بدون‌ تردید باغ زیتون محله باغ آذری از لحاظ توپوگرافی و موقعیت قرارگیری شباهت زیادی با بوستان ساعی دارد،

زمرد سبز باغ اذري

همشهری آنلاین_مریم قاسمی:  اما ویژگی منحصربه فرد این باغ بزرگ وجود ۶۰۰ اصله درخت زیتون است که پس از سال‌ها غفلت و کم‌توجهی، اکنون با مراقبت و نگهداشت دفتر توسعه محله باغ آذری به وضعیت مطلوبی رسیده، به‌طوری که ساکنان محله باغ آذری به‌ویژه گودنشین‌ها می‌توانند از این محصول در رنگین کردن سفره خود استفاده کنند. در آیین برداشت زیتون از این باغ با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، فقط حدود ۲۵ نفراز ساکنان گود باغ آذری حضور داشتند، اما همین موضوع باعث شد تا نگاه مسئولان به این بخش از پایتخت معطوف شود و امید می‌رود در برنامه‌های آتی خود به این باغ و درختانش اهمیت بیشتری بدهند.  

ضلع جنوب‌شرقی بوستان میثاق را به سمت باغ زیتون پیش می‌رویم و پس از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به محل موردنظر می‌رسیم. چند نفر از شهروندان پای درختان مشغول چیدن دانه‌های سبز زیتون هستند و کودکان و نوجوانان هم با ذوق و هیجان از شاخه‌های درختان، زیتون می‌چینند و به همدیگر تعارف می‌کنند.  
کارشناسان دفتر توسعه محله باغ آذری، از ساعت‌ها قبل خود را به باغ زیتون رسانده‌اند تا همه چیز را آماده حضور شهروندان کنند. «مینا رحیمی» یکی از بانوان هم‌محله‌ای با احتیاط از نردبان قرمزرنگ کنار یکی از درختان زیتون بالا می‌رود و دانه‌های زیتون را با صبر و حوصله، یکی یکی از شاخه‌ها می‌چیند و داخل سبد سفیدرنگش می‌ریزد. او در طول ۳۰ سالی که در محله باغ آذری زندگی کرده، حتی یکبار هم به داخل باغ زیتون نیامده و از وجود این درختان خبری نداشته است. او برایمان توضیح می‌دهد که یکی از دلایلی که باعث می‌شد اهالی به این باغ نیایند، حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها در بوستان میثاق بوده که از محله‌های شوش و هرندی به اینجا کوچ کرده بودند.  
«جاوید طالب‌زاده» مدیر دفتر توسعه محله باغ آذری صحبت‌های شهروندان را درباره وضعیت بوستان میثاق و باغ زیتون تأیید می‌کند و می‌گوید: «یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دفتر توسعه محله باغ آذری ارتقای امنیت ساکنان با رویکرد مشارکتی و نه صرفاً برخورد قهری با عوامل نابهنجار اجتماعی است. برای نمونه احیای باغ زیتون و جلب مشارکت شهروندان در نگهداشت درختان و حضور مستمر آنان در این محدوده باعث می‌شود تا معتادان و افراد بزهکار احساس ناامنی کنند و دیگر در این فضای سبز جولان ندهند.»

جاوید طالب‌زاده/مدیر دفتر توسعه محله باغ آذری


مدیر دفتر توسعه محله باغ آذری از چگونگی اجرای طرح احیای باغ زیتون صحبت می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از ساکنان بومی از وجود درختان زیتون در بوستان میثاق خبر نداشتند، برای همین سال‌ها به وضعیت این درختان رسیدگی نشده بود. طبق مطالعات انجام شده و تصاویر هوایی مشخص شد که اواخردهه ۷۰ این درختان که تعدادشان به ۶۰۰ اصله می‌رسد در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۴۰۰ مترمربع کاشته شده‌اند، اما به نگهداری این درختان توجه کافی نشده و به دلیل نقص در عملیات نگهداشت، میزان باردهی درختان کاهش یافته بود.»

  • تولید فرآورده‌های زیتون، هنر بانوان هم‌محله‌ای 
هیلدا صنعتکار/کارشناس شهرسازی دفتر توسعه باغ آذری

شهروندانی که در آیین برداشت زیتون مشارکت دارند، در گروه‌های سنی مختلف هستند و البته ماسک و لوازم ضدعفونی‌کننده همراهشان است. «رقیه آذری» یکی از بانوان فعال محله است که همراه چند نفر از دوستانش به محل برنامه آمده تا سهمی در این کار مشارکتی داشته باشد. آنها می‌توانند زیتون‌های جمع‌آوری شده را به خانه ببرند. «هیلدا صنعتکار» کارشناس شهرسازی دفتر توسعه محله باغ آذری، ارتباط خوبی با ساکنان دارد و در چیدن زیتون به آنها کمک می‌کند. او عنوان می‌کند سال گذشته که نخستین آیین برداشت محصول را برگزار کردند، فقط ۵۰ کیلو گرم زیتون چیده شد، اما با مراقبت و رسیدگی پیش‌بینی می‌شود که امسال این میزان تا چند برابر افزایش پیدا کند.  
صنعتکارمی گوید: «سال گذشته به دعوت دفتر توسعه محله باغ آذری، یکی از کارشناسان تولید زیتون از شهرستان منجیل به اینجا آمد و در زمینه چگونگی نگهداشت و مراقبت از درختان زیتون و تولید فرآورده‌های زیتونی اطلاعات مفیدی دراختیار شهروندان گذاشت. برای همین توانستیم محصولاتی چون زیتون پرورده، روغن زیتون، صابون زیتون و... تولید کنیم. امسال نیز تولید این فرآورده‌ها را دنبال می‌کنیم و قصد داریم نمایشگاه کوچکی راه‌اندازی کنیم و این محصولات را به سایر شهروندان معرفی کنیم»
در این بین «امیررضا اکبری» نوجوانی را می‌بینیم که تاکنون تجربه چیدن زیتون نداشته و اکنون در حال لذت بردن از این کار است.  
جاوید طالب‌زاده، از باغ زیتون به‌عنوان یک فرصت درمحله باغ آذری یاد می‌کند و می‌گوید: «این باغ یکی از جاذبه‌های گردشگری محله باغ آذری و منطقه ۱۶ است. زمانی که شهروندان به بازار بلور شوش می‌آیند تا خرید کنند، می‌توانند از این تفرجگاه زیبا و سرسبز هم دیدن کنند و ضمن بازدید از غرفه‌ها می‌توانند زیتون و فرآورده‌های مورد نیازشان را خریداری کنند.»
یکی دیگر از بانوان در حالی که سبد پر از زیتون را از روی زمین برمی‌دارد، می‌گوید: «امتیاز باغ زیتون محله باغ آذری این است که شهرداری آن را دراختیار مردم قرار داده تا رایگان زیتون بچینند و به خانه ببرند. بانوان با این کار سرگرم می‌شوند و از چیدن این محصول لذت می‌برند. تعدادی از دوستانم با همان مقدار کم زیتون که از درختان می‌چینند، فرآورده‌هایی همچون روغن زیتون، صابون و... درست می‌کنند که البته نشاندهنده خلاقیت و توانمندی 
آنهاست.»

  • مسابقه کلاژ برگ زیتونبا حضور کودکان باغ آذری

طبق برنامه‌ریزی دفتر توسعه محله باغ آذری، بچه‌هایی که در جشن برداشت زیتون حضور داشتند، در یک مسابقه جذاب و هنری هم شرکت کردند.  
«ســـوفیــا فریدونی‌نــژاد» کــارشـــــناس اجتماعـی دفــتر توسعه محله باغ آذری در این‌باره می‌گوید: «یکی از علت‌های برگزاری این مسابقه دور کردن بچه‌ها از احساس خستگی و کسالت بود، ضمن اینکه می‌توانستند در رقابتی سالم توانمندی و مهارت خود را ارزیابی کنند.»
اوبا اشاره به اینکه در این برنامه کودکان ایرانی و افغانستانی شرکت کردند، می‌گوید: «از آنجا که درخت زیتون نماد صلح و آشتی است، برگزاری مسابقه کلاژ روی برگ زیتون بهانه‌ای است تا در این محله کودکان ایرانی و افغانستانی در کنار هم دوستی را به معنای واقعی کلمه حس کنند و این رقابت به شیرین‌ترین خاطره زندگی آنها تبدیل شود.»
فریدونی‌نژاد از جمع‌آوری آثار هنری بچه‌ها در گنجینه دفتر توسعه محله باغ آذری صحبت می‌کند و می‌گوید: «وقتی کودکان و نوجوانان می‌بینند که به هنر و توانمندی آنها توجه شده، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و می‌توانند با انگیزه بیشتر از مشکلات بگذرند. این بچه‌ها در زمان برداشت زیتون به‌صورت عملی با معنا و مفهوم مشارکت و همکاری آشنا می‌شوند و می‌توانند از این تجربه در زندگی خود استفاده کنند.»

  • آرزوهای کودکانه بر درخت آرزوها 
محسن افشار/کارشناس مددکاری دفتر توسعه باغ آذری

در بخش دیگری از آیین برداشت زیتون، کارشناسان دفتر توسعه محله از بچه‌ها می‌خواهند آرزوهایشان راروی کاغذهایی که به شکل برگ، میوه و گل تهیه شده،  بنویسند.  
«محسن افشار» کارشناس مددکاری دفتر توسعه محله باغ آذری می‌گوید: «حضور کودکان کنار والدین هنگام برداشت زیتون فرصت مناسبی است تا با آنها و دغدغه‌هایشان آشنا شویم و درحد توان برای کاهش مشکلات‌شان قدم برداریم.»
اومی گوید: «خواسته‌های کودکان به درخت آرزوها که در دفتر توسعه محله قرار گرفته متصل می‌شود و به کمک افراد نیکوکار برای برآورده شدن آنها تلاش می‌کنیم. بیشتر کودکان محله باغ آذری از ماجرای درخت آرزوها باخبر شده‌اند و با اشتیاق آرزوهایشان را بیان می‌کنند. آرزوهایشان نیز متفاوت است و برای داشتن کفش، عروسک، دوچرخه، ساعت مچی و نابود شدن ویروس کرونا آرزو می‌کنند.»
کارشناس مددکاری دفتر توسعه محله باغ آذری از افراد نیکوکاری که قصد دارند در برآورده کردن آرزوهای بچه‌های محله باغ آذری سهمی داشته باشند دعوت می‌کند تا به باغ آذری، خیابان خزانه بخارایی شمالی، خیابان شهید زارعی، پلاک ۹۵، طبقه ۲، واحد ۳ مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۵۵۰۵۹۲۸۴ تماس بگیرند.

  • برداشت200کیلو گرم زیتون در یک سال 

برداشت زیتون به شیوه سنتی کار سخت و زمانبری است. «مریم داداری» کارشناس کارآفرینی دفتر توسعه محله باغ آذری در این‌باره می‌گوید: «به‌طور میانگین هر درخت بین 3 تا 5کیلوگرم زیتون می‌دهد و از آنجا که هر سال نیمی از درختان به بار می‌نشینند، پیش‌بینی می‌شود امسال به همت اهالی محله باغ آذری، 200کیلو گرم زیتون خوراکی برداشت و به‌صورت زیتون پرورده، روغن، صابون و... عرضه شود.»

  • تلاش برای راه‌اندازی غرفه‌های ثابت کارآفرینی 

حضور مسئولان سازمان نوسازی شهر تهران، مدیران شهری و معتمدان محلی در آیین برداشت زیتون در محله باغ آذری و همراهی آنها با ساکنان این محله محروم باعث شد تا حال و هوای برنامه پرشور و نشاط باشد، هرچند محدودیت‌های کرونایی اجازه نداد تا این جشنواره با حضور افراد بیشتری برگزار شود.  در این آیین افرادی همچون دکتر«میترا کریمی» معاون سازمان نوسازی شهر تهران، «نفیسه آزاد»کارشناس کمیته اجتماعی ستاد بازآفرینی شهر تهران، «ابوذرالله‌ کرمی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه، «عطاالله حسینی» شهردار ناحیه6، «ایوب بوچانی» دبیر شورایاری محله باغ آذری، «رقیه آذری» =++نماینده جامعه محلی و... حضور داشتند.  یکی از نتایج حضور مدیران در این برنامه پیشنهاد راه‌اندازی غرفه‌های ثابت کارآفرینی برای فروش محصولات و تولیدات بانوان محله باغ آذری مثل زیتون و فرآورده‌های آن، صنایع‌دستی و... در داخل بوستان میثاق بود که قرار شد مسئولان دفتر توسعه محله باغ آذری پیگیری کنند. 


 

کد خبر 551420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha