محمد مطهری فرزند استاد شهید مرتضی مطهری در یادداشتی نوشت: اگر برخی از مسئولان را نمی‌شناختم باور می‌کردم که این ‌همه اهمال و انفعال که این روزها در مقابل حملات بی‌شمار و وحشیانه به مردم برای سرقت اموالشان در خیابان صورت می‌گیرد، بی‌تردید از روی عمد است و دستوری محرمانه برای عدم مقابله جدی صادر شده است؛ «اقدام، فقط به اندازه خالی نبودن عریضه».

محمد مطهری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه اطلاعات، محمد مطهری افزود: حال که چنین نیست، انسان مبهوت می‌ماند که چرا حاکمان همچنان در عالم خودشان هستند در حالی که قادرند در اندک زمانی به شدت از این آمار برای همیشه بکاهند. اگر نمی‌توانند قیمت دلار را پایین بیاورند، چرا لااقل قمه‌هایی را که هر روز برای سرقت اموال مردم بلند می‌شود پایین نمی‌آورند؟

برای حل این معما جز این سه فرض به ذهن من نمی‌رسد:

۱ - این عزیزان چون خودشان با محافظان تردد می‌کنند اساساً از حال مردم در خیابانها بی‌خبرند و چه بسا اخبار و کلیپهای گرفتار شدن کوچک و بزرگ در چنگال کفتاران حتی در روز روشن، به رؤیت مبارکشان نمی‌رسد. شاید این اخبار چون مربوط به جناح‌بازیها، آمریکا، پرونده‌های امنیتی، انتخابات ۱۴۰۰ و اموری از این قبیل نیست اطرافیان آن را منتقل نمی‌کنند.

۲- عزیزان از همه چیز خبر دارند ولی حساسیت آنها نسبت به آنچه نظام را تهدید می‌کند صد برابر حساسیتشان نسبت به آن چیزی است که جان و مال و ناموس مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد.

۳ -عزیزان از اوضاع خبر دارند و حساسیت لازم را هم دارند ولی در مرحله قلب. در واقع کسی در جایگاههای بالا و میانی و پایین نهادهای انتظامی و قضایی و امنیتی، نگران بازخواست شدن در صورت کوتاهی در برخورد با این شرارتها نیست. مثلا یک قاضی هرگز جرأت نمی‌کند متهمی را که به اصطلاح «تشویش اذهان» کرده و برچسب امنیتی خورده، با وثیقه کم موقتا آزاد کند اما اگر شرور سابقه‌داری را که متهم به «تجاوز به ابدان» است با وثیقه کم هم آزاد کند آسوده‌خاطر است.

هر کدام از این گزینه‌ها درست باشد این نکته قابل تردید نیست که ضرورت حفظ امنیت نظام چون برای حاکمان بسیار روشن است، نه تنها بنیه قدرت نظامی کشور را (به درستی) به شدت تقویت می کنند، بلکه برای دفاع از نظام، عمق استراتژیک منطقه‌ای نیز تعریف و اجرا می‌کنند.

نمی‌گویم عمق راهبردی و استراتژیک داشتن نظام ما و سرمایه‌گذاری عظیم برای آن غلط است، و شعار «نه غزه، نه لبنان» را انحرافی می‌دانم (بنابراین «سرداران قلم کردن آبروها»، برای تحریف و پرده‌دری و هتاکی تا پایان نوشته صبر کنند) و این را هم توجه دارم که پدید آوردن این عمق راهبردی علاوه بر ارتقای امنیت برای نظام و مسئولان، برای امنیت مردم هم بسیار مؤثر است و یک موی سردار سلیمانی را هم با بسیاری از مسئولان عوض نمی‌کنم.

اما سؤال این است که آیا اگر این عمق راهبردی هیچ تأثیری در امنیت و بقای نظام و حاکمانش نداشت و صرفاً نفعش به مردم می‌رسید آیا نسبت به ایجاد آن اقدام می‌شد؟ انصاف می‌گوید خیر، هرگز چنین هزینه هنگفتی برای ایجاد آن و نیز تبعات سنگین اقتصادی‌اش ـ به خاطر فشارهای دشمنان ـ پرداخت نمی‌شد.

بنابراین اگر این عمق راهبردی ایجاد نمی‌شد، دختران و پسران کمتری به خاطر وضع اقتصادی به تجرد قطعی می‌رسیدند، افراد کمتری به سبب فقر ترک تحصیل می‌کردند، بیماران کمتری از نداری برای خرید دارو اکنون در عالم برزخ بودند، زنان مجرد و متاهل کمتری از شدت فقر تن به خودفروشی‌ می‌سپردند و پدران و مادران سرپرست خانوار کمتری به خاطر ناتوانی از سیر کردن شکم فرزندان، آرزوی مرگ می‌کردند.

با این مقدمات آیا وضعیت امنیت مردمی که هزینه این عمق استراتژیک و امنیتی را با هزار بدبختی پرداخت می‌کنند باید چنین باشد؟

آیا غم این مردم کم است که برای همراه داشتن یک گوشی فَکَسَنی که با کم ‌ارزش شدن پول ملی، قیمتش به چند میلیون رسیده باید در خیابان و پارک ‌و آسانسور بر خود بلرزند و بسیاری برای فرستادن پسر دوازده ساله خود تا سر کوچه احتیاط کنند؟

وقتی امنیت و حیثیت نظام مطرح است، قادرید مدیر یک کانال معلوم‌الحال را با پیچیده‌ترین روش‌ها از پاریس به کشور ثالث کشانده و دستگیر کنید و برای دستگیری دیگری جنگنده هوا کنید، اما شر چند چاقوکش خیابانی را نمی‌توانید از سر مردم کم کنید؟ آیا اشرار فقط باید مرزی باشند و مرتبط با برخی کشورهای منطقه و مسئله باید رنگ سیاسی ـ امنیتی به خود بگیرد تا اقدام اساسی کنید؟

اما حال آیا معضل شروران خیابانی با راه‌اندازی «گشت و تیمهای ضربت در محلات» حل می‌شود؟ این اقدامات مقطعی فقط در حد دلخوشکنک بودن خوب است، مانند خیابان‌گردانی اراذل که مهمترین ثمره آن رسمیت‌بخشی به جایگاه شروران در محل است.

آیا این شرارتها با پخش چند گزارش آقای داود فتحعلی‌زاده از تلویزیون و مفتخر کردن بینندگان به دیدن نمای پشت سر چاقوکشان و آدم ربایان و متجاوزان کاهش می‌یابد؟ این گزارش‌ها که معمولاً با چند توصیه پلیس و گزارشگر ختم می‌شود دقیقاً در جلوگیری از جرم اثر معکوس دارد.

چرا؟ زیرا وقتی قوه قضائیه هیچ مسئولیتی برای اطلاع‌رسانی نتیجه این دستگیری‌ها احساس نمی‌کند، در واقع این گزارش‌ها مشوّقی است برای سایر شروران که چنین تصور کنند که در این شهر کسی به کسی نیست و بیشتر جنگل است تا شهر؛ وحشی و چاقوکش باش تا کامروا شوی.

وقتی پزشک و منشی برای نپذیرفتن یک دفترچه بیمه تقلبی، چاقو می‌خورند و حتی برخی پزشکان، نامه استغاثه به قوه قضائیه برای نداشتن امنیت می‌نویسند و عدلیه هیچ نوع اطلاع‌رسانی از نتیجه این نوع پرونده‌ها نمی‌کند آیا چیزی جز تکثیر درندگان وحشی در خیابان و بیابان و بیمارستان و اطراف آرایشگاه و مدرسه و در پلهای عابر پیاده باید انتظار داشت؟

خبرهایی که در دنیا بلافاصله با عکس‌العمل فوری و اعلام مجازات شدید همراه می‌شود (مانند ۸۰۰۰ بار مزاحمت تلفنی یک نفر برای اورژانس و احتمال قریب به یقین، منجر شدن به مرگ دهها بیمار سکته قلبی و تصادفی) در کشور ما در حد یک خبر خنده‌دار و جالب با آن برخورد می‌شود و مجازاتی هم اگر در کار باشد هرگز بازدارنده نیست. آیا چنین آزارگری را حتی به چهره نمی‌توانید معرفی کنید تا روان‌پریشان دیگری ترغیب به این‌کار نشوند؟

در پانزده سال گذشته همین نکته مهم را (اعلام سریع مجازات عبرت‌آموز در مورد پرونده‌هایی که به جان و مال و ناموس مردم مرتبط است) به صورت حضوری و با تأکید و التماس با مدیران قوه قضائیه ـ جنابان مرحوم شاهرودی (دو بار)، آملی لاریجانی (سه بار) و رئیسی (یک بار) ـ در میان گذاشتم و هیچ ثمری نداشت. این امر البته در کنار حدود صد ملاقاتی است که با رؤسای صدا و سیما (مثلا آقای ضرغامی سه بار)، نیروی انتظامی و بسیاری مدیران دیگر داشتم و انگیزه ملاقات برای تأکید بر همین نوع مطالب بود.

اما مسئله شرارتها چگونه حل می‌شود؟ آن زمان حل می‌شود که برای مسئولان و مأموران قضایی، انتظامی و اطلاعاتی «اثبات شود» که بالاترین مسئولان کشور بدون استثنا نسبت به امنیت مردم حساسیت دارند و در صورت اهمال، بسیار بیش از اهمال درباره «تشکیل یک تجمع بزرگ اعتراضی سیاسی یا کارگری» مورد مؤاخذه قرار می‌گیرند. وجود این حساسیت در حاکمیت کافی نیست، اعلام عمومی و مکرر همراه با تشر و از پشت بلندگو نیاز است.

اگر چنین اتفاقی بیفتد دیگر شرور سابقه‌دار را با پنج میلیون وثیقه آزاد نکرده و به جان مردم نمی‌اندازند، اخبار صداوسیما به جای آنکه نگران ناامنی مترو پاریس یا خیابانهای آمریکا باشد، ابتدا از برنامه‌های نظام در برخورد با متجاوزان خودی خبر می‌دهد، گزارشی از حساسیت و تدبیر شورای عالی امنیت «ملی» درباره امنیت ملتِ حاضر در کوچه و خیابان پخش می‌شود، نیروی انتظامی برای دستگیری یک زورگیر جایزه اعلام می‌کند ـ چه قادر به دستگیری او به تنهایی باشد یا نباشد ـ تا اهمیت موضوع را بفهماند، سخنگوی قوه قضائیه گزارش دادن از مجازات سلب‌کنندگان امنیت مردم را وظیفه اولیه و همیشگی خود تلقی می‌کند، مجلس با تصویب یک‌ قانون، رسانه ملی را موظف می‌کند چهره زورگیر و کیف‌قاپی که جرم او در دوربین ثبت است همان روز در مراکز استانی خود به نمایش بگذارد و دهها اقدام دیگر.

وحشیگری برخی نیروهای پلیس آمریکا غیرقابل انکار است و باید روی آن به قدر معقول تبلیغ شود، ولی هر چه باشد در قیامت از زانوی روی گردن جورج فلوید ـ که چند صد ساعت در صدا و سیما درباره آن وقت گذاشته شد ـ از مسئولان ما سؤال نخواهد شد، اما بعید است در مورد چاقوهای روی گردن مردم نگون‌بخت که حاکمیت می‌توانست به راحتی مانع آن شود مورد پرسش قرار نگیرند.

کد خبر 551537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 92
  • نظرات در صف انتشار: 559
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    ایول حرف دل مردم رو زدید لایک
    • دارا IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
      خوب عزیز دلم بالاخره مردم از فرط فقر ونداری اگه جون هم نیفتند که جون اینها میفتن.اونوقت یکی باید به دادخودت برسه....
    • نلشناس IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
      اگر دست چندین نفر از این قمه کشهارو قطع کنن بقیشون حساب کار دستشون میاد ولی متاسفانه ظاهرا خود کلانتری ها هم با این دزدان شریکن
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    خدا رحمت کند پدر بزرگوارتان و سلام و درود بر شما
  • ناشناس IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    دمت گرم . حقا که بچه ی همون پدری
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    یعنی مردم بی خیال گرونی ارز وبازار شوند
    • سیدرضا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
      درودبه شرفت الحق که ازچنین پدری بایدچنین فرزندی تربیت شوددرودبه شرفت مردکه حرف دل مردم روزدی
  • محمد IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    آقای مطهری یک نکته که در این مطلب فوق شما درج کردید و قابل احترام و کوبنده بود به شما اذعان کنم که در این وانفسای دوره و زمانه ما آقای سردار سلامی میفرمایند که مردم در آرامش باشند و فلان نماینده می آید و میگوید من شاستی بلند میخواهم و مثال به قایت فراوان است،شما اول بگوئید مسئول کیست آیا ما در این خرابات مسئول هم داریم کسانی میایند که فقط به فکر دنیای کوتاه و سرگرمی های خود بعد از مسئولیت می گردند شما اگر مسئول دید در این دیر سلامی از طرف ما به ایشان برسانید،تا زمانی که مسئولان و هر شخص دیگری در این ویرانه پاسخگو نیست و حکومت مردم تبدیل شده به حکومت بی بدیل ایدئولوژیک و رانت و رابطه و نظامی گری و تازمانی که چماق بالای سر مردم است بدون هیچ ترسی میشود همین و تا زمانی که رسانه دروغ اطلاعات دروغ و فضای مجازی دروغ حکومت میکند و آرای جابه جا میکند میشود همین. افتخارات جمهوری اسلامی چیست که ما که به عنوان شهروند در این وانفسای زندگی میکنیم نمی بینیم شاید ما ۷۰ میلیون شهروند معمولی کوریم و نمی بینیم. آقای مطهری پدران شما دیگر تکرار شدنی نیستند. بهلول راگفتند که این دزد چه مجازاتی دارد گفت...
  • ایرانی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    درود بر آقای محمد مطهری که واقعیت جامعه امروزی را بیان نموده است ناامنی در کوچه و خیابان به مردم فشار مضاعفی وارد کرده وازلحاظ روانی در وضعیت خوبی نیستند اقدام عاجلی را میطلبد
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    همه حرف هارا گفتی کو گوش شنوا ،اخبار آمریکا مهمتر از رنج ایرانی یان است.
  • حسین IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    خدا پدرت رو رحمت کنه ، حرف حق جواب نداره .
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    280 7
    خوابیده بیدار می‌شود ولی خواب زده هرگز. امروزه مسوولان درقبال مردم و ظلم به مردم، معیشت مردم و..... خودشان را به خواب زدن
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    282 8
    حرف دل اکثر مردم ایران را زدی خدا پدرت را بیاموزد ای کاش گوش،شنوایی وجود داشته باشد واگرنه داره خیلی دیر میشه
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    174 8
    چه با سواد احسن
  • امیر IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    135 9
    این یعنی ما امنیت نداشته رو داریم پس به گرانی محکوم
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
      95 3
      چه حرف حسابی زد که مردم کوچه وبازار نمی زنند
  • همت IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    145 7
    تامین امنیت مردم از ابتدایی ترین وظایف دولتها است پس با اراذل و اوباش برخورد سخت و جدی و پشیمان کننده باید بشود
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    واقعیت هم همین است وقتی در کشور خودتان نمیتوانید امنیت ایجاد کنید به بقیه کشورها کار نداشته باشید؟؟!! وقتی نمی گذارند fatf تصویب شود یعنی حاضرند مردم به جان هم بیفتند اما خودشان و اصحاب قدرت از تحریم بهره ببرند؟؟؟
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    جناب مطهری چون حرف حق زدی مراقب خودت باش برادر چون گوشی بدهکار نیست زیرا ناموس این مردم فهیم برای کسی اهمییت ندارد
  • ناشناس IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    خدارحمت کند پدربزرگوارتون وشیرمادرحلالتون.دقیقا اینافقط وفقط به فکرحکومت کردن وبه قول خودشون نگه داشتن دین اسلامه که منی که دربین مردم زندگی می کنم باقاطعیت میگم دین اسلامی دیگه باقی نمونده.آقایان نگران دین اسلام بخدا به پیر به پیغمبراگرشمانباشین مردم خودشون اسلام وقوانینش روبهتراجرامی کنن.بکشیدکنار ببینیدمردم چگونه ازعمق وجد دین رومی پذیرن اماتاوقتی شماهاهستین ازلجتون هم که شده البته بیشتربخاطرتناقض فراوان درگفتار واعمالتون مخالف شما هستن.شیرمادرحلالت واقعا حالاروح الله زم روهم آوردین اعدامش هم کردین کدام یک ازمشکلات کشورحل شد.هیچ؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    146 5
    حد شرعی فوری ودر محل جرم و آنلاین پخش از تی وی ملی بدون رودربایستی هم دزدان هم لات ها و زور گیر ها هم داخلی هم خارجی و اعلام عمومی ضمنا اینکه کار نیست و علت آن بیکاریه یک دروغ بزرگه و قاچاق فروشها هم،
  • sasan IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    83 99
    درودبه روح بزرگ مرد تاریخ مطهری بزرگ که چنین فرزندانی تربیت کردن مردم بدونند هسن ازادیخواهانیکه دلشون برای امنیت ورفاه معظمت انان می تپد پس ما باید بدانیم چگونه به انان نزدیک وحمایت کنیم تا اینده مملکت بدتر از این که هست نباشد وخداوند بیامرزد پاره تن امام را
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    83 11
    پس بزودی قیمت دلاروطلا باخاک یکسان میشود
  • خالدی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    عزیز اینو بخداداشت گفتی یا میخوای به مردم بگی‌داداشت خیانت کرد به تمام خون شهدا حتی رفت اصلاح طلب شد‌‌خون‌پدرتو هم پایمال کرد
  • CA ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    88 42
    دل مردم او خنک کردی ،درود به شرفت خوب گفتی
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    باید به این جناب مطهری کوچک خاطر نشان کرد که امثال تفکر برادر جنابعالی هستند که از هر دشمنی برای نظام خطر ناکترند،چرا چون با هر برخوردی با این افراد خاطی،اخوی جنابعالی بر موج فشار بر نظام سوار میشود و عده ای از عوام را با خود همراه میکند و هم صدا با دشمنان بیرونی فریاد وا حقوق بشرا در ایران سر میدهد،لازم است جنابعالی اول از خانواده خود شروع بفرمایید تا با اظهار نظر امثال علی مطهری ها، نظام برای برخورد با ارازل و اوباش دچار هزینه نشود. نمونه نزدیک آن برخورد با یک فرد قاتل و شرور به نام نوید افکاری،چه ها که نکردند جریان نزدیک به اخوی جنابعالی. آیا برای انتقام شهادت مظلومانه همان سرداری که از او دَم میزنید هم فریاد زدند یا فقط برای ارازل و اوباش فریاد اعدام نکنید میزنند،در ضمن جنابعالی تا حالا کجا تشریف داشتید که در برابر موضع گیریهای غلط برتدرتان دَم فرو بسته بودید.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    باید به این جناب مطهری کوچک خاطر نشان کرد که امثال تفکر برادر جنابعالی هستند که از هر دشمنی برای نظام خطر ناکترند،چرا چون با هر برخوردی با این افراد خاطی،اخوی جنابعالی بر موج فشار بر نظام سوار میشود و عده ای از عوام را با خود همراه میکند و هم صدا با دشمنان بیرونی فریاد وا حقوق بشرا در ایران سر میدهد،لازم است جنابعالی اول از خانواده خود شروع بفرمایید تا با اظهار نظر امثال علی مطهری ها، نظام برای برخورد با ارازل و اوباش دچار هزینه نشود. نمونه نزدیک آن برخورد با یک فرد قاتل و شرور به نام نوید افکاری،چه ها که نکردند جریان نزدیک به اخوی جنابعالی. آیا برای انتقام شهادت مظلومانه همان سرداری که از او دَم میزنید هم فریاد زدند یا فقط برای ارازل و اوباش فریاد اعدام نکنید میزنند،در ضمن جنابعالی تا حالا کجا تشریف داشتید که در برابر موضع گیریهای غلط برتدرتان دَم فرو بسته بودید.
  • ناشناس IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    آفرین برشما . ولی این مسائل که خیلی وقت است دارد اتفاق می افتد و هیچ وقت هیچ کس هر چقدر هم که فریاد کنیم اهمیت نمی دهد. ولی با این حال امیدوارم که این دفعه روی حرف شما گل نمالند.
  • ملینا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    91 11
    برازجان پر از سارق شده کلی از مغازه ها رو سرقت کردن حتی اثر انگشت سارقا هم به جا مونده ولی هیچ اقدامی برا دستگیرشون انجام نمیدن یا محسوس نیست
  • ناشناس IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    86 18
    آقای مطهری متاسفانه تمام امور مملکت ومملکت داری اعم از داخلی و خارجی به دلار گره خورده آدم می‌کشند مقصر آمریکاست چرا تحریم کرده دلار گرون شده جرم زیاد شده نمیخوام از آمریکا طرفداری کنم که سیاستش معقول است نه که نیست خیلی هم بد است ولی کم کارترین دولت پیرترین دولت تنبل ترین دولت همین دولت میباشد و از این دولت نباید انتظار کار داشته باشیم چرا چون آمریکا تحریم کرده ایرانو
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    101 5
    درود برشرف وغیرتت الحق که پسراون پدری.به تومیگن آقازاده.لطفا بیشتر مراقب باشید
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    61 6
    احسن
  • عطمت IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    60 5
    ای کاش چند تا مثل شما داشتیم خسته نشوید اجرکم عند الله
  • سعید بهمنی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    67 4
    مهمترین کار برای حل ریشه ای مشکل٬ استفاده از تجارب کشورهای موفق است: تصویب قانون پرداخت عمومی مستمری معیشت به قدر کفایت. این بودجه حداکثر یک پنجم خسارات ناشی از انواع بزهکاری است. پس کاملاً به نفع بودجه دولت است. متشکرم
  • آندیا IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    56 6
    درود آدم حلال زاده و حلال خور به این میگن روح پدرت شاد
  • Zahra IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    60 47
    اما حرفاش از حرفا برادرش بهتر بود . وای خدایا شکرت که این خوبه وقتی اون یکی پسر شهید مطهری وقتی حرف میزد آدم فکر میکرد خدایا این پسره همون پدره چرا این همه چرت میگه
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    57 18
    واقعا چه عجب یکی حرف دل مارو زد ول کردن همه رو احتمالا مث پیاده روها که فروختن از اینام پول میگیرین
  • عباس IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    70 5
    درود به شرفت که به شجاعت مرحوم پدرتان هستید وممنون از سایت همشهری بخاطر انتشار این مقاله
  • سید امیر آل احمد IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    77 15
    دمت گرم همشهری خدا استاد مرتضی رو بیامرزه
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    63 11
    خداپدرت رابیامرزدبنظرمی ایدکه شایداینهاهمان (طیب)های زمان شاه است که بعضی ازدولتمردان اجیرکرده اندتا همیشه مردم دررعب ووحشت باشندونتوانندحرف حق خودرابزنندودرجواب عزیزی که می فرمایدبی خیال گرانی ارزومایحتاج مردم باشیم عرض می کنم که اگر بموقع وقاطع باخاطیان برخوردشوددیگر کسی جرات پیدا نمی کندمثال کسی که انهمه لاستیک احتکارکرده باچندسال زندان وچندریال جریمه که انهم بعدازچندماه ازادمیشوددرست نمی شودبایدمحتکرلاستیک راهم موقع معدوم وسوزاندن لاسیتیک هامحتکرراهم سوزاندتادرس عبرت شود
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    66 4
    دزدی کشور تعریف و توضیحات نداره
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    75 6
    مردم گرسنه فقیرند همه این اتفاقا دلیلش گرسنگی اول مروم سیر مردم تو فلاکتند فقیرند آدم فقیر معلوم چاقو می کشد معلوم دزدی می کند شما می خوایی مردم بشینند از گرسنگی بیمرند این همه فقر بیکاری فاصله طبقاتی طلاق مواد مخدر رانت ...الی ماشالله نتیجه عملکرد مسولین تو این چهل ساله
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    65 1
    باسلام واقعا حرف دل عامه مردم رو زدند اصلا اگه تو خیابون یا مغازت اتفاقی برات بیفایده شما پلیسی میبینی که امداد بطلبی هیچی سرماست وجنات در اختیار جانی است
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    65 4
    حیف که سخنان این بزرگوار هم نتیجه ی ندارد چون مسیولین خودشون به خواب زدن
  • علیرضا نیکرو IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    44 24
    دو پهلو صحبت نکن محمد مطهری مرد باش یا ملی گرا باش یا امت گرا
  • م ث IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    27 31
    آقای مطهری حرفهای شما کاملا درست و تشکر از شما و به این نکته هم توجه کنیم که به متن فرمایشات شما حتما میشود حاشیه هایی نوشت آنطور که در عالم طلبه ها و روحانیون مرسوم است. مثلا نکته ای که میشود گفت دقت کرده اید در انتخابات چه شوراها چه نمایندگان و حتی ریاست جمهوری همین مردم بیشتر به طرفداران همین قداره کش ها و قمه به دستها رای میدهند یک کمی میشود گفت خلایق آنچه لایق البته حرف شما متن است و متین باید خواند و ماند توضیح من یک حاشیه است که باید فقط نظری بر آن انداخت و سری تکان داد و گذر کرد حتما دیده اید که خیلی از کاندیدها برای رای جمع کردن خیل عظیمی از آنها را به دم خود می بندند و باز برای رای جمع کردن چقدر از مظلومیت آنها میگویند و به نظام می تازند. تا ببینیم نظر خوانندگان چه باشد.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    40 43
    این دست پخت پدرشماها و دوستاشه اقازاده
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    75 13
    صداوسیمای میلی ایران مشکلات کشور دنیارا میبره سرکوچه مشکلات ایران ومردم خودمان را میکنه زیر سوچه
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    94 0
    بی شک آقای مطهری اگر خودمان(کشورمان)رادراین چهل سال قدرتمند میکردیم حال چه ازنظر اقتصاد وفرهنگ سازی میشد این آمار راپایین آورد یاقانون وقانون گذارانی ناقص وناقض داریم یامجریانی متخلف،ویاناظرانی کور،اگر کشورراقوی میکردید نه دلار جولان میگرفت ونه مملکتی پر تورم بامردم ودولتی دلال که فقط ازتورم دلالی میکنند داشتیم
  • AR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    76 2
    بخدا درست فرمودید الان ما از ترس دزد ها ومعتاد ها شب تا صبح راحت سر به بالین نمی گزاریم خدا لعنت کند بانی چنین نا امنیهای اجتماعی را
  • AR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    67 5
    بخدا درست فرمودید الان ما از ترس دزد ها ومعتاد ها شب تا صبح راحت سر به بالین نمی گزاریم خدا لعنت کند بانی چنین نا امنیهای اجتماعی را
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    45 2
    لطف کنید نظرات را بذارید تا یک رسانه آزاد باشید
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    41 48
    حاج آقا جسارتا ما‌ که برای دلار انقلاب نکردیم.انقلاب کردیم پوزه آمریکا رو به زمین بمالیم که داریم موفق میشیم انشاالله.
  • بساط دهقانی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    27 82
    ای کاش چند روحانی مثل فرزند شهید مطهری ،این چنین حرف بزنند
  • محمداحمدی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    50 8
    خدا پدر بزرگوارتان را رحمت کند شیر مادرتان حلالت باشد بسیار به حق ودرست فرمودید
  • شقایق IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    55 6
    الحق که شیرپاک خورده ای واقازاده که واقعیت را ب رخ پلید کشیدی
  • ES ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    54 7
    عالی بود .‌فرزند مطهری بودن یعنی همین. درود بر شما و خانواده ارزشمند و انقلابی شما.
  • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    56 16
    یکم دیر شده دیگه برا این حرفها.در ضمن چطور میشه بدونه کم کردن قیمت دلار یعنی سامان دادن اقتصاد جلوی سرقت وقمه کشی رو گرفت بفرما توضیح بدین
  • احسان IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    40 3
    در این خانه کسی نیست
  • احسان IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    49 4
    درود به پدر بزرگوارت که همچین پسری داره. درود
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    31 5
    آفرین برشما حرف دل مردم را زدید دورود سلام بر خاندانتان پسربزرگ مرد تاریخ
  • سامان IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    60 3
    دیروز فیلمی از چرخاندن اوباش در محله تهرانپارس دیدم.در کمال تعجب دیدم یکی از اوباش با وقاحت تمام با یک سرهنگ نیروی انتظامی بحث میکنه.بایدم چنین اتفاقی بی افته وقتی ظرف چند روز با وثیقه که اونم توسط متمولین همون منطقه گذاشته میشه آزاد میشن.ما عمق استراتژیک تا اون طرف دنیا داریم ولی متاسفانه از امنیت داخلی غافل شدیم
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    53 3
    احسنت ودرود بر هر انسان باغیرتی ک بنا به حمایت مظلومان لب ب حمایت بگشاید
  • رضا IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    72 7
    برادر بزرگوار ، خانه از پای بست ویران است ، خواجه در بند نقش ایوان است. اگر مشکل کار واقتصاد مملکت حل بشود، مشکل فرهنگی که الان ۴۰ساله باتعصب بیجا همه الگوهای انسانی واخلاقی وقهرمانهای مثبت رو کنار کنارگذاشته نتیجه میشود این، برادر بزرگوار ۴۰سال اموزش وپرورش و منبرو مساجدو وهمه چیز در اختیار شما ونظام بود خروجی چرا این شده ؟؟!!این سوال رو باید از همه شما پرسید چرا زن متاهل تن فروشی میکنه چرا جوان قمه بدست بخاطر یه گوشی ونهایت چن میلیونی اینطور با هم وطن خود برخورد میکنه چرا واقعا بکجا رسیده که اینطور شده؟!!
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    75 18
    تا حالا کجا بودی؟
  • عباس IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    39 1
    درود به روح شهید مطهری ،، جناب همه مردم کوچه وبازار حرفهای شما میدانند، ولی متاسفانه مسئولین کشور را فقط در صدا وسیما میشه راحت دید؟؟؟ و با مردم خیلی فاصله گرفتن!!!حتی نمیشه با یه شهردار ناحیه کوچک ملاقات داشت ، ففقط مردم شاهد پایمال شدن خون شهدا هستنند ،
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    46 5
    آقای مطهری افسوس دیر متوجه شدی همه ما زیر بارزندگی نابود شدیم.
  • حمید IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    81 4
    وقتی برادر عزیز با این همه ملاقاتی که باسران داشتید وقعی ننهادن خوب بیایید داخل مردم وروشنگری کنید همین مردمی که انقلاب کردن وجنگ را خاتمه دادن حتما به این نشکلات کوچک هم پایان خواهند داد
  • هموطن US ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    43 2
    درود بر شما و رحمت برپدرشماباد
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    34 19
    دیده شدی ، خسته نباشی ، حالا گفتی چی شد! برو دنبال کارت
  • خلق الناس IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    36 19
    احسنت به همچین روحانی که مردم رو میفهمه.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    46 5
    بی خیالی مسولان همان قمه به دست بودن اشراره
  • امیر IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    44 1
    من از یک شرور بی دلیل و بی گناه چاقو خوردم و تهدید شدم شکایت کردم تهدید را که چون یک شاهد زن داشتم تبرئه کردن با اینکه متهم اصلا نبود و فراری بود حتی بعد از یکسال هزینه و دردسر بعد از دستگیری برای انتقال متهم مبلغ 500،000 تومان از من گرفتن و اوردن تحویل دادن چاقو را اقرار کرد اصلا ازش نپرسیدن چرا تهدید کردی و کلی هزینه کردم طرف محکوم شد وقتی هزینه ها را تقاضا کردم گفتن باید همان اول میخواستی در حالی که هنوز مشخص نبود چقدر است و باید دوباره شکایت کنی و به روشهای مختلف در چند مرحله بهش تخفیف دادن و مجازاتش به نصف کاهش داشت وقتی هم مراجعه میکنی اینقدر مغرورانه و بد باهات برخورد میکنند که اصلا دوست نداری سمت دادگاه و اجرای احکام بری دیه را کم حساب کردن و در صورت وضعیت متهم مشخص است وقتی هم میگی جواب میدن هر وقت خواست پرداخت کنه درستش میکنیم اجازه دیدن قاضی اجرای احکام را هم ندادن گفتن سرش شلوغه
  • ناشناس IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    56 3
    دمت گرم خدا بیامرزه پدر و مادرت حرف دل همه هست، خدا کنه گوش شنوا پیدا بشه ، دغدغه مردم امنیت و معیشت خودشون هست نه وقایع امریکا و اروپا و... واقعا دیگه حالم از صدا و سیما با این پوشش خبریش بهم میخوره صدا و سیما با این همه ظرفیت باید خواسته های مردم رو از حکومت چه دولت باشه چه مجلس و قوه قضاییه حتی بالاتر مطالبه گری کنه،متاسفانه گند زدن به زندگی مردم
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    40 5
    برخورد با این ناهنجاریها وظیفه نیروی انتظامی و قوه قضاییه است
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    28 8
    خدا بر پدر بزرگوارت رحمت کند
  • بامری IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    23 5
    احسنت. از ماست ک بر ماست
  • مم IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    34 1
    الان اگر یک نفر پلیس در برخورد با مجرم قاطع برخورد کنند محاکم پدرش را در میاورند اگر وضع به این منوال پیش رود واویلا داریم الان افتخار قوه قضاییه شده برخورد علیه مامورین حفظ امنیت والا مجرمین در کشور ما با برخورد مهربانانه اصلاح نمیشوند تنها راه حل این معضل حمایت از پلیس است نه محاکم بی دلیل ایشان با کمترین شکایت مجرمین ولا ولا ولا الان مجرمین در نزد محاکم نظامی احترام بیشتری دارند تا مامورین
  • M. H IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    47 9
    جنگ زرگری
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    17 16
    خداپدربزرگوارتان شهیدایت‌الله‌مطهری‌رابیامرزد،حرف‌دل‌مردم‌رازدید
  • FR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    21 12
    چرا با این حرفها میخایین ذهن مردم را از گرانی دلار و مسکن مرغ و گوشت و مایحتاج مردم وووو دربیارین وقتی این مشکلات حل شود. همه چیز به خودی خود درست میشود . فقر و گرانی هست . فساد ببار می ارد
  • yosafhaghi IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    38 10
    کاملا درست و بحق است کسی که قمه و چاقو کشی میکند در حکم ارعاب عموم محسوب شده و محارب می باشد و حکمش اعدام است ویا قانون جدیدی تصویب کنند که کسی جرات ارعاب دیگران را نداشته باشد
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    32 3
    خدا بهت طول عمر بده. واقعا شجاعت و شهامت میخواد این حقیقت ها رو زدن. مشخصه که روحانی درد چشیده و باوجدانی هستی وگرنه مثل خیلی از آخوندها و مراجع تقلید و صاحبان قلم و رسانه بخاطر چند غاز حقوق،سکوت خیانت بار اختیار کرده ند
  • ارامش IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    43 6
    واقعا حرف حق رو زد خدا خودش بهتر میدونه تنها چیزی که تو مملکت وجود ندارد امنیت است وبس مثل کبک سرشونو کر ن زیر برف وهیچی نمبینن ونه میشنوند
  • علی اکبر تنها IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    42 2
    کاش مردم عادی هم که همیشه ازشون به اسم ملت ایران سوءاستفاده میشه. میتونستن آزاد اظهار نظر کنن
  • NL ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    38 5
    به نظرمن اگر چند نفرهم ازمسئولین ما مثل شما دل سوز مردم بودن حال وروز ما این نبود :
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    42 5
    ایولا دمت گرم الحق که پسرهمان پدری واقعا حرف دل همه ملتومیزنه
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    35 9
    خدا خیرت بده اقای مطهری حرفهای شما کاملا ب حق بود باشد که مسولین گوش وعمل کنند
  • حسن زبیدی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    36 3
    جناب آقای محمد مطهری گرامی شما هرآنچه گفتید درددل ما مردم است. من از سکوت مراجع و خدا ترسان در صد عجبم
  • کمال IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    68 10
    بنده ادم باخدا ودرستکاری بودم چندین سال زحمت کشیدم سنم الان۵۰. تمام زحمت چندسالم پول یک پراید مدل پاین نمیرسه.دور ادم درستکار را خط کشیدم.حالا مسطقیم رفتم طرف خلاف بخاطر بی پولی حالا هی بگین تحریم اثر نداره
  • علی IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    71 12
    عالی
  • بنده ی خدا IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    0 0
    سلام املای صحیح مهدورالدم (ه) که اشتباهامحدورالدم (ح) نوشته شد اصلاح می گردد. یا علی