تا قبل از شیوع کرونا کودکان ۵ تا ۸ ساعت از روز را در مدرسه و در جمع دوستان و همسن و سالان خود سپری می‌کردند.

مريم قربانعلي ن‍ژاد

حالا با غیرحضوری شدن مدارس، وظیفه پر کردن این ساعت‌ها، سرگرم کردن و بخش بزرگی از آموزش به عهده والدین است؛ والدینی که معمولاً باید در داخل و بیرون خانه کار کنند.  
قبل از هر چیز بهتر است جدول برنامه روزانه تنظیم کنید. این جدول نباید تنها به تکالیف مدرسه ختم شود. شرایط را به بچه‌ها توضیح دهید و دقایقی از روز را به تماس تصویری کودکان با دوستان خود اختصاص دهید. بعد از اینکه استفاده از تبلت و موبایل را محدود کردید بهتر است به فکر برنامه خلاقانه و متنوعی باشید تا هم خودتان و هم فرزندتان از آن لذت ببرید.  
بازی و سرگرمی را با طرح معما برای کودکتان شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر کنید. در عین حال با اجرای این راهکار می‌توانید ذهن او را به چالش بکشید و تمرین‌های ذهنی خوبی برای او ایجاد کنید. یکی از بازی‌های پیشنهادی برای این دوران، بازی نقشه گنج است؛ اشیایی را در خانه قایم کنید و به کمک نقاشی، نقشه‌ای برای پیدا کردن آنها در اختیار فرزندتان قرار دهید.  
فعالیت بدنی کودکان در این دوران کم می‌شود. با انجام بازی‌های حرکتی و تعیین زمان ورزش، تا حدی می‌توان جای تحرک روزانه را برای کودکان پر کرد. آشپزی کردن، پختن کیک و انجام کارهای خانه به‌صورت مشارکتی آنها را سرگرم می‌کند و به کودکان احساس مفید بودن می‌دهد و آنها را از خمودگی بیرون می‌آورد. استفاده از وسایل آشپزخانه مثل قابلمه و ماهیتابه و ملاقه و... می‌تواند ابزار بسیار مناسبی برای کودکان برای راه انداختن کنسرت بزرگ خانگی باشد؛ البته با رعایت حال همسایه‌ها و در ساعاتی غیر از ساعت استراحت آنها. این مشارکت‌ها تا حد زیادی از اضطراب کودکان در دوری از فضای اجتماعی کم می‌کند و علاوه بر سرگرمی، آنها را از افسردگی دور نگه می‌کند.  
وقتی محیط شاد و امنی برای فرزندتان فراهم کنید راحت‌تر می‌توانید او را برای انجام تکالیف مدرسه پشت میز بکشانید. بالاخره قرنطینه تمام خواهد شد و کودکان به مدرسه برمی‌گردند. هرچند این روزها سخت است و سروکله زدن با بچه‌هایی که بمب انرژی هستند کار ساده‌ای نیست ولی شاید تنها فرصت برای بیشتر در کنار هم بودن هم باشد. پس سعی کنید تا می‌توانید با راه‌های خلاق، هم خودتان لذت ببرید و هم دنیای ترسناک این روزها را برای کودکتان شاد کنید.  

کد خبر 551540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha