محله درکه و مسیر زیبای کوهپیمایی آن به ارتفاعات جنوبی البرز، همواره پذیرای گردشگران و اهالی این محله است.

دل روزخانه خون است

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  اما متأسفانه انباشت زباله در حاشیه رودخانه و برخی کوچه‌باغ‌ها، چهره این مسیر سبز و پردار و درخت را مخدوش می‌کند. کیسه‌های پر از زباله که در نقاط مختلف حاشیه رودخانه جا خوش کرده‌ و زباله‌هایی که شفافیت آب رودخانه را نشانه گرفته‌اند نه تنها معضلی برای اهالی درکه است بلکه تهدیدی برای محیط‌زیست این مسیر گردشگری محسوب می‌شود. اهالی از تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهری و سرازیر شدن فاضلاب برخی رستوران‌ها و خانه‌ها به دل رودخانه و حتی کوچه‌های محله گلایه دارند. سری به محله درکه زدیم و در گفت‌وگو با اهالی محله و شورایاران ابعاد این معضل را بررسی کردیم.  

سربالایی خیابان شهید میراسماعیلی ما را به ابتدای مسیر کوهپیمایی و حاشیه رودخانه درکه می‌رساند؛ جایی که هیچ نشانی از شلوغی‌ شهر ندارد و آرامش و صفای طبیعت است که دل هر رهگذری را می‌رباید. اگرچه کوچه باغ‌های قدیمی درکه که به موازات رودخانه تا ارتفاعات البرز جنوبی امتداد دارند در تمام روزهای هفته پذیرای گردشگران و اهالی محله است اما فقط چند دقیقه قدم زدن در حاشیه رودخانه کافی‌ـ است تا انبوه زباله‌هایی که در گوشه گوشه رودخانه تلنبار شده، لذت پیاده‌روی در دل طبیعت شمال شهر را از بین ببرد. در انتهای کوچه موسوی مطلق با عبور از شیب نسبتاً تند یک مسیر فرعی به حاشیه رودخانه می‌رسیم. کیسه‌های کوچک و بزرگی که با انواع و اقسام زباله‌های خشک و تر پر شده‌اند در چند نقطه از حاشیه رودخانه جلب توجه می‌کند. کمی آن سوتر، گروهی از زباله‌گردها پس از یک روزکاری تن به آب زده‌اند و منتظرند زباله‌های بسته‌بندی شده را با خود حمل کنند. اگرچه باغ‌راه‌های درکه هم از هجوم زباله‌ـ گردها در امان نمانده است اما اهالی این محله جمع‌آوری نشدن مرتب زباله را متهم ردیف اول دپوی زباله در کوچه‌ها و حاشیه رودخانه می‌دانند. «سید احسان میرعلی مرتضایی» دبیر کارگروه سلامت و محیط‌زیست شورایاری درکه می‌گوید: «به دلیل شرایط خاص کوچه‌ها و خیابان‌های محله که امکان‌ تردد خودروهای شهرداری در آن وجود ندارد، جمع‌آوری زباله به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. اگرچه شهرداری جمع‌آوری زباله را با موتورهای سه‌چرخ انجام می‌دهد اما متأسفانه برخی روزها زباله‌ها باقی می‌ماند.» اما دپوی زباله در حاشیه رودخانه که چهره زشتی به طبیعت زیبای درکه می‌دهد متهمان دیگری هم دارد. مرتضایی ادامه می‌دهد: «زباله‌گردها و زباله‌فروش‌ها هم از این شرایط، سوء استفاده و کوچه‌ها و حاشیه رودخانه را به محل دپوی زباله تبدیل کرده‌اند. اما برخی از کارگران جمع‌آوری زباله که به‌صورت پیمانکاری با شهرداری همکاری می‌کنند و وظیفه‌شان جمع‌آوری زباله است در کوچه‌ها و حاشیه رودخانه زباله را تفکیک می‌کنند و همین موضوع به افزایش مشکل دامن می‌زند.»

  •  فاضلاب‌ خانگی در کوچه رها می‌شود

انباشت زباله در برخی معابر و حاشیه رودخانه تنها مشکل اهالی درکه نیست. ساکنان بالادست محله درکه همیشه با مشکل دفع فاضلاب خانگی روبه‌رو بوده‌اند و همین معضل، پیامدهای‌ریز و درشت بسیاری برای آنها به همراه داشته است. شبکه فاضلاب شهری در محله درکه تکمیل نشده و در نتیجه اهالی با حفر چاه و چاهک، فاضلاب و آب مصرفی خانگی را دفع می‌کنند. «رضا رحیمیان‌پور» از اعضای شورایاری درکه می‌گوید: «با اینکه لوله‌کشی شبکه فاضلاب در بسیاری از معابر و کوچه‌های فرعی انجام شده اما به دلیل تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهری در محله اوین و محدوده بزرگراه چمران، شبکه فاضلاب در محله ما هم تکمیل نشده است. در نتیجه امکان اتصال به شبکه فاضلاب شهری وجود ندارد و خانه‌ها با حفر چاه‌های جذبی و گاهی هم چاه سپتیک، فاضلاب خانگی را دفع می‌کنند.» دفع فاضلاب به این روش نه تنها باعث تحمیل هزینه‌های تخلیه چاه در فواصل زمانی مختلف به اهالی شده، پیامدهای دیگری هم به همراه داشته است. در کوچه یاس، باریکه آبی که از کوچه‌های بالادست محله جاری شده و از دل کوچه می‌گذرد توجه‌ ما را به خود جلب می‌کند. رحیمیان‌پور می‌گوید: «متأسفانه برخی از اهالی هم آب مصرفی خانگی را در جوی‌ها رها کرده‌اند. این مشکل در روزهای گرم تابستان بیشتر به چشم می‌آید. با گرم شدن هوا از فاضلاب‌هایی که در کوچه‌ها رها شده بوی بسیار بدی در معابر محله می‌پیچد.»

رضا رحیمیان پور/عضو شورایاری درکه
  •  رستوران‌ها متهمان دیگر ماجرا

مشکلات انباشت زباله و بوی بد فاضلاب در برخی کوچه‌های محله درکه به همین‌جا ختم نمی‌شود. لوله‌های پلاستیکی و فلزی که از دل دیوارهای سنگ چین حاشیه روددره به رودخانه درکه راه باز کرده‌اند، روی دیگر این مشکلات را نمایان می‌کند. از حاشیه رودخانه که به سمت بالادست محله پیش می‌رویم بر شمار رستوران‌های حاشیه رودخانه افزوده می‌شود. اهالی می‌گویند همین رستوران‌ها از متهمان اصلی سرازیر شدن فاضلاب‌ به رودخانه هستند. در کوچه موسوی مطلق با «هادی طاهری» یکی از اهالی درکه گفت‌وگو می‌کنیم. طاهری می‌گوید: «هجوم موش‌های فاضلاب به حریم خانه‌های حاشیه رودخانه، امان همسایه‌ها را بریده. رستوران‌های غیرمجاز بالادست به دلیل پر شدن زود به زود چاه‌های فاضلاب، آب مصرفی خود را به رودخانه می‌ریزند و همین مسئله به افزایش شمار جانوران موذی کمک می‌کند» اما فقط این رستوران‌های حاشیه رودخانه نیستند که مسیر لوله‌های فاضلاب را به سوی رودخانه تنظیم کرده‌اند. بلکه فاضلاب برخی از خانه‌های نزدیک رودخانه هم با همین لوله‌ها به دل رود می‌ریزد. رحیمیان‌پور می‌گوید: «متأسفانه فاضلاب برخی از خانه‌ها هم به رودخانه می‌ریزد که خطر بزرگی برای محیط‌زیست به حساب می‌آید. شورایاری مدت‌ـ‌هاست پیگیر تکمیل شبکه فاضلاب شهری به‌عنوان راهکار اصلی حل مشکل است و حتی با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص محدوده، پیشنهاد لوله‌گذاری شبکه فاضلاب شهری در رودخانه درکه را به شرکت فاضلاب داده‌ایم اما تا امروز خبری از تکمیل شبکه فاضلاب نشده است.»

  • پاسخ شرکت فاضلاب تهران/تکمیل شبکه فاضلاب تا پایان سال

اگرچه به دلیل بافت سنگی زمین در منطقه یک و موقعیت جغرافیایی این منطقه، مراحل اجرای شبکه فاضلاب نسبت به دیگر مناطق تهران با دشواری‌های بیشتری همراه است اما تلاش برای تکمیل عملیات اجرایی مطابق برنامه‌ریزی‌های طرح جامع فاضلاب تهران صورت می‌گیرد. عملیات اجرای شبکه فاضلاب در محدوده محله‌های درکه، اوین، امامزاده قاسم(ع) و گلابدره در دست اجراست و تا پایان سال، تکمیل و امکان بهره‌برداری از شبکه‌ بالادست فراهم می‌شود. اکنون اولویت نخست شرکت فاضلاب در منطقه یک تکمیل خطوط اصلی و جمع‌کننده است.  

کد خبر 551669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha