محمد درویش، کارشناس منابع آب و محیط زیست گفت: ۲۰۰ میلیارد دقیقه از وقت تهرانی‌ها در ترافیک می‌گذرد و ما تا الان هیچ کاری نتوانسته‌ایم انجام دهیم.

محمد درویش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، محمد درویش کارشناس منابع آب و محیط زیست گفت: اگر به جای یک شهر ۱۰ میلیون نفری (مثل تهران)، ۱۰ شهر یک میلیون نفری در نقاط مختلف کشور داشتیم، امروز کیفیت زندگی مردم به مراتب بهتر بود. مشکل اینجاست که همه امکانات فقط در تهران تاسیس شده و در این راستا باید با نگاهی جدی‌تر به ساماندهی شهرها پرداخت.

درویش در بخش دیگری از صحبتش به کمبود آب در تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه زمانی که تهران با مشکل تامین آب مواجه می‌شود، به سدسازی رو می‌آورد. درحالی‌که این چاره نیست. سدهای لار۲ و طالقان در همین راستا ساخته شدند و الان هم به دنبال احداث سد هراز هستند تا قسمت دیگری از آب تهران تامین شود.

این کارشناس منابع آب گفت: اگر امروز تهران با خطر کمبود منابع آب مواجه می‌شود و مسئولان در خصوص آن هشدار می‌دهند، به این علت است که تهران بیشترین رشد جمعیت سالانه در کشور را دارد. امروزه بسیاری از روستانشینان جذب حاشیه شهر تهران می شوند و این روند مهاجرت همچنان ادامه دارد.

او افزود: تهران بالاترین ارزش قیمت زمین را دارد و روح سوداگری بیشتر سبب می شود تا جمعیت هر روز به سمت تهران حرکت کند. کنترل محدوده تهران عملا غیرممکن شده و این شهر از غرب به کرج و از شرق تهران به رودهن و از جنوب به علی‌آباد قم وصل شده و در شمال شهر هم که عملا فاجعه رخ داده است.

  • مردم تهران نگران قطعی آب نیستند

درویش در ادامه با اشاره به این که به علت وجود قدرت سیاسی در تهران، مردم نگران قطعی آب نیستند، اظهار کرد: مردم تهران خیال‌شان راحت است که آب تهران به هر قیمتی تامین خواهد شد و به همین علت به هشدارها توجه نمی‌کنند و هر روز هم تقاضای آب در تهران افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس منابع آب و محیط زیست گفت: ۳۰ درصد منابع آب تهران یا هدر می‌رود یا پول آن به دست وزارت نیرو نمی‌رسد. چون چند مشتری قلدر حاضر به پرداخت بهای آب نیستند. مشکل اینجاست که وزارت نیرو از مشترکان پرمصرف پول بیشتری می‌گیرد اما آب آنها را قطع نمی کند.

او گفت: پول بیشتر گرفتن برای شخصی که خودروی چند میلیاردی دارد که مشکلی ایجاد نمی‌کند. زمانی که با کمبود آب روبرو هستیم، باید قاطعیت وجود داشته باشد اما این قاطعیت در برخورد با مشترکان پرمصرف وجود ندارد.

این کارشناس اظهار کرد: تهران سال‌های زیادی است که جمعیتش از ظرفیت عبور کرده است. تهران شهری با گنجایش ۳ میلیون است و اینکه امروز عنوان می‌شود ظرفیت ۷.۵ میلیونی دارد، به این علت است که آب شهرهای اطراف به وسیله کانال به تهران منتقل می‌شود. این به ضرر مردم است. چون سالانه ۵ هزار نفر در تهران براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

کد خبر 551462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha