رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: این روزها تولید شیشه به وفور دیده می‌شود و قیمت آن در برخی استان‌ها نیز ۱۰ تا ۱۵ برابر کاهش شدید قیمت داشته است.

مواد مخدر-شیشه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سردار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا امروز چهارشنبه ۲ مهر گفت: قاچاق مواد مخدر نه ‌تنها در ایران بلکه در جهان یک جرم سازمان‌یافته تلقی می‌شود و جزو ۱۰ جرم اول دنیا از سوی سازمان ملل متحد دسته‌بندی شده است. 

وی ادامه داد: قاچاق مواد مخدر به عنوان جرم سازمان یافته تعریف و تعبیر خاص خود را دارد و بطور قطع افرادی هستند که به عنوان واسطه در این زمینه به عنوان حمل و نقل کننده فعالیت می کنند. در همه دنیا شبکه های قاچاق افرادی را دارند که این کار را انجام می دهند و پلیس ایران نیز آنها را دستگیر می کند اما افرادی که حمل و نقل مواد مخدر را انجام می دهند بطور قطع به شکل انفرادی فعالیت نمی کنند و واسطه هایی در این بین وجود دارند که پول هایی را جا به جا کرده و حمل و نقلی صورت می گیرد همچنین ارتباطاتی در شبکه های اجتماعی داشته و از فضای مجازی نیز برای پولشویی و قاچاق مواد مخدر استفاده می کنند.

  • پولشویی در منطقه ما وجود ندارد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: پولشویی مواد مخدر در منطقه ما وجود ندارد یعنی دنبال اینکه بخواهیم منشاءها را پیدا کنیم، نباشیم. در کشورهایی که مدعی رصد پولشویی و کنترل هستند باید این مساله را پیگیری کرد. متاسفانه در موسسات مالی، اعتباری و بانک های بین المللی این کار صورت می گیرد و جالب است بدانید که با شماره سریال پول های بین المللی می توان، این مساله را ردیابی کرد که این پول از کجا آمده اما پول حاصل از مواد مخدر به صورت میلیارد دلاری در این کشورها تبادل می شود اما اشاره ای به آن نمی شود.

سردار کریمی ادامه داد: اخبار متعددی نه تنها از طریق مراجع اطلاعاتی بلکه مراجع سیاسی دنیا شنیده می شود که دستگاه های امنیتی از آن سر دنیا به افغانستان می آیند و کار هدایت قاچاق را انجام می دهند اخیرا نیز خبری توسط مراجع روسیه منتشر شد که آمریکایی ها در قالب پروازهای نظامی و تابوت های سربازان، هروئین و تریاک را به کشورهای دیگر قاچاق می کنند،  این مساله نشان می دهد که  دست هایی در کار است که کشورها را آلوده کند.

  • سوغات شومی که از شرق آسیا وارد کشور می‌شود

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: این کشورها برای درآمد سرشار و هنگفت مواد مخدر و همچنین برای مطامع سیاسی خود، از مواد مخدر به عنوان ابزار سیاسی علیه برخی کشورها استفاده می کنند، به عنوان مثال در زمینه ماده مخدر شیشه در داخل کشور مشکلات فراوانی داریم که به عنوان سوغات شوم از شرق آسیا به داخل کشور منتقل می شود.

سردار کریمی افزود: از اوایل سال ۱۳۸۵ با ماده مخدر شیشه مواجه هستیم و تا سال ۱۳۹۰ متوجه شدیم عمق فاجعه بسیار زیاد است و اطلاعات ما تکمیل شد و توانستیم قانون مقابله با مواد صنعتی و روانگردان را به تصویب رسانده و با تولید، و توزیع و ورود به کشور مقابله کرده و باند و شبکه های فعال در این زمینه را شناسایی کنیم، تصور می کنید چه اتفاقی افتاد؟ با همکاری همه دستگاه ها از جمله گمرک تا انتهای سال ۱۳۹۷ تقریبا این مساله کنترل شد و از ورود و تولید مواد شیمیایی پیش ساز برای تولید شیشه ممانعت کردیم، اما از ابتدای سال ۱۳۹۸ تولید شیشه به افغانستان و بخشی از آن به پاکستان منتقل شد و شاهد تولید انبوده شیشه در این کشورها بودیم.

وی ادامه داد: نه تنها مواد مخدر سنتی بلکه به دغدغه ما از روزهای گذشته، مواد صنعتی نیز اضافه شد و این روزها تولید شیشه در افغانستان به وفور رسیده و شاید پنج برابر قیمت آن نسبت به قیمتی که در داخل کشور بود، کاهش یافت به گونه ای که در برخی استان ها ۱۰ تا ۱۵ برابر کاهش شدید قیمت داشته است. به واسطه وفور تولید این مواد در افغانستان که مقصد نهایی آن نیز در داخل کشور به عنوان مصرف کننده است، جوانان ما را اسیر این ماده صنعتی کرده اند.

سردار کریمی گفت: برنامه ریزی و پویایی باندهای سازمان یافته که بخشی توسط کشورهای فرامنطقه ای مدیریت می شود، این است که جامعه جوان کشور را که باید در تولید و شکوفایی کشور ورود کند و تحریم های ظالمانه ای که علیه کشور ما به کار گرفته می شود را بی اثر کند، اسیر مواد مخدر صنعتی کنند. همواره مخاطب مصرف شیشه جامعه جوان است که متاسفانه این روزها میزان تخریب آن را می بینیم و به جامعه جهانی نسبت به تولید شیشه به شکل انبوه در برخی کشورها هشدار داده ایم.

  • دغدغه مسئولان و والدین

سردار کریمی افزود: پس از سال ها خدمت در این حوزه تا به حال ندیدیم معتاد شیشه ای موفق به ترک شیشه شود، بتواند پاک شده و در خدمت جامعه و خانواده باشد، براین اساس این مساله یکی از دغدغه هایی است که با آن مواجه هستیم و سعی می کنیم دستگاه های دیگر را با خود همسو کرده و این مسائل و مشکلات را به عنوان خواسته و مطالبه در جامعه بین المللی مطرح کنیم اما کم کاری و کج کارکردی نهادها و سازمان های بین المللی و سایر کشورها منجر به توسعه این تهدید برای ما و کل دنیا شده است.

کد خبر 551578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha