخت خالی نیست. ما مجبوریم بیماران را به بیمارستان‌های دیگر بفرستیم. اگر در بیمارستان‌ها جا نباشد باید بگوییم به منزل بروند و این در سیستم بهداشتی مطلوب ما نیست، اما چاره‌ای نیست وقتی می‌گفتیم باید مردم رعایت کنند تا وارد پیک نشویم به خاطر این روزها بود، اما متاسفانه توجهی نشد. اکنون مردم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، اما تخت نیست بنابراین مجبورند صبر ‌کنند و همین باعث وخامت حال بیماران می‌شود و تعداد بیماران بدحال که به آی‌سی‌یو احتیاج دارند در این موج بیشتر شده است. 

انتخاب بیمار صحت دارد؟

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این سوال که «با توجه به کمبود تخت در بخش مراقبت‌های ویژه آیا انتخاب بیمار هم اتفاق می‌افتد؟» گفت: انتخاب بیمار به این شکل نداریم که مثلا افراد سالخورده را در آی‌سی‌یو بستری نکنیم و افراد جوان را انتخاب کنیم، اما این را در نظر بگیرید وقتی یک تخت آی‌سی‌یو خالی داریم و در مقابل ۵ مریض کاندیدای آی‌سی‌یو داریم به ناچار باید مریض بدحال‌تر را که بیشتر احتیاج دارد، بین آن‌ها انتخاب کنیم.

وی درباره زمان مناسب برای مراجعه به بیمارستان توضیح داد: هرگاه بیمار احساس کرد تنگی نفس، ضعف و بی‌حالی شدید و تب دارد حتما باید به بیمارستان مراجعه کند. هشدار می‌دهم که جای درمان افرادی با علائم شدید در منزل نیست. به‌تازگی موجی راه افتاده است که ما در منزل اکسیژن تهیه می‌کنیم و پرستار می‌گیریم باید بگویم این شیوه درمان بسیار خطرناک است و همین باعث می‌شود بیماران موقعی به ما مراجعه ‌کنند که وضعیت وخیمی دارند و باید در آی‌سی‌یو بستری شوند. 

ابتلای مجدد 

در این ۸ ماه که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد ابهامات بسیاری درباره این بیماری وجود دارد. یکی از آن‌ها احتمال ابتلای دوباره به کرونا پس از بهبودی است. دکتر طبرسی در این باره گفت: موارد ابتلای مجدد داشته‌ایم یعنی کسانی که یک بار مبتلا شده‌اند و بهبود پیدا کرده‌اند و بعد دوباره بیمار شده‌اند. 

او در پاسخ به این سوال که «ممکن نیست همان ویروس اولیه دوباره عود کند؟» توضیح داد: بعید به نظر می‌رسد که بعد از ۲ تا ۳ ماه که مریض بهبود پیدا کرده و کاملا بدنش پاک بوده دوباره ویروس اولیه همان علائم مشابه را ایجاد کند. به نظر می‌رسد این افراد دوباره به ویروس جدید آلوده شده‌اند. با این همه اثبات این مسئله مشکل است چون نیاز است هر دو ویروس را چاپ کنیم و با هم مقایسه کنیم که متاسفانه این امکان در ایران موجود نیست.

میزان تاثیرگذاری داروها

با این‌که تاکنون اثبات نشده است دارویی برای درمان قطعی بیماری کرونا وجود دارد، اما هر ازچندگاهی دارویی موثر برای درمان این بیماری معرفی می‌شود. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در این باره به همشهری‌آنلاین گفت: همه داروهایی که الان تجویز می‌شود هم در تاییدشان مقالات و مستنداتی نوشته شده است هم در رد تاثیرگذاری آن‌ها هیچ‌کدام از این‌ها قطعی نیست. 

او افزود: دارویی که اثبات شده است در کاهش مرگ‌ومیر بیمارانی که کمبود اکسیژن دارند تاثیرگذار است کورتون است البته آن هم نه خیلی زیاد. همچنین داروهایی مثل اینترفرون در درمان موثرند ولی آن‌ها هم اثرگذاری‌ کاملی ندارند. رمدسیویر اثر نسبی دارد و صد درصد نیست. در مورد بقیه داروها متاسفانه شواهد قوی وجود ندارد. در مورد اکتمرا هم مطالعه جدیدی انجام شده که البته هنوز چاپ نشده اما اعلام شده این دارو تا حدودی توانسته است میزان نیاز به دستگاه‌های تنفسی را کم کند ولی باز هم باید صبر کنیم تا مقاله چاپ شود اما بقیه داروها مورد مناقشه است.

خطر خستگی کادر درمان 

دکتر طبرسی یکی از مشکلات موج سوم را خستگی کادر درمان دانست و گفت: در بسیاری از بیمارستان‌ها با کمبود نیرو مواجه‌ایم. باید بپذیریم برای پرسنل ۸ ماه انجام این کار تکراری و طاقت‌فرسا سخت است. به دلیل همین مشکلات از مردم می‌خواهیم بیشتر رعایت کنند تا انتشار بیماری کمتر بشود. اگر به همین روش ادامه دهیم، شرایط بسیار سختی پیش رو خواهیم داشت.

دانش‌آموزان عامل انتقال کرونا

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره بازگشایی مدارس گفت: دولت بدون توجه به هشدارهای ما مدارس را باز کرد. ما الان به کرات بچه‌هایی داریم که در مدرسه بیمار شده‌اند و پدر و مادرهایشان را مبتلا کرده‌اند. بعضی از والدین بستری شده‌اند و معلم‌هایی داریم که در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. معمولا این بیماری در دانش‌آموزان شدید نمی‌شود ولی بیماری را به سایر افراد منتقل می‌کنند و این مشکلی است که ما الان با آن روبه‌رو هستیم. 

چین؛ الگویی موفق در مهار بیماری

دکتر طبرسی در پاسخ به چگونگی عبور از این بحران، چین را الگوی موفقی در مهار بیماری دانست و توضیح داد: ما مدل چین را داریم که بیماری از آنجا شروع شد. آمار ابتلای چینی‌ها با وجود جمعیت زیاد روی ۸۰ هزار نفر ماند، اما ما تاکنون ۴۰۰ هزار نفر را رد کرده‌ایم. چرا چین موفق شد و ما نشدیم؟ این سوالی است که باید سیاست‌گذاران کلان به آن پاسخ دهند. چین قرنطینه سفت و سختی را اجرا کرد ۴۰ ـ ۵۰ روز سختی کشیدند ولی بعد از این مدت به شرایط عادی برگشتند، اما ما هیچ موقع سعی نکردیم تصمیمی جدی در مورد کرونا بگیریم؛ این نقدی است که به دولت وارد است. در این ۷ ماهه دولت ما یک تصمیم جدی نگرفته است. 

قاطعیت مقام معظم رهبری

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: تنها کسی که در این مدت  قاطعانه برخورد کرد مقام معظم رهبری است. ایشان در صحبت‌های اخیرشان گفتند در اربعین هیچ‌کس نباید برای عزاداری از منزل خارج شود و اظهار ارادت باید از منازل انجام شود ما احتیاج به صحبت‌ها و تصمیمات قاطع داریم. این‌که مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود حرف درستی نیست. کدام پروتکل؟ مگر می‌شود در این شرایط پروتکل رعایت کرد؟ در این ۷ ماه یک پروتکل موفق معرفی کنید، کدام‌یک از بازگشایی‌های ما موفق بوده است؟ اگر پروتکل موفقی داشته‌اند آقایان بیایند و معرفی کنند. 

طبرسی گفت: صحبت‌های مقام معظم رهبری کاملا روشن بود. ایشان گفتند هیچ‌کس حق ندارد برای مراسم اربعین بیرون بیاید همه در منازل خود عزاداری کنند. دومین مورد را هم در مورد کسانی فرمودند که کرونا را به سخره گرفتند. متاسفانه کمپین‌هایی ایجاد شده که خواهشم این است پلیس فتا به این‌ها رسیدگی کند. این افراد می‌گویند کرونا دروغ بزرگ قرن است و ساخته صهیونیست‌هاست و می‌خواهند مملکت اسلامی را از بین ببرند. مقام معظم رهبری در سخنانشان از این‌ها صحبت‌ها انتقاد کردند. 

انتقاد از دولت

دکتر طبرسی با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در این مدت گفت: باید برای بهبود شرایط قاطعانه برخورد کرد. دلیل این‌که الان نمی‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم این است که دولت ما قاطع نیست حتی یک تصمیم جدی در این مدت گرفته نشده است. امروز می‌گویند بچه‌ها باید بروند به مدرسه بعد که با این تصمیم بیماری شیوع بیشتری پیدا می‌کند و بچه‌ها عامل انتشار بیماری می‌شوند، می‌گویند حضور در مدارس اجباری نیست و هرکس خواست به مدرسه برود این‌که نشد مملکت‌داری این‌که نشد سیاست‌گذاری کلان. 

انتقاد از مردم

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با گلایه از مردم افزود: جدای از عملکرد دولت، انتقاد من از مردم هم هست. چرا مردم به هشدارها توجه نمی‌کنند و مسائل را رعایت نمی‌کنند؟ وقتی مردم می‌دانند با رفتن به سفر بیماری را انتقال می‌دهند چرا سفر می‌روند؟ در کشورهایی که بیماری را کنترل کردند، مردم فرمانبردار بودند. من با کسب‌وکار کاری ندارم؛ مردم برای امرار معاش مجبورند بیرون بروند و کار کنند، اما اگر یک سال رستوران نرویم، نمی‌میریم. اگر یک سال مسافرت نرویم، نمی‌میریم. اگر سوار هواپیما نشویم و به کیش نرویم، نمی‌میریم. این نکات را می‌توانیم رعایت کنیم، اما این‌ها را هم رعایت نمی‌کنیم و نتیجه‌اش می‌شود این شرایط وخیمی که الان در آن قرار داریم.

دکتر طبرسی ادامه داد: با شرایط پیش‌آمده شک نکنید آمار مرگ‌ومیر بالاتر می‌رود. امیدوارم دولت و مردم به خودشان بیایند، چراکه این بیماری طوری نیست که خودبه‌خود از بین برود اگر قرار بود از بین برود و محو شود تا الان از بین رفته بود. الان در آستانه پاییز و شیوع آنفلوآنزا قرار داریم، اما متاسفانه کاهشی در شمار مبتلایان و قربانیان در کشور نداشتیم و این واقعا باعث تاسف است. 

این متخصص در پاسخ به این سوال که «آیا واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع شده است یا خیر» به همشهری‌آنلاین گفت: اطلاعات ما هم در این مورد به اندازه شماست. هنوز خود ما که از پرسنل پزشکی هستیم، این واکسن را تزریق نکرده‌ایم در حالی که تزریق این واکسن برای کادر درمان بسیار مهم است چون ما بالا سر بیمار می‌رویم و اگر آنفلوآنزا داشته باشیم به بیمار منتقل می‌کنیم.
 

کد خبر 551869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha