دکتر محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری همزمان با هفته دفاع مقدس در یادداشتی با عنوان «یاد این جنگ هم گنج است» که در اختیار همشهری آنلاین قرار داد، نوشت:

محسن اسماعیلی

«هفته دفاع مقدس نمودار مجموعه‌ای از برجسته‌ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است. در این مجموعه تابناک، درخشنده‌ترین و نفیس‌ترین نگین گرانبها یاد و خاطره شهیدان است. آنها جوانان و جوانمردان رشید و پاک‌سرشتی بودند که با آگاهی و درک والای خود موقعیت حساس کشور را تشخیص دادند و وظیفه بزرگ جهاد در راه خدا را مشتاقانه پذیرا شدند. هر ملتی که چنین دلاوران آگاه و شجاعی را در دامان خود پرورده باشد حق دارد به آنان ببالد و آنان را الگوی تربیت جوانان خود در همه دوران‌ها بداند.» این، توصیف رهبر معظم انقلاب از سالگرد آغاز جنگ تحمیلی است.

گفته‌اند و می‌گویند که جنگ خوشایند هیچ ملتی نیست. ما نیز به استقبال آن نرفتیم و نمی‌رویم. اما حساب دفاع در برابر تهاجم و ددمنشی از حساب جنگ جدا است. این دیگر جنگ نیست، گنج است؛ گنج خودباوری، گنج حق‌طلبی، گنج از خود گذشتن و گنج ظهور همه استعداد انسان‌های با غیرت.

چنین جنگی کار مردان بزرگی است که قرآن آنها را «ربّانیون» می‌نامد؛ و کم یا بیش در همه تاریخ بوده‌اند. شیپور نبرد البته که باید تنها به گوش چنین مردانی برسد؛ و هر کسی شایستگی شتافتن به سوی آن را ندارد؛ گرچه پس از فرو نشستن شعله‌های جنگ، سهم‌خواهی از عهده هر نامردی برمی‌آید.

چنین است که جنگ معیار تشخیص حق و باطل و شاخص تفکیک صدق و نفاق است. اصرار قرآن بر زنده نگهداشتن یاد و خاطره جنگ‌های متعدد مردان خدا در طول تاریخ، خصوصاً بازگو کردن نبردهای پیامبر اسلام (ص) و یارانش، چه بسا برای همین باشد که معیار فراموش نشود و شاخص عوض نگردد!

دفاع هشت ساله مردم ما در برابر همه جهانخواران نیز از همین قبیل و مشمول همین حکم است. این قسمت از تاریخ ما باید به هر دلیل و با هر بهانه‌ای بازگو شود. تا مبادا مدعیان، چشم‌بندی و تردستی کنند و با خانه‌نشین کردن «مردان الهی» صحنه‌گردانِ روزهای عافیت شوند و محصول همه فداکاری‌ها را یکسره برای خود مصادره کنند.

این هشدارهای کاروان سالار روزگار ما چه زیبا و پر معنا است، که می‌فرمود: «من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند» و نیز در آخرین پیام به مناسبت هفته بسیج گفت: «من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می‌دانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت».

زنده نگهداشتن خاطرات جنگ، نه تنها ماندگار کردن حساس‌ترینِ مقاطع تاریخ این کشور کهن و پر گوهر است، که تضمین سلامت و بقای آینده آن است؛ چرا که امام دوراندیشمان فرمود: «اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.»

کد خبر 551415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha