مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

ساماندهی مجموعه چشمه‌علی دامغان در استان سمنان با هدف ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی آغاز شد.

چشمه علی دامغان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی قاسمی، رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان روز چهارشنبه ۲ مهر گفت: بهسازی و مرمت چشمه علی با هدف رفع مشکلات زیرساختی و فراهم شدن زمینه ثبت جهانی این مجموعه با همکاری و نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در حال انجام است.  برای ساماندهی و مرمت این مجموعه تاریخی و گردشگری، ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات دور دوم سفر رئیس جمهوری به استان سمنان اختصاص یافته است. 

وی افزود: نقشه‌برداری محوطه و باغ چشمه علی برای طراحی منظر و سامان‌دهی بر مبنای استانداردهای ثبت جهانی، انجام و تخریب سازه‌های الحاقی معاصر برای احیای منظر اصیل باغ تاریخی چشمه علی آغاز شده است. سنگ‌فرش کردن محوطه، مبلمان، سامان‌دهی برق و نورپردازی و مرمت دیوارهای باغ از جمله اقدام های مرمتی در دست اجرا است.

قاسمی، چشمه علی را اولین اثر نفیس استان سمنان در راه ثبت جهانی دانست و گفت: این مجموعه یکی از خوش آب ‌و هواترین تابستان‌گاه‌های ایران است که دارای ۲ دریاچه و ۲ عمارت با ارزش تاریخی مربوط به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار است و فضای آرام بخشی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

چشمه علی دامغان با شماره ۸۳۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده و در سال ۱۳۸۶ در جلسه هیات وزیران به عنوان منطقه نمونه گردشگری تصویب شد.

کد خبر 551706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha