چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

رایزن فرهنگی سفارت ایران در گرجستان درباره اقدام‌های انجام‌شده در حوزه زبان فارسی گفت: مراکز ایرانشناسی و زبان فارسی از ارکان مهم روابط فرهنگی ماست و در حال حاضر در چهار دانشگاه کرسی داریم که دانشجویان گرجی می‌توانند تحصیلات تکمیلی خود را تا مقطع دکتری ادامه دهند.

ادبیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی ایران در گرجستان و نماینده بنیاد سعدی درباره میزان علاقه گرجی‌ها به زبان فارسی گفت: مطالعات فرهنگی از راه آشنایی با زبان و فرهنگ، یکی از اولویت‌های اصلی در روابط بین‌الملل محسوب می‌شود و توجه و علاقه روشنفکران گرجی معطوف به فرهنگ و تمدن ایرانی به‌ویژه در حوزه زبان و ادبیات فارسی و مطالعات ایرانشناسی بوده است.

او با بیان این‌که پیشینیه تأسیس اولین کرسی ایرانشناسی و زبان فارسی به سال ۱۹۱۸ در دانشگاه تفلیس برمی‌گردد، افزود: همزمان با تأسیس این دانشگاه، تدریس اوستا و زبان و ادبیات فارسی نیز آغاز شد و این نشان می‌دهد گرجی‌ها تا چه اندازه نسبت به فرهنگ، زبان و تمدن ایرانی علاقه‌مندند. ما سال گذشته نمایشگاهی به مناسبت ۱۰۲ سالگی تأسیس زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاه تفلیس برگزار کردیم و بسیاری از اسناد و دست‌نوشته‌های استادان را به نمایش گذاشتیم.

مصطفوی با اشاره به آموزش زبان فارسی در مدرسه‌ها نیز بیان کرد: حدود ۱۰ سال است که آموزش زبان فارسی در چهار مدرسه دولتی گرجستان از ابتدایی تا دبیرستان با حمایت و پشتیبانی رایزنی فرهنگی و بنیاد سعدی انجام می‌شود و فارسی‌آموزان با استفاده از منابع آموزشی آموزش می‌بینند و برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه‌هایی که کرسی ایرانشناسی و زبان فارسی دارند، می‌روند.

رایزن فرهنگی سفارت ایران و نماینده بنیاد سعدی در گرجستان همچنین درباره روابط فرهنگی ایران و گرجستان اظهار کرد: منطقه آسیای مرکزی و قفقاز در حوزه فرهنگی و تمدنی ایران واقع شده و پشتوانه‌های فرهنگی، تاریخی و تمدن مشترک، همواره جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در سیاست خارجی ما و روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران داشته است.

او در پایان گفت: در طول تاریخ روابط میان ایران و گرجستان همواره برقرار بوده است و اولین نمایندگی سیاسی ما از سال ۱۹۱۸ برابر با ۱۰۲ سال پیش در گرجستان و شهر تفلیس شروع به کار کرد و بعد از استقلال مجدد گرجستان، ایران جزء اولین کشورهایی بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت و طرفین سفارتخانه‌های خود را افتتاح کردند.

کد خبر 551731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha