برخی کالاهای اساسی در مرکز استان خراسان شمالی از ابتدای امسال با افزایش قیمت مواجه بوده و اخیراً برای بار چندم شاهد افزایش قیمت حبوبات در بازار بیرجند هستیم.

حبوبات

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر در این روزها سری به بازار زده باشید با افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها مواجه می‌شویم. در بازار بیرجند، خراسان جنوبی نیز هر روز شاهد گرانی یکی از کالاهای اساسی هستیم و در چند روز اخیر نیز بازار حبوبات کم رونق شده چراکه گرانی چندباره این کالای ضروری باعث شده مردم رغبتی به خرید نداشته باشند. تعدادی از فروشنده‌ها نیز تمایلی به صحبت ندارند و تصورشان بر این است که حرف زدن فایده ندارد. آن‌هایی هم که حاضر به مصاحبه می‌شوند از تغییر وضعیت موجود ناامید بوده و نوک پیکان انتقادشان نوسانات دلار و عدم نظارت کافی را نشانه می‌رود.

یکی از کسبه بیان کرد: قبلاً وقتی برنج خریداری می‌کردم به دلیل بالا بودن قیمت و افزایش روزانه قیمت، کلی‌فروش‌ها حاضر به ارائه فاکتور نبودند، اما حالا مدتی است که هم فاکتور می‌دهند و هم با پیامک تبلیغ می‌کنند. این روزها قیمت حبوبات به اوج رسیده است، وقتی یک کیلو لپه ۳۱ هزار تومان و لوبیا ۲۸ هزار تومان شود گویی باید منتظر بود تا حبوبات نیز از سبد خانوار خداحافظی کند. مردم دیگر توان خرید گذشته را ندارند. همان پول را می‌دهند، اما نصف گذشته هم‌جنس به خانه نمی‌برند. اصلاً سبدشان آب‌رفته است.

یکی از شهروندان نیز بیان کرد: برای خرید میوه، تخم‌مرغ و مقداری لبنیات راهی بازار شدم درحالی‌که ۱۶۰ هزار تومان برای خرید پرداخت کردم، اما سبد خریدم هم نصفه نشد. این در حالی است که امسال با مستمری زیر ۲ میلیون تومان را باید با خانواده ۵ نفره سپری کنم. با این گرانی‌ها حقوقم تا وسط ماه بیشتر کفاف نمی‌دهد اگر بخواهیم همه‌چیز را بر گردن کرونا بیندازیم انصاف نیست، چون برخی از اجناس ربطی به دلار و ارز و کرونا ندارد فقط نظارت کافی در بازار وجود ندارد. از وقتی کرونا آمد قیمت اجناس هم سرسام‌آور شد از همان فروردین هرماه چند قلم اجناس افزایش را به خود دیده و شاید شروع امسال مصداق عینی سالی که نکوست از بهارش پیداست باشد.

این شهروند بیرجندی که معتقد است حبوبات با گرانی گوشت و برخی اقلام پروتئینی در دو سال گذشته سهم بیشتری را در سبد خانوارها به خود اختصاص داده بود تصریح کرد: رشد چند برابری نرخ حبوبات که از فروردین آغازشده تقاضا برای خرید حبوبات در بیرجند را کاهش داده است.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم با گلایه از افزایش قیمت‌ها گفت: قیمت لوبیا قرمز امروز ۲۶ هزار تومان است این در حالی است که در چند روز گذشته همین لوبیا قرمز باقیمت ۲۳ هزار تومان خریداری می‌شد. لوبیا رشتی نیز باقیمت ۲۸ هزار تومان نسبت به هفته گذشته دو هزار تومان افزایش قیمت دارد. لوبیا بلبلی، لپه و نخود از دیگر حبوباتی است که در این چندروزه افزایش قیمت داشته است. آن‌طور که قیمت‌ها بالا می‌رود ما مجبوریم روزبه‌روز سفره خود را کوچک و کوچک‌تر کنیم و هربار یک‌قلم کالا را حذف کنیم ابتدا گوشت، بعد مرغ و تخم‌مرغ حالا هم نوبت حبوبات است آیا کسی نیست به داد مردم برسد و دردی از آن‌ها دوا کند.

شریف رئیس اتحادیه خواروبارفروشان بیرجند نیز ضمن تائید افزایش قیمت حبوبات گفت: در چند روز گذشته برخی از اقلام حبوباتی ازجمله لپه، نخود، لوبیا و عدس افزایش قیمت داشته است. یکی از دلایل افزایش قیمت حبوبات صادرات حبوبات به کشورهای همسایه است. مشخص نیست با این وضعیت نوسانات دلار تا چه زمانی شاهد آرامش در بازار باشیم.

کد خبر 551569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha